اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

ماجرای سرودن شعر معروف «یاعلی (ع) گفتیم و عشق آغاز شد»

ویژگی های برقراری ارتباط موثر و اهمیت توجه به زبان و ادبیات فارسی از مهم ترین موضوعات مطرح شده در صبح پارسی امروز بود.

برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» که از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندیاز شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع انسان های امین و امن بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه و نماهنگ هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت، محمد امین نبی اللهی و آلاء خامه یار با محمودرضا اکرامی فر شاعر، نویسنده و مردم شناس و همچنین تینا چهارسوقی امین زبانشناس صبح پارسی به گفت و گو نشستند.

در ابتدای گفت و گو اکرامی فر گفت: حدود سال های۶۷ و ۶۸ دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد بودم و در جلسات شعری که شرکت میکردیم .یک نگاه مرثیه ای به اهل بیت)ع(غالب بود و چند نفر از اهل بیت)ع( خیلی برجسته شده بودند و در ادبیات و زبان شاعران جاری بودند اما راجع به برخی از معصومین )ع( کمتر کسی شعر می سرود به همین دلیل با خودم عهد کردم که چند نکته را رعایت کنم؛ اینکه یک شعر برای کل چهارده معصوم بسرایم و همچنین به جای نگاه مرثیه ای نگاه حماسی و عاشقانه ای به واقعه کربلا و و اهل بیت)ع( داشته باشم و به دلیل اینکه تعداد یاران امام زمان (عج) و تعداد اصحاب بدر که۳۱۳ نفر بودند،۳۱۳ بیت بسرایم و سپس شعر «یاعلی(ع) گفتیم و عشق آغاز شد» را در کتابی به نام «دریا تشنه است» توسط انتشارات انصار مشهد در آن زمان به چاپ رسید.از جمله کار های دیگر در این کتاب در رابطه با امام حسین(ع) و سایر آثار حماسی دیگر نیز در این کتاب عنوان شده است.

وی در ادامه گفت: من باورم این بوده و هست که آن چیزی که در کربلا وجود داشت عشق و حماسه بوده است در غیر این صورت هیچ کس زن ،فرزندان و خاندان خود را در مقابل شمشیر نمی‌برد. مثنوی های دیگری نیز گفته ام و این ابتدا لطف خدا بود و وقتی که چند هنر دست به دست هم دادند این کتاب به وجود آمد. وقتی آقای قطب الدین صادق زاده که یکی از بهترین خوشنویسان این روزگار است این شعر را به خط نوشتند و خوشنویسی کردند و در پوستر هم نوشته شد و سپس مردم در موقعیت های متعدد از جمله کارت های عروسی تا پشت نیسان و دیوار نوشته ها از آن استفاده می کردند و همچنین من مشاهده کردم که این شعر بر دیوار اداره کل آموزش و پرورش مشهد نوشته شده است .آقای جعفری، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان در تماسی که با من داشتند گفتند که من سوریه هستم و اینجا بر روی دیواری نوشته شده است "یا علی گفتیم و عشق آغاز شد"، فهمیدم که مورد استقبال قرار گرفته است.

اکرامی فر تصریح کرد: معمولا زمانی که شعری را می‌خوانند نام شاعر را عنوان نمی‌کنند مانند وقتی که ساختمانی را می‌سازند اما نام بنّا را بر روی آن نمی نویسند؛ اما مهم این است که آن ساختمان بنای خیری است و اینقضیه برای شعر هم صادق است و مهم این است که مردم با آن زندگی می‌کنند. وقتی من میبینم در کارت عروسی این بیت شعر نوشته شده است خداراشکر میکنم و ازجمله دلایل آن این است که هم نام حضرت علی(ع) در آن است که یک اسم فرامخاطبی، فرامکانی و فرا زمانی است و دیگری مقوله عشق است که یکی از وجه ممیز های انسان و حیوان است است؛ چرا که انسان بر خلاف حیوان عاشق می‌شود و من انسان را حیوان عاشق تعریف میکنم.

این شاعر و نویسنده کشور افزود: اینکه در فرهنگ عمومی ما وقتی می‌خواهیم کاری را شروع کنیم می‌گوییم یا علی(ع) و این سه مقوله وقتی دست به دست هم می‌دهند باعث می‌شود که یک بیت اینچنینی ماندگار شود وگرنه من در این فضا جایگاه چندانی ندارم و خدارا شاکرم که اگر از من مال و ثروتی نمی‌ماند این مصراع باقی خواهد ماند که ثروت بزرگی است.

او در ادامه گفت: فرزندان واقعی یک شاعر، شعرهای او و فرزندان واقعی یک نویسنده کتاب های او هستند همچنین اینکه فرزندان نسبی هم که جای خود را دارند.

اکرامی فر بیان کرد: من در شبکه رادیو پیام برنامه ای زنده  به نام شبانگاهی دارم که ۴ ساعت است و ۸ بخش دارد . فرهنگ و ادب پارسی دغدغه شخصی من است که یک بخش از این برنامه را به زبان فارسی اختصاص داده ام و جالب است بدانید من برای هر برنامه یک شعر برای زبان فارسی میگویم و حاصل اینها کتابی به نام «عشق به زبان فارسی» است و مقدمه آنرا هم آقای حداد عادل نوشته اند.

وی در ادامه در مورد عنوان کتاب خود توضیح داد: تعریف عشق به زبان فارسی و عشق ورزیدن به زبان فارسی در این کتاب مطرح شده و سعی کرده ام در آن دغدغه های خودم را راجع به زبان فارسی بیان کنم که حدود ۱۷۰ صفحه شده است.

شاعر و نویسنده خوش ذوق کشور درباره گویش ها و زبان های مختلف که در کشور وجود دارد بیان کرد: همه گویش ها برای من خیلی مهم است اما آن چیزی که این خرده فرهنگ هارا به هم وصل می‌کند و یک هویتی به آنها می‌دهد زبان فارسی است‌.خود زبان فارسییک مقوله است و چرایی و چگونگی زبان فارسییک مقوله دیگر است و من به علت اینکه حدود ۳۰ سال معلم بوده ام باور دارم که ما در آموزش زبان اشکالاتی داریم.زمان دوره تحصیل ما وقتی زبان خارجی را یاد می‌گرفتیم و در مورد نقل قول و ریشه های واژه ها صحبت می‌کردند من کمی اشکال داشتم، الان هم گاهی اوقات به دوستان معلم خود میگویم یک مادر برای آموزش زبان مادری با فرزندش صحبت و گفت و گو می‌کند و فرزندش طی تبادلات و ارتباطات انسانی که با دیگران دارد زبان را یاد می‌گیرد و یادگیری دیگر زبان ها هم باید به همین شیوه باشد.

اکرامی فر تصریح کرد:اشکالاتی در شیوه زبان آموزی داریم و دغدغه ما هم همین است؛ خواهش ما از مردم این است که خانواده ها با فرزندانشان به فارسی صحبت کنند. ما باید به نسل های۲،3 و۴ آموزش دهیم و درواقع آموزش لازم است اما کافی نیست. باید خانواده ها این دغدغه را پیدا کنند که در کنار آن زبانی که دارند، با فرزندانشان به زبان فارسی صحبت کنند و هرکجای این کره گردان که هستند دغدغه آموزش زبان فارسی را با فرزندان خود داشته باشند و خود به دنبال این باشند که هویتشان راحفظ کنند.

وی با بیان جمله ای از ویلیام هانوی ادامه داد: انسانی که پشتوانه فرهنگی نداشته باشد عملا مانند انسان بدون حافظه و تاریخ است. ایرانیان مقیم خارج از کشور نباید بگذارند فرزندانشان بی حافظه تاریخی ایرانی باشند.

او در ادامه گفت: یکی از ایراداتی که در تاجیکستان وجود دارد این است که زبان و به ویژه خطشان تغییر کرده است؛ لذا کتاب هایی که به زبان فارسی دارند و کتابخانه هایی که در آن کتاب هایی به زبان فارسی وجود دارد،برای فرزندانشان دشوار است که به آن مراجعه کنند یعنی رجوع به تاریخ و گذشته دشوار است و ما نمی‌توانیم همه کتاب هایی را که داریم به زبان انگلیسی ترجمه کنیم.برای اینکه فرزندانمان از این پیشینه تاریخی و گنجینه علم و دانش استفاده کنند باید زبان و خط فارسی را یاد بگیرند و اصلا آدمی که ۲ زبان بلد است دو نفر به حساب می آید.

اکرامی فر تصریح کرد: ما وقتی داستانی را تعریف میکنیم عملا یک واقعه و رخداد را تعریف میکنیم چون داستان عناصر متعددی دارد.وقتی ما یک واقعه ای را تعریف میکنیم در این واقعه و هر داستانی یک نکته آموزشی دارد درغیر این صورت قابلیت داستانی شدن و منتقل شدن را نداشته است در نتیجه اثر ماندگاری نیست و اینکه یک داستانی منتقل شده بدین معناست که یک ظرفیت و قابلیتی داشته است لذا گفتن داستان علاوه بر اینکه به زبان کمک می‌کند به حافظه تاریخی ما هم کمک می‌کند و در واقع آموزش غیر مستقیم زندگی در داستان است.ما با شخصیت پردازی داستان عملا انسان های خوب و بد را نشان می‌دهیم و اینیعنی ارائه الگو. یکی از ایراداتی که در جامعه پذیری و تربیت اجتماعی بچه های امروز ما وجود دارد این است که الگو های حسنه خوب را کمتر میتوانیم ارائه دهیم.

وی در آخر بیان گرد: ما نباید در زبان آموزی به فرزندانمان فعل و فاعل را یاد دهیم و درواقع هرکس هم در دانشگاه یاد گرفت در خانه فراموش می‌کند و این را به عنوان کسی که معلم است میگویم و اصلا لازم هم نیست بدانیم مفعول است یا فعل،مهم این است که ما با زبان بتوانیم ارتباط کلامی با دیگران برقرار کنیم همچنین ما می‌توانیم با دیگران ارتباط غیر کلامی هم داشته باشیم که در هر فرهنگی ویژگی خاص خودش را دارد . به نظر من وقتی می‌گوییم زبان مادری یعنی معلم اصلی زبان مادر است.

دربخش دوم گفت و گو خانم امین عنوان کرد: ما همیشه می‌گوییم که با یکدیگر صحبت کنیم و ارتباط داشته باشیم اما چیزی که لازم است به آن توجه کنیم این است که لازمه های اولیه گفت و گو با انسان های امن را بدانیم، یعنی در مسیری قرار نگیریم که از این گفت و گو سرخورده شویم و هرچقدر که ما افراد را به گفت و گو و حل مشکلات از طریق حرف زدن تشویق میکنیم باید به این قضیه هم توجه کنیم که آیا محیط و شرایط گفت و گو و حرف زدن ما به اندازه کافی امن است و ما احساس امنیت در آن گفت و گو و شرایط را داریم که بخواهیم این مسیر را پایدار ادامه دهیم.

وی بیان کرد: یکی از لازمه های اولیه برای اینکه ما انسان های امنی باشیم این است که در قدم اول فکر کنیم، از بقیه انتظار نداشته باشیم و از خودمان شروع کنیم یعنی ساختن و بودن یک انسان امن فقط انتظار ما از بقیه نیست بلکه خومان هم باید آن شرایط را داشته باشیم‌ و در هر نقشی که هستیم؛ همسر، مادر و یا فرزند باید مانند آن رفیقی باشیم که موقع صحبت کردن با آن احساس امنیت کنیم.

زبان شناس صبح پارسی عنوان کرد: ما در طول روز از صبح تا شب بر اساس محیط های مختلفی که در آن قرار داریم و فعالیت میکنیم نقش های مختلفی داریم؛ از نقش داخل منزل تا نقش هایی که در خارج از منزل داریم که در همه اینها وجه اشتراک همان رفیق بودن در ارتباطات است. ما با دوستمان می‌توانیم به راحتی حرف بزنیم و یا گله کنیم همچنین می‌توانیم مسائل شخصی‌مان را به راحتی بیان کنیم و همه اینها با یک رفیق می‌تواند انجام شود که آن رفیق می‌تواند هر کدام از آن نقش ها باشد ما می‌توانیم در آن لحظه فرزند باشیم اما رفیق هم باشیم.در ارتباطات ما در عین فرزند بودن می‌توان همسر هم باشیم اما همسری باشیم که رفیق هم هست در وهله اول همکار باشیم؛ به شیوه ای که ما احساس امنیت را ایجاد کنیم.

او در ادامه افزود: در گفت و گو برخی مولفه های درونی هم وجود دارد؛در قدم اول، لازم نیست ما در هر گفت و گو ثابت کنیم که من از شما بهتر یا بد تر هستم.اینکه ما ثابت میکنیم اگر کسی گله و شکایت می‌کند لزوما به این معنا نیست که وضعیت من از شما بدتر است، ماه همواره به خاطربعضی کلیشه هایی که همیشه در گیرش هستیم با برتری می‌خواهیم ثابت کنیم که من بیشتر از تو میفهمم و تجربیاتم از تو بیشتر است؛ هرکدام ازاین ها باعث می‌شود که افراد یک قدم در گفت و گو از ما عقب تر بیایند و احساس امنیت نکنند و آن چیزی که می‌خواهند بگویند را راحت بیان نکنند.

امین تصریح کرد: فرد امن فردی است که حواسش به همه هست و این حواس جمع بودن نسبت به بقیه این را می‌سازد که شما نه تنها خودت تکیه گاه و پناه هستی بلکه از نظر کلامی هم این امنیت را در گفت و گو ایجاد میکنید. اگرموقعی که وقتمان باز است و کار خاصی نداریم حواسمان به اطرافیانمان باشد،کار سختی انجام نمی‌دهیم.وقتی در طول روز و تمامی مشکلاتمان به افراد نشان می‌دهیم که من حواسم به شما هست که با گفتن یک جمله یا عبارت میتوانیم این مفهوم را برسانیم نشان می‌دهد که فرد امنی هستیم.

وی بیان کرد:شما در لحظه ممکن است با یک نفر احساس راحتی کنید و صحبت و درد دل کنید ولی نباید نگران این باشید که نکند بعدا حرف هایم جای دیگر علیه خود من استفاده شود یا اینکه نکند حرف هایم را جای دیگری بازگو کند.افراد امن با کلامشان شمارا آزار نمی‌دهندیعنییکسری تیغ های کلامی را به روح و روان ما نمی‌زنند.ممکن است فرد احساس کند که من دارم شوخی میکنم و بگوید به دل نگیر،شوخی بود و کمی جنبه داشته باش ولی به این فکر نمی‌کند که من با این شوخی چه تیغ کلامی به روح روان طرف مقابل کشیده ام.

زبانشناس صبح پارسی در ادامه گفت: ما باید بفهمیم که تفاوت های فرهنگی و حساسیت های جنسی به چه صورت است و اینکه افراد از چه اقلیت هایی هستند یا چه ویژگی های فکری خاصی دارند .شناخت ما هرچقدر از طرف مقابل یا محیطی که در آن قرار گرفته ایم بیشتر باشد باعث می‌شود ملاحظات بیشتری نسبت به خودمان داشته باشیم.

چهارسوقی امین درباره اینکه باید با آدم های غیر امین زندگی چگونه رفتار کنیم تصریح کرد: باید نسبت خودمان را با افراد بسنجیم و هرچقدر نسبتمان با افراد نزدیک تر باشد؛ نسبت عاطفی تری با افراد داریم .در قدم دوم باید بدانیم با چه ادبیاتی به فرد تذکر دهیم که نحوه کلام شما آزار دهنده است نه اینکه من فرد حساسی باشم بلکه ممکن است حساسیت های کلامی داشته باشم اما این روش بیان شما هم پر از کنایه و طعنه است و من اذیت میشوم واین نکته را نباید به این صورت بگوییم "تو فرد طعنه بزنی هستی و خیلی کنایه آمیز صحبت میکنی" افراد این را قبول نمی‌کنند بلکه باید مثال بزنید شاید مثال آوردن و مصداق گفتن می تواند افراد را متوجه آن فضا و آن بافت بکند و راحت تر افراد اشکالشان را می‌پذیرند. مثال زدن موقعیت را برای افراد تفسیر و تصویر می‌کند و خیلی از افراد را راحت تر به این می‌رساند که این ویژگی من مورد پسند افراد نیست و من را به فرد نا امنی تبدیل کرده است. نا امن بودن ارتباطات فرد را کم می‌کند و اگر ارتباط کم شود فرد ایزوله می شود و این با نیاز به ارتباط برقرار کردن انسان منافات دارد.

وی افزود: فرایند دیده شدن مارا به وجد می آورد و به ما زندگی و انرژی می‌دهد.ما در دیداریکدیگر و اینکه نشان دهیم که چقدر هوای همدیگر را داریم و می‌توانیم انرژی بگیریم. مسیر ارتباط موثر از نظر کلامی  و غیر کلامی مسیر تمرین کردن است یعنی ممکن است ما خیلی ازحرف ها را درست بزنیم اما در مسیری که قرار می‌گیریم انجام آن حتی یک جاهایی از دستمان خارج می‌شود و وقتی نتوانیم به درستی صحبت کنیم و اینکه انتظار داشته باشیم یک فرد تمامی این ویژگی ها را داشته باشد، یک ایده ال گرایی دور از ذهن است که بیشتر مارا اذیت می‌کند.

زبان شناس برنامه صبح پارسی درباره راه های تبدیل شدن به انسان امن گفت: ما اگر این مولفه ها را یادمان باشد و سعی کنیم روش های ذکر شده را انجام دهیم اهمیت آن را به خودمان یادآوری می کنیم و باعث می شود این مسیر امن بودن و امن نگه داشتن افراد را پایدار پیش ببریم. یعنی فکر نکنیم همین که من به آدم امنی تبدیل شدم پس لزوما در همه ارتباطاتم موفق هستم و یا اگر شخصی را به‌عنوان یک آدم امن در زندگی دارم دیگر به مراقبت این قضیه نیاز ندارم و این باعث می‌شود از مسیر خارج شود و بعد از یک مدت ببینیم همان فردی که چندی پیش دوست،همسر و رفیق و همراه امن من بود دیگر به آن شرایط نیست و ویژگی های سابق را ندارد؛ این نشان می‌دهد که ما از آن شرایط مراقبت نکرده ایم.

چهارسوقی امین تصریح کرد:یک آدم امن نیاز به تقدیر، تشکر و برون ریزی احساسات دارد و همانطور که یک فرد درون‌گرا ممکن است همه جا نتواند صحبتش را بگوید به محض اینکه در مراوده با یک آدم امن قرار میگیرد،خیلی راحت تر می‌تواند حرف هایش را بزند.

امین ادامه داد:امن بودن یکطرفه لزوما به شرایط پایدار این قضیه کمکی نمی کند و آن را تقویت هم نمی‌کند؛ در برقراری ارتباط با آدم های امن، آن ها می دانند که چه زمانی باید فقط گوش شنوایی برای ما باشند و چه زمانی باید احساساتشان را با ما اشتراک بگذارند. وقتی چنین رفتارهایی را از انسان های امن می بینیم باید ما هم به صورت متقابل انسان امنی برای آن ها باشیم.

وی در ادامه افزود: انسان ها از خوب بودن خیلی زود خسته می‌شوند و برای اینکه این کار را تقویت کنیم، اگر انسان امنی داریم نباید خسته اش کنیم و یک جایی همه تلاشتان را می کنید اما احساس می‌کنید قدر شما را نمی‌دانند و احساس می‌کنید انگار شمارا نمی‌بینند؛ این اولین جایی است که این قضیه از مسیرش خارج می‌شود و ما درگیریک سری رابطه های سمی می‌شویم و می‌گوییم جایی که قدر خوبی مرا نمی‌دانند چرا باید خوب باشم. باید قدر آدم های خوب را بدانیم و نباید آنها را از خوب بودن و امن بودنشان پشیمان کنیم.

آخرین اخبار

شب نشینی با بانوان فوتسالیست کشور چه بازی هایی برای کودکان مناسب است اکبرزاده: فعالان میراث فرهنگی باید بیشتر از جراحان مغز درس بخوانند/ بازیگر معروفی که در ۴ سالگی باقالی میفروخت همزمان با روز غزه؛ پژوهشگر حوزه فلسطین به برنامه «صبح پارسی» دعوت شد شب نشینی میزبان بازیگر سریال "متهم گریخت" می شود. پیشینه دانشنامه در ایران به چه زمانی باز می گردد؟/ برای انتقال بهتر احساسات نوازش های کلامیمان را شخصی سازی کنیم زیتون با موضوع علل و راه های درمان بیماری های پروستات به روی آنتن رفت کریم قربانی: به عشق همسرم ۱۴ سال مجرد زندگی کردم/ ماجرای شنیدنی اولین دختری که توانست در تبریز کارت بازرگانی دریافت کرد اخوان: انتخاب صحیح باید بر اساس مراحل و اصول منطقی صورت گیرد روز دایره المعارف، موضوع اصلی برنامه «صبح پارسی» فردا بازیگر شمالی تلویزیون به «شب نشینی» می آید فراخوان برگزاری مسابقه "انقلاب از دریچه هنر" در شبکه جهانی جام جم پخش بازی های لیگ برتر از جام جم انتخاب های زندگی موضوع اصلی برنامه «صبح پارسی» فردا مدیر عامل شرکت ملی پست ایران ، به شبکه جهانی جام‌جم می‌آید کنکاش بررسی می کند اهمیت ضرب المثل ها در زبان و ادبیات فارسی با میهمانان ورزش ایران همراه باشید بازیگر سریال نیسان آبی: من در سینما ادب شدم / بازیگر معروفی که در اولین اجرای خود نقش الاغ را ایفا کرد تاب آوری، مهم ترین مولفه برای امیدوارانه زندگی کردن است شهرام عبدلی مهمان «شب نشینی» می‌شود اشتغال بانوان موضوع اصلی برنامه «صبح پارسی» فردا شب نشینی کنار زاینده رود پخش بازی های لیگ برتر از جام جم برای تقویت پوست و مو چه دمنوشی مناسب است؟ امیدوار باشید دارنده رکورد روپایی ایران مهمان «شب نشینی» می‌شود اولین مرد ایرانی که توانست به مجلس سوئد راه پیدا کند/ حاکم زاده: کار پرستاری من روی خوانندگی ام تاثیر می‌گذارد سلامت پوست و مو از موضوعات پربیننده برنامه رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئد مهمان «شب نشینی» می‌شود زیتون و طرح تازه های پزشکی وقاری: ایفای نقش در تلویزیون، بازیگر را به مردم نزدیک‌تر می‌کند / نگاه متفاوت مرد حلقه‌ای جهان به نام هولاهوپ بازی های مناسب برای کودکان موضوع اصلی برنامه «صبح پارسی» فردا مهدی اخوان: برای نو شدن از اهداف کوچک شروع کنیم ارباب حلقه‌های ایران مهمان «شب نشینی» می‌شود تلفیق فرهنگ و هنر با محیط زیست در جام جم امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه: شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بعد از ۱۴ سال با ریاست شخص رئیس جمهور برگزارشد مستند " روز نوزدهم" از آنتن جام جم مشاور را از جام جم ببینید برنامه تلویزیونی کنکاش با حضور وزیر امور خارجه کشورمان ایثار و انفاق از برجسته ترین ویژگی های رفتاری و اخلاقی حضرت فاطمه (س) سفر به سرزمین کاج ها سیاهپوشی «شب نشینی» همزمان با شهادت حضرت زهرا (س) تربیت فرزند موضوع اصلی برنامه «صبح پارسی» فردا زنان امروز چطور می توانند حضرت زهرا (س) را اسوه خود قرار دهند؟ اسکی باز صحرانوردی استقامت به جام جم می آید کوتاهی عمر ام ابیها(س) یکی از علل شناخت محدود بشر از فضائل ایشان نمایش «کوچه های بنی هاشم» نمایشی میدانی که در نوع خود بی نظیر است چاپ چند کتاب به زبان انگلیسی توسط مترجمی که دچار فلج اطفال بود/ حسن اسدی: از تاثیر نقش تئاتر جدیدم پرخاشگر شده ام!؛ در جوانی مانیتورهای اتاق فرمان برایم شبیه سفینه ها بود سوگواره یاس کبود در شب نشینی جام جم

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها