اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

اهمیت ضرب المثل ها در زبان و ادبیات فارسی

کارآفرین موفق ایرانی و کارشناس فرهنگ و هنر مهمان برنامه «صبح پارسی» بودند.

برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع آزمون و خطا در زندگی بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه و نماهنگ هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت، شمیم علیزاده و محمد امین نبی اللهی با مینو خانی کارشناس فرهنگ و هنر و الناز قاسمی بانوی کارآفرین موفق به گفت و گو نشستند.

در بخش اول گفت و گو خانی گفت: دهخدا با آثار معروفش گفته که ضرب المثل یکی از 24 فن ادبی است. واژه شناسی، تبار شناسی، فصح، نحو، معنی، داستان، داستانک و فن های دیگر نیز از این دست هستند. تعاریف زیادی برای مثل شده است اما در جمع بندی همه تعاریف این است که جمله ای کوتاه، پرمغز، دارای تشبیه و گاهی استعاره است، مضمون سخنش حکیمانه است و در دل مردم جای دارد یعنی در زندگی روزمره مردم استفاده می شود و دلیل آن هم این است که روان بیان شده و معنی روشنی دارد.

وی تصریح کرد: مثل در ادبیات مانند نماد در هنر است اما با زندگی مردم بسیار در ارتباط بوده و سویه های مختلف دارد یعنی هم نظم دارد و هم به صورت نثر است، ممکن است آرایه های ادبی در آن استفاده شده یا نشده باشد اما با فنون ادبی بسیار در ارتباط است.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: تحقیقاتی که در آثار شعرای مختلف صورت گرفته نشان می دهد که در سبک های ادبی ضرب المثل ها از نیمه های سبک خراسانی آغاز می شود، در سبک عراقی رو به فزونی می گذارد و در سبک هندی به بیشترین میزان می رسد. مثل ها در زبان از این جهت اهمیت دارند که نشان دهنده این هستند که شعرا با جامعه خود بسیار در ارتباط بوده اند که این ارتباط در سبک خراسانی کم بوده و در دیگر سبک ها زیاد می شود. سعدی در اشعارش ضرب المثل بسیار دارد و از این نظر رتبه اول را به دست آورده است. بیش از دو هزار ضرب المثل در آثار این شاعر وجود دارد.

خانی افزود: ضرب المثل در هر شرایطی که استفاده شود ایجاد و اختصار در آن وجود دارد و آهنگین است و راحت به حافظه سپرده می شود و می توان آن را تکرار کرد و نشان می دهد که سرعت انتقال آن بسیار زیاد بوده و می تواند معانی خوبی را منتقل کند. اگر در آثار ادبی بسیار زیاد دیده شده است می تواند نشان دهنده این باشد که چقدر اهل سخن مهارت، دانش و تبحر دارد.

وی بیان کرد: ایرانیان ذاتا شاعر و شعر پرور هستند و روحیه شاعرانه ای دارند که از اشعار به خوبی استقبال می کنند . این موضوع به روحیه انسان بر می گردد و به همین علت ضرب المثل ها هم چون اغلب حالتی آهنگین دارند به جان و روح ایرانیان نشسته و بسیار از سوی آن ها مورد استقبال قرار می گیرد.

این کارشناس فرهنگی صبح پارسی اظهار داشت: در کتاب امثال و حکم دهخدا هر دوی این عنوانین جمع آوری شده و یکی از نقدها به دهخدا برای تلفیق نکردن امثال و حکم در کتابش بوده است اما مهم ترین تفاوت مثل ها و حکمت ها در این است که در ضرب المثل در بین مردم رایج بوده و از دل مردم برآمده اما حکمت ها توسط اندیشمندان، ادبا و نویسندگان به وجود آمده و به همین دلیل چندان بر سر زبان عوام نیستند اما وجه پندآموز دارند و گاهی هم افراد آن ها را بسیار استفاده می کنند.

خانی درباره تشابه ضرب المثل ها در زبان های مختلف خاطرنشان کرد: وقتی به چرخش اسلام نگاه می کنیم می بینیم یک تفکر اصلی در تمام نقاط جهان اسلام چرخیده، یعنی اصل همان بوده و در منطقه تابعی از آن کشور شده است پس می توانیم با اختلافات جزئی کلیات را ببینیم و شناسایی کنیم. در تمدن غرب هم همین است وقتی ما دوره هخامنشیان را با دوره مصر تطبیق می دهیم می خواهیم ببینیم در یک دوره خاص در مناطق دیگر چه اتفاقی رخ داده است. انتقال تمدن ها و تفکرها به طرز عجیبی اجتناب ناپذیر است پس این تشابه ها طبیعی است اما تفاوت در جزئیات چیزی است که تفاوت ها در بستر فرهنگی و اجتماعی به وجود می آید. مثلا شکسپیر هم دو هزار ضرب المثل در آثارش دارد.

وی در پایان گفت: درست است که در تعریف ضرب المثل می گوییم معنای آن راحت است اما گاهی اتفاقاتی می افتد که باید ریشه یابی شود. به محض اینکه شرایطی وجود دارد که بر گوینده و شنونده به صورت همزمان تاثیر می گذارد. پیام قصد شده پیام دریافت شده نیست و همین موضوع باعث تفهیم نادرست شده و معنای آن اشتباه جا می افتد. یکی از این دلایل مقاومت گیرنده در برابر پیام فرستنده است. وقتی گیرنده پیام اول دوباره با فهم خودش آن ضرب المثل را در جای دیگر به کار ببرد دچار تغییرات عمیق شده و رفته رفته پیام جدیدی در جامعه می چرخد.

در بخش دوم گفت و گو قاسمی گفت: انرژی درونی ام به من می گفت کار را شروع کنم. اول ترس داشتم و خانواده ام می گفتند برایم مشکل پیش می آید اما چون انگیزه قوی داشتم کارم را آغاز کردم. از 10 سال پیش در یک شرکت کار می کردم و بر اثر اتفاقاتی از شرکت استعفا دادم و همان انگیزه ای شد که کارم را شروع کنم. 4 سال هم تلاش و پشتکار داشتم ولی نتوانستم به هدفم برسم و نهایتا 6 سال است که کارم را ثبت کرده ام و برای بانوان هم اشتغال زایی کرده ام.

وی تصریح کرد: کارآفرینی یا ناشی از آسیب های بیرونی مثل کار کردن با یک مدیر بداخلاق است و یا ناشی از انگیزه درونی است و موفقیت من ناشی از هر دوی این دو عوامل بود . حالا هم 20 نفر با من کار می کنند و به صورت خودجوش به من اعتماد کردند و بیشتر آن ها هم همکاران قدیمی من بودند.

این کارآفرین نمونه افزود: محصولات تخصصی احیای مو و فروش آن را انجام می دهیم. تجربه های افرادی که پیش از من کار می کردند را مورد توجه قرار می دادم و سعی می کردم بیشتر با خودم رقابت کنم نه با رقیب هایم و هرروزم از روز قبلم بهتر باشد. خواندن کتاب های انگیزشی و ناامید نشدن از شکست هایم به من بسیار کمک می کردند.

آخرین اخبار

حضور رکورددار دارنده مدارک تحصیلی در شب نشینی تفاوت مخاطبان داخل و خارج از کشور از نگاه وحید رونقی بررسی آخرین تحولات غزه در کنکاش ژرفا و سبک زندگی شب نشینی با یک میهمان خوش صدا تئاتر؛ بازیگر را نمک گیر می کند سوگواره ای از کرمانشاه قطعه ای دیگر از روایت غمبار نینوا ژرفای 22مرداد با محوریت تاریخ و تمدن بازیگر ترورشده سریال بچه مهندس به استودیوی شب نشینی می آید نگاهی به نقش عاشورا در هویت‌یابی دینی نوجوانان «صبح پارسی» فردا میزبان کارشناس گل و گیاه است نگاهی بر نقش صنعت گردشگری در دنیا ژرفا و مبانی اندیشه دینی و اعتقادی قطعه ای عاشورایی از شمال کشور در باب روایت کربلا مسافری از ژاپن در شب نشینی امشب با مقوله گردشگر مذهبی بیشتر آشنا می شویم. اهمیت هویت دینی در خانواده با الگوبرداری از مکتب حسینی نقش اهمیت علوم پایه در پیشرفت جوامع پخت فطیر حلوا در بخش آشپزی خانه مهر چرا حضرت زینب (س) از جهاد امام حسین (ع) حمایت کرد؟ ژرفا و حکومت دینی شب سیزدهم محرم منتسب به بانوی آب و آیینه آیین بیل زنی قطعه ای دیگر از روایت کربلا سوگواره ی حسین در مرکز اسلامی لندن صبح پارسی چهارشنبه میزبان رییس دانشگاه شهید بهشتی «شب نشینی» امشب میزبان استاد خوشنویسی و نقاشی حماسی می‌شود نگاهی به آیین‌های عزاداری استان خوزستان صبر حضرت زینب (س) یک ویژگی انسان‌ساز و پربرکت برای بشریت است ژرفا با محوریت اندیشه ورزی روایت قطعه ای از کربلا با تعزیه شب دوازدهم محرم منتسب به مرد محراب و سجاده ؛سیدالساجدین (ع) آداب مداحی در خوزستان شب نشینی امشب میزبان یک همکار مطبوعاتی است یکی از اهداف قیام عاشورا حفظ حقانیت اسلام بود ژرفا با محوریت شعر و ادبیات غروب کربلای خونین، قطعه ای جانگداز از یک روایت شب یازدهم و غربت شام غریبان سوگواره ی حسین در مرکز اسلامی لندن امشب استودیوی شب نشینی حال و هوای عاشورا دارد ماجرای ۱۰ سال اسارت از زبان جانباز دوران دفاع مقدس شب دهم و روضه حرم ابا عبدالله علیه السلام ژرفا با محوریت هویت و فرهنگ قطعه یک روایت از صفویه تا یزد لبیک یا حسین (ع) حسین گاردی که بود؟ نگاهی به روایت شهادت حضرت علی اکبر (ع) در ظهر عاشورا سوگواره ی حسین در مرکز اسلامی لندن ژرفا و سبک زندگی باید اتمسفر دنیای معاصر را به نقاشی قهوه خانه ای وارد کرد. شب نهم؛ منتسب به سقای آب و ادب

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها