اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

بانویی که کمر همت به بازتولید عروسک های بومی فرهنگی ایران بست

درس هایی از شاهنامه، تجلی ادبیات در فرهنگ و هنر جهان و همچنین احیای سنت عروسک سازی در فرهنگ کهن ایران موضوعات مطرح شده در صبح پارسی امروز بود.

برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع شاهنامه فردوسی بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه و نماهنگ هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت، شمیم علیزاده و محمد امین نبی اللهی با افسانه احسانی مروج میراث فرهنگی، عبدالمهدی مستکین کارشناس زبان و ادبیات فارسی و مینو خانی کارشناس فرهنگ و هنر صبح پارسی به گفت و گو نشستند.

در بخش اول گفت و گو احسانی گفت: به دلایل مختلف در یک برهه زمانی از داشته هایمان فاصله گرفتیم و کاری که در پی سفرهای مختلف و تجاربمان به آن دست یافتیم این بود که چگونه آشنایی زدایی کنیم یعنی اینکه در جوامع بومی آنقدر افراد با نمادهای فرهنگی شان سر و کار داشته اند که شاید ارزش و اهمیت آن دیگر به چشمشان نیاید به همین دلیل ما از گردشگری کمک می گیریم و به جامعه میزبان یادآوری می کنیم که چه دارد و گنجینه ها را از لایه های غبار گرفته بیرون می آوریم.

وی تصریح کرد: مظاهر فرهنگی از دل خانواده های روستایی می شود و باعث زینت دادن به خانه های شهری و حتی خارج از ایران می شود.پیش برنامه ای لازم داریم که افراد به عنوان مادر یک خانواده بدانند که چقدر اهمیت دارد که محصولات فرهنگی قدیمی در اختیار فرزندانمان قرار بگیرد و آن ها را در زندگی خودمان جاری کنیم. صحبت شدن از اهمیت این موضوع و اینکه بدن ما نیاز دارد از محصولات طبیعی دست ساز استفاده کند در رسانه ها نیز در نهادینه کردن استفاده از این محصولات موثر است.

مروج میراث فرهنگی و گردشگری افزود: در یک برهه زمانی به دلیل ورود وسایل مختلف که از مکان های متفاوت به خانه ما آمد فکر می کردیم که هرچه پشت ویترین ها زیبا است برای ما ارزشمند است و زیبایی بصری ما از همین طریق ذائقه سازی شد اما خوشبختانه سبک زندگی به سمت سبک زندگی آرام و اینکه نیازمندی های خودشان را خودشان بسازند پیش می رود و این ارزش آوری می کند. اگر این موضوع در زندگی روزمره نهادینه شود محصولات خانگی و فرهنگی قدیمی جای جای کشور مورد استفاده در زندگی قرار بگیرد.

احسانی اظهار داشت: فرهنگ قناعت و استفاده بهینه از آنچه که داریم در فرهنگ قدیمی ما به شدت ارزشمند بوده و به چشم می خورد. بیشتر ارزش های هنری بومی در مناطق مختلف ایران نیز از لوازم دورریز تولید می شده اند.

وی ادامه داد: معمولا افرادی که گردشگر هستند ذهن آماده ای برای تصویر دارند و ذهن خودشان را در اثنای سفر آماده کرده اند تا موضوعات جدید را ببیند و بپذیرد. با توجه به همین موضوع روشی را ابداع کرده ایم که به واسطه آن ابزاری که زیبایی بصری دارد را با توصیفی زیبا به او ارائه می کنیم و آن فرد به صورت آگاهانه نظرش تغییر می کند و به سمت آن ابزار جذب می شود و می خواهد درباره آن بداند و به همین دلیل داستان سازنده هر عروسک کنار آن قرار می گیرد و آن سازنده سعی می کند که در داستانی که به همراه آن عروسک هست روایت آن اثر را بگوید.

این مروج میراث فرهنگی بیان کرد: در جنوب ایران به عروسک می گویند دختلوک یعنی دختر کوچک و در سیستان و بلوچستان عروسک به عنوان دختوک شناخته می شود، در غرب ایران بیشتر واژه های لیلی، لیلی بازبازک و بیگ به این اسباب بازی گفته می شود.

احسانی گفت: شروع حرکت من از آنجایی بود که عروسکی در شوشتر به من اهدا شد و من از دریافت آن بسیار خوشحال شدم و به من گفتند هیچ کس از دریافت این عروسک به این شدت خوشحال نشده بود به همین دلیل تصمیم گرفتم برای این ارزش کاری بکنم. که از آن سال شروع به تولید آن ها به عنوان سوغات فرهنگی کردیم و از جزیره قشم جشنواره عروسک های محلی ایجاد کردیم و ظرفیت سازی پذیرش گردشگر را انجام می دهیم و در این شرایط به یک سوغات فرهنگی نیاز داشتیم و تصمیم گرفتم در کنار همه محصولات عروسک بومی فرهنگی را ارائه دادیم.

وی تصریح کرد: اگر یک بانوی عشایر همچنان لیلی خودشان را بسازند و تکه ای از مویشان را به جای موهای او نصب کنند که فرزندشان بوی موی مادرش را در بازی هایش همواره حس کند عالی بوده و ارزشمند است. بانوان شهری هم دوست دارند این ها را تجربه کنند.

در بخش دوم گفت و گو مستکین گفت: ابتدای بهمن و اسفند زمان پایان سرایش شاهنامه فردوسی است. در این زمانه سخن حکیم فردوسی بسیار دلنشین بوده و برای نسل های آینده آمیزه ای از فرهنگ و حکمت است. زمانی که شاهنامه فردوسی در یونسکو در حضور 195 کشور به ثبت رسید شکوه فراوانی در آن جمع ایجاد شد و مدیرکل یونسکو گفت کتابی که با ستایش خرد آغاز می شود نه تنها به ایرانیان بلکه به کل جهان تعلق دارد زیرا بحران بشر بی توجهی به عنصر خرد، رای و فرهنگ بوده است.

وی بیان کرد: شاهنامه حکایت 45 شهریار است که عمدتا گرفتار دیوها می شوند و کارشان به تباهی می رسد و فقط چهار یا پنج تای آن ها به رستگاری می رسند که همه این دیوها در درون ما انسان ها وجود دارد. آز و نیاز دوتا از این دیوها هستند که همه جنگ ها و طمع ورزی ها از این دو حس به وجود می آید. خشم، رشک، ننگ، کینه، دروغ، خردنشناسی و تکبر نیز دیگر دیوهایی هستند که اگر انسان ها به آن گرفتار شوند از پا در می آیند.

این کارشناس زبان و ادبیات فارسی افزود: نام دیگر شاهنامه خردنامه است و بزرگترین میوه ای که از این کتاب می توان به خودمان و به فرزندانمان بیاموزیم این است که اگر به آینه نگاه کردیم و خودمان را زیبا دیدیم برای زیبایی سیرت خودمان هم بکوشیم و اگر صورت زیبایی ندیدیم سعی کنیم با زیبایی سیرتمان بر زیبایی خودمان بیفزاییم. پدر و مادرها زمانی می توانند به فرزندان خود مفاهیم والای شاهنامه را بیاموزند که در این مفاهیم تامل کرده و شب ها از خواندن آثار بزرگان ادبی ایرانی فارغ نشوند. توجه ایرانیان مقیم خارج به این موضوع ریسمان هویتی آن ها را محکم می کند. شاهنامه فردوسی از ابتدا تا انتها داستان شکوه انسانیت است که به ما می آموزد برزخ و دوزخ و بهشتی وجود دارد، انسان در برزخ با دیوها درگیر است اگر این دیوها بر آن چیره شوند به دوزخ و اگر او بر دیوها چیره شود به بهشت راه می یابد.

در بخش سوم گفت و گو خانی گفت: درباره تاثیر کلی ادبیات کلاسیک و شعرای بزرگ ما منابع بسیار زیادی هست. اتفاقی را در دوران صفویه خصوصا شاه عباس داریم که مبادلاتی را با خارج از کشور داشته ایم. شناخت زبان فارسی و آثاری که می توانست ایران را به جهان معرفی کند این است که از دوران شاه عباس به وجود می آید که هیئتی به آلمان فرستاده می شوند و بعد هیئتی از آلمان به ایران می آیند و فردی به اسم آدام الئاریوس که زبان های مختلف را می دانسته مترجم این گروه می شود و ادب فارسی را به همراهانش معرفی می کند و وجود و حضور شعرای ایرانی در غرب به وجود می آید.

وی تصریح کرد: انگلیسی ها در دوره ای کمپانی را در هند تشکیل می دهند و پس از مدتی فرانسوی ها دست انگلیسی ها را کوتاه کرده و خودشان به دلیل منابع غنی بر هند چیره می شوند و از آنجایی که فارسی در آلمان و فرانسه رایج شده بود یک فرد هم در انگلستان تاریخ ادیان کهن ایرانی را نوشته و از ایران حرف می زند که از 1700 تا 1850 این موضوع مسکوت می ماند اما در این سال ویلیام جونز سعدی و حافظ را ترجمه کرده و دستورزبان فارسی نگاشته می شود و در اختیار کارکنان کمپانی هند شرقی قرار می گیرد که در این منطقه دستور زبان فارسی در دانشگاه ها تدریس می شود و این می شود که اولین حرکت هایی که باعث می شود شعرای ما شناخته شوند توسط ویلیام جونز انجام می شود، او تراژدی را بر گرفته از داستان رستم و سهراب می سازد.

کارشناس فرهنگ و هنر صبح پارسی افزود: در ادامه فردی به نام هاگمن بخش هایی از شاهنامه فردوسی را در آلمان رواج می دهد و این ترویج ادبیات ایرانی در دنیا به دلیل وجود جهانگردان، همت و توجه شاهان ایرانی اتفاق می افتد. شاهنامه نشان می دهد که علاوه بر دنیای غرب، در سرزمین ایران هم سلحشوری های فراوانی وجود داشته که یک نمونه آن شاهنامه است و می توان مرزهای دوستی و موت ایرانی را قدرت بخشد.

خانی ادامه داد: یکی از مهم ترین بسترهایی که باعث شد ادبیات کلاسیک ایران در غرب شناخته شود ظهور رمانتیک ها در انگلستان و اروپای غربی است.

وی تصریح کرد: مکتب های مختلف نگارگری داریم که غربی ها به اسم مینیاتور می شناسند یعنی طبیعت کوچک شده که غربی ها این سبک ها را کشف کرده و به ما شناسانده اند چون ایران را منبعی از چیزهای مختلف می دانستند. مکتب های نقاشی ما شناخته شدند و در ابتدا در خدمت متن بوده است و اصولا از کتاب های علمی شروع شده است اما در دوره سلجوقیان به سمت هنر می رود و ویژگی های نگارگری عوض می شود.

کارشناس فرهنگ و هنر صبح پارسی اظهار داشت: شاهانی که در دوره تیموریان بودند خصوصا شاهرخ به هنر و ادبیات علاقه زیادی داشته تمام آنچه از دوره ایلخانیان مانده بوده است را در هرات مستقر می کند و مکتب هراتیان را پایه ریزی می کند. در دوره تیموریان تک نگاره خلق می شود و از متن مجزا و مستقل می شود.

آخرین اخبار

صبح پارسی 4 خرداد با موضوع کتاب جنگ 33 روزه به روی آنتن می رود قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به برنامه «شب نشینی» امشب می‌آید امروز درباره سرطانهای شایع زنان صحبت می کنیم خواندن نماز شکر به هنگام بازگشت به خرمشهر خرمشهر نماد صلابت و مقاومت چرا افراد باید به فرهنگ و مراسم خانوادگی یکدیگر در زندگی مشترک احترام بگذارند با خانه مهر اولین روز هفته میهمان مخاطبان هستیم اهمیت علاقه و اعتقاد بازیگر به نقش از نگاه آتش‌تقی‌پور سوم خرداد، روز مقاومت، ایثار و پیروزی معیارهای درست ازدواج چیست؟ رئیس هیت مدیره خانه معدن ایران به شب نشینی دعوت شد مهمانی شب نشینی بازیگری از خطه سرسبز شمال بررسی صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایات ایرانیان مقیم خارج واکنش های غرب به اتفاقات اخیر خاورمیانه میلاد کاکاوند مهمان امشب برنامه «شب نشینی» اهدای عضو اهدای زندگی با خانواده تا بهشت خانواده تلویزیونی میهمان شب نشینی پنجشنبه اهمیت دانش کارشناسی برای ورود به بازارهای سرمایه‌گذاری  / گفت‌وگو با علیرضا محمودی، نویسنده کتاب‌های دانشگاهی درباره روز ملی جمعیت بیشتر بدانیم در شب نشینی امشب با فعالیت " باغ موزه نفت کرمان" بیشتر آشنا خواهیم شد. گفتگو درباره تالیف ۳۴ عنوان کتاب در برنامه «صبح پارسی» فردا چرا نمی توانیم خوب بخوابیم؟ نقش ایرانیان خارج از کشور در ترویج آثار ادبیات فارسی اهمیت ارتباطات سالم با ایرانیان خارج از کشور فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، میراث معنوی ایرانیان سوزن دوزی ، هنر فاخر دست زنان بلوچ سخنگوی پیشین وزارت خارجه مهمان اصلی برنامه «شب نشینی» امشب چگونه دکور خانه را با هویت خود ترکیب کنیم؟ تاثیر «درک متقابل» در تعارف کردن در برنامه مشاور مطرح شد: کیک اقتصادی کشور با سرمایه گذار خارجی بزرگ می شود 27 اردیبهشت روز جهانی روابط عمومی ها شب نشینی یک شب بهاری در کنار قهرمان دره نورد تاثیر جامعیت شاهنامه فردوسی در ماندگاری آن برای رفع خستگی چه کارهایی انجام دهیم مسابقه فرهنگی، هنری «آفتاب هشتم» میثاق فجر: کودکان برای نقالی، اول باید داستان شاهنامه را بدانند در شب نشینی یکشنبه درباره پیشینه نقالی گفتگو می کنیم چرا برخی جوانان از زندگی مشترک هراس دارند؟ میترا نوری: هندبال ایران در وضعیت خوبی قرار دارد راههای جذب سرمایه گذاری (موانع و فرصتها) تجربه اندوزی از کت جادویی تا معمای شاه تقویت مناسبات منطقه ای پخش مستیم فوتبال حضور پر افتخار‌ترین بانوی ورزشی رشته وشو در برنامه «شب‌نشینی» یانوان طلایی در ورزش ایران بررسی اهمیت آزمایشهای ژنتیک از چه دوره ای در شاهنامه دوره قانون‌گذاری یاد می‌شود؟ جوانی که با وجود محدودیت توانست مدال طلای پاراکانو را کسب کند معلم خوشنویسی که بازیگر شد

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها