اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

نگاهی به توصیه‌های اسلام برای غذا خوردن سالم

پرخوری و درهم‌خوری از موضوعات مطرح شده در صبح پارسی امروز بود.

دکتر حسن اکبری، کارشناس سبک زندگی مهمان صبح‌پارسی امروز بود؛ وی در این برنامه از مضرات پرخوری و درهم خوری صحبت کرد. او همچنین در ادامه از ترک عادت و بهترین روش برای این کار گفت.

دکتر حسن اکبری، کارشناس سبک زندگی گفت: تعریف علمی پرخوری آن است که ما بیش از چیزی که بدنمان به آن نیاز دارد میل کنیم؛ بدن انسان زمانی که با انبوهی از غذا مواجه می‌شود نمی‌تواند بر آن اشتمال پیدا کند. اشتمال پیدا کردن معده بر غذا به آن معنی است که معده نمی‌تواند تمام غذا را هضم کند.

اکبری ادامه داد: در کنار پرخوری ما درهم خوری نیز داریم که این مسئله همراه با پرخوری به صورت همزمان می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به بدن وارد کند. درهم خوری به زمانی گفته می‌شود که افراد انواع غذا‌ها، پیش‌غداها و دسر‌ها را میل کنند. اشخاص باید زمانی که با چند غذا مواجه هستند تنها یک مورد را انتخاب کنند و آن را میل کنند.

وی افزود: درهم خوری به اندازه‌ای ضرر دارد که می‌تواند موجب مرگ شود و افراد نباید حتی برای یک بار این کار را انجام دهند. پرخوری و درهم خوری می‌توانند دهانه معده را پاره کنند و این مسئله بسیار آسیب زننده است.

او اظهار کرد: در گذشته تنها چند نوع طب وجود داشته که شامل طب ایرانی، هندی، یونانی و مصری می‌شده است. بر اساس شواهد گفته می‌شود طب ایرانی مادر تمامی طب‌ها بوده و حتی طب یونانی برگرفته از علم ایران بوده است. یکی از دانشمندان طب هندی گفته اولین علامتی که نشان می‌دهد انسان دیگر نباید بیشتر غذا بخورد علائم پس زدن غذا مانند باد گلو است. در روایت‌های اسلامی نیز آمده که انسان چند لقمه پیش از آن که احساس سیری کند باید دست از غذا خوردن بکشد. حضرت محمد (ص) می‌فرمایند انسان با چند لقمه (۳ الی ۱۱ لقمه) سیر می‌شود. متاسفانه بیشتر از این میزان غذا خوردن می‌تواند عمر انسان را کوتاه کند.

حضرت محمد (ص) همچنین توصیه کرده‌اند افراد غذا را با میزان کمی نمک طبیعی آغاز کنند.  افراد همچنین باید از ابتدا میزان مناسبی از غذا را برای خود جدا کنند و بیشتر از آن را در نظر نگیرند. بر اساس توصیه‌های پیامبر (ص) افراد پس از پایان غذا نیز باید باری دیگر میزان کمی از نمک طبیعی میل کنند. در آخر نیز افراد باید عادات بد خود را به آرامی ترک کنند تا دچار سندروم از دست دادن ناگهانی نشوند.

کارشناس سبک زندگی گفت: ترک عادت با دو مسئله جایگزینی و تدریجی بودن قابل انجام است. افراد برای ترک یک عادت باید جایگزینی داشته باشند تا عدم حضور عادت خود را حس نکنند.

اکبری اظهار کرد: برای تجربه احساس سیر شدن دو مکانیزم وجود دارد که اولین آن کشیده شدن دیواره معده است؛ در این حالت فرد به اندازه‌ای غذا می‌خورد که معده‌اش درد می‌گیرد. در حالت دیگر فرد بسیار آرام غذا می‌خورد و تمامی لقمه‌ها را به درستی می‌جود. در روایات آمده زمان دادن به سفره از عمر ما کم نمی‌کند. چرا که زمان دادن به غذا و جویدن آن باعث می‌شود بدن واکنش‌های لازم را داشته باشد و قند کافی را از غذا دریافت کند.

وی افزود: افزایش وعده‌های غذایی برای افراد در فرهنگ ایرانی اسلامی توصیه نشده و برعکس افراد باید وعده‌های خود را کم کنند. افراد باید حتما صبحانه را میل کنند چرا که از مهم‌ترین وعده‌های غذایی به حساب می‌آید. به طور کلی در فرهنگ ایرانی و اسلامی بهترین روش غذا خوردن تقسیم وعده‌ها در صبح و شب و حذف کردن ناهار است.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی  علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع پرخوری و درهم‌خوری بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمدامین نبی‌اللهی و آلاء خامه‌یار با دکتر حسن اکبری، کارشناس سبک زندگی به گفت و گو نشستند.

آخرین اخبار

«شب نشینی» به بررسی فیلم درخت خاموش می‌پردازد نگاهی به انواع روش‌های درمان سرطان رضایت نسبت به زندگی؛ از نگاه یک خلبان جوان گردشگری پنجره ای رو به توسعه تازه های اخبار سرطانی در صبح پارسی گفتگوی شب نشینی امشب به اوقاف اختصاص دارد. اهمیت روایت داستان و انتقال احساسات از نگاه احمد کاوری کارگردانی و سینما؛ رشته ای جذاب و پرطرفدار، موضوع «شب نشینی» امشب نگاهی به جایگاه و کیفیت نیروی دریایی ایران در جهان گفت‌وگوی شب‌نشینی با خانواده موفق ورزشی رسانه های خارجی با نقاب منافقان داخلی سخنگوی آتش‌نشانی به «صبح پارسی» فردا می‌آید سرتیپ جانباز دفاع مقدس مهمان «شب نشینی» می‌شود اهمیت تخریب مین در میادین جنگ از نگاه تخریبچی دفاع مقدس اقدام زیبای رهبر انقلاب برای شرکت در مراسم عقد یک آزاده خانه مهر 6 مهر "آثار و ارزش‌های دفاع مقدس" موضوع صبح پارسی سه شنبه 5 مهر شبکه جهانی جام جم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در میسر هم افزایی و تعاملات مشترک نگاهی به جایگاه ارتش جمهوری اسلامی ایران در علوم نظامی آمدم ای شاه پناهم بده مدارس ایرانی خارج از کشور حلقه ی ارتباطی فرزندان ایران با عقبه ی تمدنی و زبان فارسی. گفت‌وگو با بازیگری مردمی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کند بیماران دیالیزی از چه تغذیه ای استفاده کنند؟ صبح پارسی فردا به استقبال هفته دفاع مقدس می‌رود اهمیت غربالگری در دوران بارداری برای داشتن فرزندانی سالم بررسی جایگاه زبان فارسی و گسترش آن در کشورهای دیگر مهم‌ترین ویژگی تلسکوپ جیمز وب چیست؟ صبح پارسی فردا به بررسی پیشرفت نجوم در ایران می‌پردازد رکورددار بی‌خوابی هجده ساله به «شب نشینی» می‌آید ادبیات فارسی محور ژرفا تلاش خیرخواهانه­ ی بی­ چشم­ داشت نیکوکاران ایرانی در گستره­ ی جهان نگاهی به اصلی‌ترین ویژگی‌های زبان فارسی کهیر چیست و چطور بروز می کند؟ روایت علی اکبر سلطانعلی از پذیرفتن مسئولیت موسیقی مختارنامه زبان و ادبیات فارسی در قاب جام جم آوازخوان مختارنامه به شب نشینی می آید وقتی عشق به اباعبدالله (ع) گره گشایی می کند هویت و فرهنگ در ژرفای 28 شهریور لزوم جلب مشارکت ایرانیان خارج کشور در مدرسه سازی حال و هوای اربعینی شب نشینی فرصت‌های بی‌نظیر سازمان همکاری شانگهای برای ایران نقش فعالان هنری و فرهنگی در اربعین امسال خانواده در ژرفا حضور معاون ساماندهی و شبکه سازی کانون‌های مساجد کشور در «شب نشینی» امشب نگاهی به و ضعیت موکب‌داران در اربعین امسال طراح صحنه های جنگی مختارنامه در شب نشینی هنر عاشورایی «شب نشینی» امشب حال‌ و هوای کربلایی می‌گیرد تاریخ و تمدن در ژرفا دستگا‌ه‌های مورد استفاده در موسیقی مذهبی

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها