اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

آموزش برنامه ریزی و مصرف صحیح به فرزندان، راهی برای تربیت نیروی انسانی اقتصادی

وحید چرخنده کارشناس اقتصادی با حضور در برنامه صبح پارسی درباره شیوه های بهبود وضعیت اقتصاد خانواده صحبت کرد.

برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» که از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی بر روی آنتن شبکه جام جم می رود، با موضوع عادت ها و تاثیر آن ها در زندگی بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه و نماهنگ هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت، آلاء خامه یار با وحید چرخنده کارشناس اقتصادی برنامه به گفت و گو نشست.

در بخش اول گفت و گو چرخنده با بیان اینکه نقش خانواده در اقتصاد بسیار مهم است گفت: نقش بانوان در اقتصاد خانوار بسیار تاثیر گذار است. بسیاری از کارهای خانم ها در خانه ریالی نیست در مدل جدید تولید نا خالص ملی ارزش ریالی برای کار خانم ها در نظر گرفته شده است و یک روش تشخیص آن این است که بر اساس زمانی که می گذارد به عنوان شاخص تولید محاسبه شود و به این روش، محاسبه از طریق داده گفته می شود. راه دیگر روش ستانده است که ببینیم اگر برون سپاری می کردیم هزینه ای که باید پرداخت می کردیم چقدر بود و از این طریق برای کار خانه داری ارزش گذاری کرد.

وی بیان کرد: در خانوار یک جنبه پس انداز و یک جنبه دیگر مصرف است که کمتر به این دو موضوع توجه می شود. چون نمی دانیم با پس انداز می توانیم چه کارهایی انجام دهیم به سمت مصرف می رویم. یکی از معضلات تورم است که بالای نرخ بهره قرار می گیرد که پس انداز بانکی را کم می کند و به سمت مصرف می رود.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: چشم و هم چشمی به اقتصاد خانواده بسیار لطمه وارد می کند و باعث می شود وسایل غیر ضروری خریداری شود و پولی برای پس انداز که به عنوان بخشی مهم در زندگی خانوار است باقی نماند. این روزها تجمل گرایی به مد تبدیل شده و دشمن پس انداز است؛ با توجه به اینکه اقتصاد خانواده می تواند تاثیر روی اقتصاد کلان موثر باشد، توجه به همین مسائل ریز هم در اقتصاد خانواده و به تبع اقتصاد کلان کشور موثر است.

چرخنده افزود: سه سال پیش طبق بررسی هایی که انجام دادم، هزینه سفرهای خارجی نوروزی که توسط مردم صرف شده بود معادل یک کارخانه پتروشیمی بود که این موضوع می تواند تاثیر زیادی در اقتصاد خانواده ها داشته باشد.

وی اظهار داشت: با دید ملی گرایی واقعیت این است که اگر مدل به خانواده ها بدهیم می شود جذب سرمایه مردمی را برای بسیاری از کارها در کشور داشته باشیم ولی نباید اتفاقی که در بورس افتاد تکرار شود تا مردم بی اعتماد شوند بلکه باید مدل ها واقعی باشد.

کارشناس اقتصادی صبح پارسی در ادامه صحبت هایش تاکید کرد: هرخانواده برای خود باید برنامه خاص خود را داشته باشد حداکثر ۱۰ دقیقه نیاز است تا ما نیازهایی که از آن ها آگاهیم را مرتب کرده و برای آن برنامه ریزی کنیم. باید نیازها را اولویت بندی کنیم، بودجه لازم برای نیازهارا مشخص کنیم سپس تغییرات در سبد مصرف را بررسی کرده و پس از آن مصرف را با برنامه ریزی خودمان تطبیق دهیم.

چرخنده گفت: مشکل ما این است که در مباحث مصرف کردن، اسلامی بودن را به بچه هایمان نمی آموزیم و الگوهای اسلامی مان را کنار گذاشته ایم برنامه ریزی را به فرزندانمان نیاموخته ایم این در حالی است که می توانیم از برنامه های تلویزیون اطلاعات مورد نیاز را بگیریم. خانوار منابع انسانی را تامین می کند و باید نیروی انسانی آینده کشور را تامین کند اگر خانواده نمی تواند این آموزش ها را ارائه دهد در مدرسه باید این اتفاق بیفتد.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها