اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

علل کمبود هنرهای نمایشی در تاریخ ایران چیست؟

فلسفه هنر از دیدگاه‌های مختلف از موضوعات مطرح شده در صبح پارسی امروز بودند.

سالار حسن زاده دکترای فلسه هنر به استودیوی صبح پارسی آمد.

او گفت: هر چیزی که ما در هستی داریم پایه و اصول خاص خود را دارد و این اصول زیرساخت‌هایش را تشکیل می‌دهد. فلسفه هنر نیز تفکری است که هنرمندانی مانند نقاشان، فیلم‌سازان، مجسمه‌سازان و موسیقی‌دان‌ها با استفاده از آن آثار خود را تولید می‌کنند و در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.

هنر نشانه‌هایی از حقیقت را بر انسان آشکار می‌کند و افرادی که از هنر استفاده می‌کنند سعی دارند نشان دهند که هنر تا چه حد بر آن‌ها تاثیر گذاشته است. علت آن که اندیشمندان به هنر پرداخته‌اند آن است که خلاقیت خود را به نمایش بگذارند.

وی افزود: افلاطون تنها هنرمندان حقیقی را به آرمان‌شهر خود راه می‌داد و دیگر هنرمندان تقلید کار را از خود دور می‌کرد. از دیدگاه افلاطون فلاسفه با تعقل به حقیقت می‌رسند اما هنرمندان با کشف و شهود آن را به دست آورده‌اند.

او اظهار داشت: به طور کلی دو نوع فیلسوف وجود دارند؛ یک عده برای سالم نگه داشتن جامعه علم خود را به دیگران نیز انتقال می‌دهند. فلاسفه دیگر از دانش خود برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. این افراد را سوفیست می‌نامند که برای به دست آوردن درآمد در چالش‌های مختلف فلسفی شرکت می‌کردند اما کسانی مثل افلاطون و سقراط تنها تلاش داشتند که مردم را به سمت حقیقت راهنمایی کنند.

دکتر فلسفه هنر گفت: در دوره ارسطو و افلاطون همان‌طور که در دوره ما دیپلم تا لیسانس وجود دارد مقاطع لیسه و آکادمی وجود داشته است. افلاطون در مقطع آکادمی بوده و ارسطو در مقطع لیسه بوده است. اگر در جایی کتابی وجود دارد برای افلاطون است و جزوه‌های برگرفته‌ از آن به ارسطو تعلق دارد. افلاطون شاگرد سقراط بوده و ارسطو نیز از شاگردان افلاطون بوده است. یکی دیگر از شاگردان سقراط اسکندر مقدونی بود که به ایران حمله کرد و خرابی‌های بسیاری را به وجود آورد.

دکتر فلسفه هنر اظهار داشت: در ایران برخلاف یونان که تفکرات آن‌ها توسط شاگردان هر فیلسوف به صورت پیوسته ادامه پیدا می‌کرد، فلاسفه ایرانی با فیلسوف قبلی و بعدی خود فاصله زمانی قابل توجهی داشتند. افراد بزرگی مانند ابن سینا در ایران زمانی که به متون مربوط به فلاسفه‌ای همچون افلاطون دست پیدا می‌کردند با زحمات بسیار به ترجمه آن‌ها می‌پرداختند.

حسن زاده اظهار کرد: با توجه به پیوستار تاریخی اروپا، تاریخ‌مندی در آن قسمت بر اساس نوع تفکر و نظام آموزشی آن‌ها پیش می‌رود. در جایی مانند ایران پارادایم‌ها از اسطوره‌ای به دینی تغییر کردند اما در یونان پارادایم‌های اسطوره‌ای، فلسفه‌ای و مدرن داشته‌اند که اکنون به پسا مدرن رسیدند.

وی افزود: ایران مدت بسیاری است که در پارادایم دین وجود دارد که پس از دوران پیامبر با نهضت ترجمه همراه بود. ایرانیان با جمع‌آوری و ترجمه متون از کشورهای مختلف باورهای خود را قوی‌تر کردند. این متون ترجمه شده با گذر زمان مورد بررسی‌های بیشتری قرار گرفت به طوری که زمان باعث شکل‌گیری آثار هنری فوق‌العاده‌ای مانند شاهنامه شد. پس از آن آثار ایرانی اسلامی دیگری تولید شدند. معماری ایران پس از اسلام نیز شکل جدید و زیبایی به خود گرفت و آثار بسیاری پس از آن دوره در ایران دیده می‌شوند.

او گفت: از آنجایی که پارادایم ایران همواره دین بوده، مسیر راهیابی ایرانیان به حقیقت نیز متفاوت مانده است. با توجه به این مسئله ما در قرن ششم وارد عرفان می‌شوند. در آن زمان تمامی اصول‌های هنری به افرادی مانند ولیعهد‌ها آموزش داده می‌شد. به همین جهت میزان هنری که در هر دوره دیده می‌شود به مقدار جهان‌بینی حاکم زمان خود بر می‌گردد چرا که این حاکمان بوده‌اند که سفارش تولید آثار مفخر می‌دادند. این مسئله باعث رشد یک سری از هنر‌ها در ایران و نادیده گرفته شدن هنرهای دیگر شده است. یکی از دلایل دیگر عقب‌ماندگی هنری در برخی بخش‌های هنر در ایران مورد حمله قرار گرفتن کشور به صورت پیاپی در سال‌های متفاوت است.

در بخش دوم برنامه کارشناس بازی و سرگرمی کودکان گفت: به طور کلی استعدادیابی برای کودکانی است که به سن مدرسه رفتن رسیده باشند و این امر برای کودکان با سنین بسیار کم پیشنهاد نمی‌شود. از طرف دیگر پیشنهاد نمی‌شود که حتما کودکان در حوزه‌ای ادامه تحصیل و فعالیت بدهند که در آن استعداد دارند چرا که این آن‌ها نیاز دارند تا تمامی مهارت‌ها را بیاموزند. این مهارت‌ها شامل مهارت‌های درسی، کلامی، حرکتی، ارتباطی و اجتماعی می‌شود.

قیاسی گفت: برای کودکان زیر ۱ سال مهمترین چیز آن است که بازی عضلات حرکاتی کودک را درگیر کند تا مهارت استفاده از آن افزایش پیدا کند. کودک تنها نیاز دارد به مدت کوتاهی به بازی مشغول باشد و نیازی نیز والدین او را ساعت‌ها مورد بازی قرار دهند. والدین باید در نظر داشته باشند که تلویزیون، یارانه و گوشی‌های همراه به اندازه بازی‌هایی که کودک در دنیای واقعی نمی‌توانند تاثیر گذار باشند. کودکان به تنهایی می‌توانند بازی‌های ساده خود را بسازند و نیازی به پیچیدگی وجود ندارد. کودکان باید با هم سن‌های خود، پدر و مادرشان بازی کنند و تمامی آن‌ها را تجربه کنند.

وی افزود: والدین اگر از رفتارهای کودک خود ناراضی هستند باید تلاش کنند تا اقدامات دیگری را جایگزین آن رفتارها کنند و برای مثال جایگزین تماشای پیاپی تلویزیون را نوعی بازی سرگرم کننده قرار دهند.

او ادامه داد: بازی‌هایی که برای کودکان زیر یک سال مناسب است شامل مواردی بسیار ساده می‌شوند؛ برای مثال والدین می‌توانند با ترکیب چوب و روبان اسباب‌بازی جالبی درست کنند که کودک تمایل به گرفتن آن را دارند. زمانی که والدین با این روبان‌ها فرزند خود را سرگرم می‌کنند، کودک همواره به روبان‌ها نگاه می‌کند و سعی دارد آن‌ها را بگیرد. به این صورت عضلات بینایی و حرکتی او تقویت می‌شود. این بازی می‌تواند با پخش موسیقی همراه باشد تا مهارت شنیداری کودک نیز افزایش پیدا کند.

کارشناس بازی و سرگرمی کودکان اظهار داشت: یکی دیگر از ابزار مناسب برای بازی با کودکان زیر یک سال جغجغه است که به دلیل نوع صدایی که ایجاد می‌کند هوشیاری شنیداری کودک را افزایش می‌دهد. والدین باید در نظر داشته باشند کودکان در سنین زیر یک سال همه وسایل را در دهان خود قرار می‌دهند و به همین دلیل نیاز است که تمامی وسایل تمیز باشند.

قیاسی گفت: والدین همچنین می‌توانند از پارچه‌های رنگی برای سرگرم کردن کودک خود استفاده کنند که باعث افزایش مهارت بینایی آن‌ها می‌شود. به طور کلی تیکه‌های پارچه با وجود سادگی یکی از بهترین ابزار برای بازی با کودکان است.مادران می‌توانند به سادگی صفحاتی را با پارچه‌ها و بافت‌های مختلف بسازند تا نه تنها کودکان خود را سرگرم کنند بلکه باعث یادگیری بهتر آن‌ها و شناختشان با موارد مختلف می‌شود. والدین برای سرگرم نگه داشتن کودکان خود می‌توانند اسباب‌بازی‌های آن‌ها را به صورت روزانه جدا کنند تا از بازی کردنشان با یک اسباب‌بازی یک هفته بگذرد و همواره جذابیت خود را حفظ کند.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع فلسفه هنر بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها، نماهنگ وخواندن خبر صبح پارسی؛ میلاد شیران و آلاء خامه یار با سالار حسن زاده دکتر فلسفه هنر و پریسا قیاسی، کارشناس بازی و سرگرمی کودکان به گفت و گو نشستند.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها