اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

نگاهی به بازی‌های پرورش خلاقیت در کودکان

چه رفتارهایی خلاقیت کودکان را سرکوب می‌کنند؟

کوثر یاوری، روانشناس کودک گفت: برای بررسی خلاقیت کودکان باید بدانیم خلاقیت چیست؛ خلاقیت به معنای مهارت بروز رفتارهای جدید در موقعیت‌های متفاوت است. در این تعریف به مهارت‌ها اشاره شده که یعنی می‌توان آن را گسترش داد.

یاوری ادامه داد: کودکان با میزان مشخصی از خلاقیت به دنیا نمی‌آیند بلکه خلاقیت به گونه‌ای است که آن‌ها می‌توانند آن را پرورش داد و یا با رفتارهای اشتباه آن را سرکوب کرد.

وی افزود: مقاله‌ها و پژوهش‌ها نشان داده‌اند که خلاقیت باعث رضایت از زندگی افراد در موقعیت‌ها می‌شود. خلاقیت خوشبختی و امید به زندگی به همراه دارد و محدود به بازی‌ها و طراحی‌ها نمی‌شوند. سرنوشت و حال خوب افراد به خصوص کودکان به خلاقیت بستگی دارد.

او اظهار داشت: بعضی از والدین با رفتارهای اشتباه خلاقیت کودکان خود را محدود می‌کنند؛ برای اینطور نبودن والدین باید از رفتارهای هلیکوپتری خودداری کنند. این رفتارها به صورت پیاپی برای کنترل‌گرایی صورت می‌گیرند و تمام کارهای کودک را دنبال می‌کنند. حل کردن مسائل به جای کودکان باعث جلوگیری از روبرویی فرزند با موقعیت‌های مختلف می‌شود و جلوی خلاقیت را می‌گیرد.

روانشناس کودک گفت: کودک باید بتواند کارهای مختلف را انجام دهد و به خودسنجی برسد؛ برای مثال کودک دو ساله باید خود غذا بخورد، کودک پنج ساله باید خود لباس بپوشد و همچنین کودک ده ساله باید به تنهایی تکالیفش را به پایان برساند.

یاوری اظهار داشت: وجود چالش‌ها در زندگی کودکان باعث می‌شود کودک از شرایط مختلف درس بگیرند و تصمیمات خلاقانه‌تری بگیرند. دنبال کردن کودکان و کنترل آن‌ها باعث سرکوب خلاقیت‌هایشان می‌شود.

او ادامه داد: والدین تنها می‌توانند تصویرگر شرایط باشند و او را راهنمایی کنند تا مسیر خود را پیدا کنند. والدین می‌توانند از کودکان خود راه‌های مورد نظر آن‌ها را بپرسند تا فرزندشان به شرایط مختلف فکر کنند و سپس انتخاب کنند.

وی افزود: والدین همچنین باید از مشخص کردن غلط‌های کودکان خودداری کنند و چارچوب‌های بسیاری را برای آن‌ها مشخص نکنند. بهتر است والدین از کودکان علت رفتار اشتباه خود را بپرسند تا بدانند دلیل رفتارهای آن‌ها چیست.

روانشناس کودک اظهار کرد: ما باید سوالات محرک از کودکان خود بپرسیم و او را به سمت رفتارهای خلاقانه ببریم. برای مثال والدین می‌توانند با کودکان خود بازی‌های خلاقانه انجام دهند و مسائل مختلف را تصور کنند تا کودک درک بهتری از شرایط داشته باشد.

یاوری گفت: یکی دیگر از بازی‌هایی که می‌توان با کودکان انجام داد قصه‌های ناتمام است که باعث می‌شود فرزند خود داستان را ادامه دهد و خلاقیت خود را به چالش بکشد.

او ادامه داد: والدین باید از سرکوب ارتباط کودکان با دوستان خیالی‌شان خودداری کنند و تنها یک سری قوانین محدود برای کنترل رفتار او داشته باشند. دوستان خیالی باعث می‌شوند کودکان خلاقیت خود را گسترش دهند.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع پرورش خلاقیت کودکان بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمدامین نبی‌اللهی و آلاء خامه‌یار با کوثر یاوری، روانشناس کودک به گفت و گو نشستند.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها