اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

خورشیدگرفتگی سوم آبان 1401 از چه نوعی بود؟

"رصدخانه ملی" از کهکشانی در فاصله ۲۰۰ میلیون سال نوری تصویربرداری کرد.

امیرمحمد پوررجبی، کارشناس نجوم که میهمان صبح پارسی جام جم شده بود گفت: در سوم آبان خورشیدگرفتگی صورت گرفت و تاریکی نمایان شد؛ خورشید گرفتگی سوم آبان کمی با دیگر خورشیدگرفتگی‌ها متفاوت بود. در این خورشیدگرفتگی نقاط سردتر خورشید به نمایش درآمد و منجمان توانستند تحقیق بیشتری بر روی آن انجام دهند.

 با وجود آن که خورشید نزدیکترین ستاره به زمین است اما ما همچنان اطلاعات بسیاری از آن نداریم و این ستاره همچنان برای ما مانند یک راز باقی مانده است.

وی افزود: خورشیدگرفتگی سوم آبان به صورت جزئی پدیدار شد و خورشید کاملا تاریک نشد. ما همچنین خورشید گرفتگی حلقوی داریم که ماه جلوی خورشید قرار می‌گیرد اما نور از اطراف آن بیرون می‌آید.

او اظهار داشت:‌خورشید گرفتگی کامل با نمونه جزئی و حلقوی تفاوت دارد و علت‌های آن به فیزیک مربوط می‌شود. فیزیک سایه در خورشید گرفتگی خود را نشان می‌دهد و به دلیل ابعاد منبع نورانی، خورشید را چشمه نور گسترده می‌نامیم. زمانی که چشمه نور گسترده به جسم کدر می‌تابد سایه کامل و نیم‌سایه شکل می‌گیرد. نیم‌سایه‌ها نه کاملا تیره هستند نه روشنی دارند.

این کارشناس نجوم گفت: اگر زمین در نیم‌سایه قرار بگیرد، ما بخشی از خورشید را می‌بینیم اما زمانی که ماه به کلی جلوی خورشید را می‌گیرد تمامی سطح زمین تاریک می‌شود و ما خورشید را کاملا در تاریکی می‌بینیم.

پوررجبی افزود: رصد خورشید گرفتگی در ۱۹۱۹ باعث شد تا نظریه عام اینشتین به اثبات برسد؛ آرتور ادینگتون در آن زمان توانست با رصد‌های خود به داد فیزیک برسد و درگیری‌های جامعه فیزیک را برطرف کند. بر اساس تحقیقاتی که ادینگتون انجام داد، او توانست ثابت کند پرتوهای نور در کنار منبع نور بزرگی مانند خورشید خم می‌شوند.

او اظهار داشت: یکی از اخبار مهم این روزها در حوزه نجوم، رصدخانه ملی ایران است که به تازگی افتتاح شد و نورگیری‌های خود را انجام داد؛ این رصدخانه توانست کهکشانی را در فاصله ۲۰۰ میلیون سال نوری را رصد کند. در تصویربرداری رصدخانه ملی ما شاهد اقدام دو کهکشان در فاصله ۲۰۰ میلیون سال نوری هستیم.

وی ادامه داد: بیشترین فاصله‌ای که قابل رصد است ۱۳.۸ میلیارد سال نوری است اما در ایران ما توانسته‌ایم تا ۲۰۰ میلیون سال نوری را مشاهده کنیم. به طور کلی پیش بینی می‌شود رصدخانه‌ ملی بتواند در آینده فواصل دورتر را نیز بررسی کند. محققان المپیادی ایران در حوزه نجوم توانستند امسال نیز رتبه اول را کسب کنند و طی سال‌های پیش نیز همواره مقام اول را داشته‌اند و یا جزو چند رتبه اول بوده‌اند.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی حسین قطبی‌زاده از شبکه جام جم پخش می شود، جمعه صبح با موضوع روز انیمیشن بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمد قاسمی با امیرمحمد پوررجبی، کارشناس نجوم به گفت و گو نشستند.

آخرین اخبار

برمودا به جام جم آمد زخم کاری در جام جم راه و مکتب نصرالله بزرگ، ادامه دارد. شب های پاییزی در کوچه پس کوچه های جام جم یادی از مردان بی ادعا در جام جم فراخوان نور همزمان با حلول ماه ربیع، برنامه های شاد روانه آنتن جام جم شد. ویژه برنامه‌های شبکه جام جم در روزهای پایانی ماه صفر برنامه های شبکه جام جم به مناسبت اربعین حسینی در رثای مبارز مقاوم و ثابت قدم جام جم در سوگ شهید مقاومت قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها