اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

گام‌های اصلی یک اختراع موفق کدامند؟

ابوالفضل عباسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های دانش بنیان میهمان شب نشینی شد

ابوالفضل عباسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های دانش بنیان گفت: ما در سال ۱۳۸۰ پایه‌گذاری کل انجمن صنفی شرکت‌های دانش‌بنیان را انجام دادیم و در سال ۱۳۸۶ توانستیم این انجمن را با حضور فارغ‌التحصیلان برترین دانشگاه‌های ایران تاسیس کنیم.

عباسی ادامه داد: در ابتدا تعداد مخترعین بسیار کم بود اما اکنون خوشبختانه حدود ۱۵ هزار مخترع و نخبه داریم. ما با استفاده از حضور مخترعین و نخبه‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان را پیش بردیم و اکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار اختراع داریم.

وی افزود: در مسابقات جهانی معمولا تنها هزار نفر دعوت می‌شوند اما ۱۰۰ نفر از آن‌ها ایرانی هستند که می‌توان گفت این یک افتخار جهانی به حساب می‌آید. همچنین در آن جمع حدود ۲۰ تندیس اهدا می‌شود که ۳ مورد از آن‌ها به ایرانیان داده می‌شود که باز هم افتخار بزرگی است. ما باید از نخبه‌ها و مخترعان خود را مورد تمجید و تشکر قرار دهیم چرا که در سطح جهانی باعث افتخار ما شده‌اند.

او اظهار داشت: ایده‌های اولیه اختراع برخی اوقات بسیار ساده هستند؛ برای مثال آقای کلیپس که یک برق‌کار آلمانی بود با تغییر شکل سیم‌ها به اختراع کلیپس برای کاغد رسید و توانست اختراع خود را جهانی کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های دانش بنیان گفت: در ایران نیز یک شرکت شکلات‌سازی به مشکل خالی بودن بسته‌های شکلات رسیده بود و می‌خواست خط تولید خود را تغییر دهد؛ اما در همان زمان یکی از کارمندان با نصب پنکه کوچک در بالای سر خود باعث شد کاغذ‌های خالی شکلات از میان برداشته شوند و این کار جلوی هزینه‌های بسیاری را گرفت.

عباسی اظهار کرد: به طور کلی برای شکل گیری اختراعات تنها سه گام لازم است؛ اول آنکه ایده جدید و نوآورانه باشد، دوم ابتکاری و کاربردی باشد و در نهایت قابلیت صنعتی شدن داشته باشد. با وجود این سه گام هر ایده‌ای می‌تواند جهانی شود.من بالغ بر ۳۶ اختراع نفتی و غیر نفتی دارم که برخی از آن‌ها تجاری هستند و شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب آن شکل گرفته‌اند. از سال ۱۹۹۰ میلادی من در حوزه دانش‌بنیان ورود کردم و سعی کردم اطلاعات کافی را کسب کنم و در نهایت به این نقطه برسم. از سال ۱۳۸۰ مقام معظم رهبری بسیار بر شرکت‌های دانش‌بنیان توجه داشتند و ما امیدواریم با گذر زمان همواره پیشرفت بسیاری داشته باشیم.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان ایران جزو اولین‌ها در دنیا بودند؛ به طوری که شرکت‌های بسیاری فعالیت دانش بنیان داشتند اما نام آن را با خود به همراه نداشتند. ما همچنین پذیرای آن هستیم که ایرانیان خارج از کشور برای حضور در شرکت‌های دانش بنیان به جمع ما بپیوندند.

او ادامه داد: ما باید همانند کشورهای دیگر به فهرست ۱۰ کشور برتر فناوری دنیا برویم و جای خود را در آن‌جا باز کنیم؛ این کار با ایجاد دوستی بین کشورهای مختلف امکان‌پذیر خواهد بود.ما جایگاه بسیار خوبی در وجود معادن در سرزمین هستیم و جزو ۱۰ کشور برتر در این زمینه قرار داریم؛ با مدیریت این مسئله می‌توانیم با سرعت بسیاری در زمینه‌های دیگر پیشرفت کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های دانش بنیان گفت: مسئولان نیز باید حمایت خود را از شرکت‌های دانش بنیان افزایش دهند؛ اکنون شرکت‌های دانش بنیان ایران بیش از ۶۰۰ هزار مورد هستند و اکنون ما در رتبه دهم جهان قرار داریم. ما باید با تلاش بسیار به مقام اول برسیم و در این حوزه پیشرفت داشته باشیم. اهداف شرکت‌های دانش‌بنیان جذب علم و اقتصاد کشور و تجاری‌سازی نوآوری‌ها است؛ این شرکت‌ها همچنین سعی دارند درآمدزایی داشته باشند و فرهنگ عمومی کارآفرینی را گسترش دهند.

عباسی اظهار کرد: مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران فضا ندادن به جوانان است؛ ما باید توجه بیشتری به جوانان داشته باشیم و آن‌ها را حمایت کنیم. برای مثال دختری ده ساله توانسته بود قاشقی مخصوص بیماران ام‌اس اختراع کند؛ حمایت از چنین فردی فواید بسیاری برای کشور دارد.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمدامین نبی‌اللهی و آلاء خامه‌یار با ابوالفضل عباسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های دانش بنیان به گفت و گو نشستند.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها