اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

اهمیت ساخت رصدخانه ملی برای ایران چیست؟

ساخت رصدخانه ملی باعث پیشرفت ایران در دیگر حوزه‌ها شد

  حامد الطافی، مدیر رصد و کاربری علمی رصد خانه ملی گفت: بحث رصد و نجوم از شاخه‌های علم هستند که حوزه مبتدی آن نیز بسیار دیده می‌شود؛ به طوری که دانش‌آموزان، دانش جویان و حتی کسانی که فعالیت مرتبطی با نجوم ندارند در این رابطه تحقیق می‌کنند و موضوعات جدید را به صورت مبتدی دنبال می‌کنند. خوشبختانه در ایران نیز جامعه وسیعی در حوزه نجوم آماتوری وجود دارد؛ در بخش نجوم دانشگاهی نیز افراد بسیاری هستند که به تحقیق درباره ستاره‌ و سیاره‌ها می‌پردازند. ابزار این افراد نیز رصدخانه‌هایی است که در حال فعالیت هستند.

الطافی ادامه داد؛ تا پیش از احداث رصدخانه ملی در ایران، ما پژوهش‌های نجومی داشتیم که توسط دانشمندان در سطح جهانی انجام می‌شد اما ساخت رصدخانه ملی با این امکانات رشد نجوم در ایران را به شدت افزایش می‌دهد چرا که داده‌های لازم را به صورت مستقیم دریافت می‌کنیم و خودکفا شده‌ایم. پیش از این پیشنهاد رصد به تلسکوپ‌های بزرگ دنیا داده می‌شد تا آن‌ها اطلاعات لازم را در اختیار ما بگذارند اما اکنون ما در شرایطی هستیم که می‌توانیم اطلاعات دسته اول را کسب کنیم و به طور مستقل بر روی آن‌ها تحقیق کنیم.

وی افزود: خوشبختانه مراحل لازم برای دریافت اولین نور توسط رصدخانه ملی طی یک سال اخیر انجام شد و ما توانستیم فعالیت این رصدخانه را آغاز کنیم. تلسکوپ رصدخانه ملی ۳.۵ متری است که در کلاس ۴ متر قرار دارد؛ در دنیا تلسکوپ‌های ۱۰ متری نیز وجود دارند. تلسکوپ‌های ۳ متری اکنون نسبت به گذشته فناوری بسیار قوی‌تری دارند و اطلاعات بهتری را در اختیار منجمان قرار می‌دهند.

او اظهار داشت: نکته مهم در رابطه با رصدخانه ملی ایران خاص بودن آن در منطقه است؛ به طوری که عموم تلسکوپ‌های دنیا در کشورهایی مانند شیلی، اسپانیا و آمریکا قرار دارد و در منطقه خاورمیانه تلسکوپ رصدخانه ملی منحصر به فرد است. به طور کلی تلسکوپ‌های نزدیک ما تنها در ترکیه و هند هستند که رصدخانه ترکیه اکنون در حال ساخت است و تکمیل نشده است. ما در نظر داریم استقلال خود را در تحقیقات نجومی افزایش دهیم چرا که درخواست دادن به رصدخانه‌های دیگر در دنیا دردسرهای خاص خود را دارد که زمان بسیاری را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیر رصد و کاربری علمی رصد خانه ملی گفت: ما با ساخت تلسکوپ رصدخانه ملی توانستیم فناوری‌ها بسیار مهمی را در اختیار بگیریم و پیشرفت بسیاری داشته باشیم. ما در کنار گرفتن فواید مستقیم از ساخت رصدخانه ملی توانستیم دستاوردهای علمی قابل‌توجهی داشته باشیم.

الطافی اظهار کرد: جیمز وب از برترین تلسکوپ‌های حال حاضر جهان است که به صورت فضایی فعالیت می‌کند و محدودیت‌های تلسکوپ‌های زمینی را ندارد. این تلسکوپ توسط کد‌های صدایی را بر اساس نت‌های موسیقی تعریف کردند و هر قسمت از مشخصات تصویر را به این صدا‌ها ارتباط دادند.

وی افزود: به دنبال این مسئله زمانی که تلسکوپ نوعی از ستاره‌ها را مشاهده می‌کند صدا‌های مرتبط با آن‌ها را ایجاد می‌کند که حالت متفاوت و جالبی به خود می‌گیرد. در نتیجه صداهایی که ما از تصاویر فضایی می‌گیریم ارتباطی به صدای آن محیط ندارد بلکه تنها نتیجه صداگذاری محققان است.

او اظهار داشت: فرآیند نصب تلسکوپ از فاز انجام تنظیمات تلسکوپ کاملا جدا است؛ به طور کلی فاصله نصب تلسکوپ با نورگیری کوتاه نیست اما خوشبختانه ما توانستیم در مدت زمان کوتاهی این کار را انجام دهیم و بر خلاف رصدخانه‌های دیگر از همان ابتدا از سوژه‌های دور در فضا تصویربرداری کردیم.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع رصدخانه ملی بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمدامین نبی‌اللهی و آلاء خامه‌یار با حامد الطافی، مدیر رصد و کاربری علمی رصد خانه ملی به گفت و گو نشستند.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها