اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

نگاهی به نقش شهید زین‌الدین در پیروزی عملیات سال ۶۲

غیاثی راد اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی صدام جدا کردن خوزستان به عنوان عربستان بود.

غیاثی راد، معاون فرهنگی رزمندگان غرب و شمال غرب کشور گفت:  صدام  تصمیم به تجزیه ایران داشت و با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵، می‌خواست یک هفته‌ای تهران را بگیرد. من مستندات مربوط به این اتفاقات را با جزئیات در کتاب لایه‌های پنهان جمع‌آوری کرده‌ام. شدت حساسیت این جنگ آن‌قدر زیاد بود که کنت دمورانژ، رئیس سازمان جاسوسی فرانسه در زمان جنگ ایران و عراق، به آن در کتاب خود به عنوان‌ جنگ جهانی چهارم اشاره می‌کند.‌

وی در ادامه افزود: در نهایت نه تنها صدام به هیچ یک از خواسته‌های خود  نرسید، بلکه در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور وقت ایران،  به نوعی به شکست خود اقرار کرد. چه بسا که بعد‌ها وقتی صدام در صحنه جهانی هم به عنوان یک متجاوز شناخته شد و باید خسارت‌هایی را متحمل می‌شد.

غیاثی راد اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی صدام جدا کردن خوزستان به عنوان عربستان بود. او نقشه‌هایی در کشور‌های عربی توزیع کرد که در آن‌ها نام خلیج فارس را به خلیج عربی  تغییر داده بود. لذا از این روی، اولین تخلف بین‌المللی را صدام مرتکب شد چراکه خود را رهبر جامعه عرب می‌دانست.

او افزود: نقش استراتژیک سوسنگرد یا خوزستان در این بود که اگر صدام آن را می‌گرفت، اهواز را هم می‌گرفت و جنگ تمام می‌شد. چرا چه به هدف خود مبنی بر جدا کردن خوزستان و اضافه کردن آن به عراق می‌رسید. همانطور که این کار را در کویت هم انجام داد. لذا سوسنگرد نقش اساسی در  نتیجه جنگ داشت.

وی اظهار کرد:  دو شخصیت در آزادسازی سوسنگرد نقش اساسی داشتند؛ دو نماینده امام در شورای عالی دفاع وقت، یعنی آقای خامنه‌ای و شهید مصطفی چمران‌. هر دو نقش تاثیرگذار در سرنوشت سوسنگرد داشتند. در آنجا لشکر ۹۲ زرهی اهواز به دستور رئیس‌جمهور وقت قرار شد تا به سوسنگرد عمل نکند؛ مصطفی چمران در ساعت ۱ نصف شب متوجه این مسئله می‌شود و آن مطلب را با آیت‌الله خامنه‌ای مطرح می‌کند.

معاون فرهنگی رزمندگان غرب و شمال غرب کشور ادامه داد: زمانی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به امام خمینی (ره) اطلاع دادند ایشان نامه‌ای به سرهنگ لشگر ۹۲ نوشتند و به همین دلیل لشکر نیز به سوسنگرد می‌رود و می‌توانند از خاک کشور با خون خود دفاع کنند. این نامه معروف مدتی گم شده بود اما پس از زمانی پیدا شد و ما توانستیم آن را باری دیگر ببینیم و از آن در کتاب استفاده کنیم.

وی افزود: پس از مقام معظم رهبری و شهید چمران، شهید زین‌الدین در حوزه اطلاعاتی نقش بسیار قوی ایفا می‌کرد؛ ایشان در ۲۳ سالگی توانست فرمانده لشکر شود. ایشان جوان دانشجویی بود که از فرانسه به ایران آمد. وی بسیار زیبا بود و می‌توانست در عملیات‌های بسیار بزرگ هزاران هزار انسان را هدایت کند. او بسیار باهوش بود و توانست بزرگ‌ترین پیروزی‌های عملیات جنگ را در سال ۶۲ رقم بزند.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی"که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی حسین قطبی زاده از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع آزادسازی سوسنگرد بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتمها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمد قاسمی و کیمیا گیلانی با داوود غیاثی راد معاون فرهنگی رزمندگان غرب و شمال غرب کشور به گفت و گو نشستند.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها