اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

ایران در آستانه­ ی پیوستن به معاهده ­ی لغو تصدیق اسناد رسمی خارجی (آپوستیل)

ناصر محبتی: زیرساخت­ها و برنامه­ ی نرم­ افزاری برای آپوستیل آماده شده و طی چند هفته­ ی آینده بخش اول آن به بهره ­برداری می ­رسد.

اعتبار اسناد رسمی هر کشور در کشورهای دیگر تابع مقرراتی­ است که ساز و کار آن  بر اساس توافق دو جانبه یا بر پایه­ ی معاهدات بین­ المللی تعیین و اجرا می ­شود. سال 1961 میلادی به منظور ایجاد پل ارتباطی میان نظام­ های حقوقی متفاوت، سندی در چارچوب حقوق بین ­الملل خصوصی در "لاهه" تدوین شد که کنوانسیون­های متعددی داشت. یکی از کنوانسیون­های آن، معاهده­ ی "آپوستیل" بود که در آغاز به تأیید سه کشور رسید و در حال حاضر 124 کشور جهان عضویت در آن را پذیرفته­ اند.

این مطلب، توضیح جامعی بود که "ناصر محبتی" (کارشناس معاونت کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه) سخنان خود در برنامه ­ی "مشاور" شبکه جام جم را با آن آغاز کرد. وی در جایگاه "دبیر اجرایی معاهده آپوستیل" در خصوص عضویت ایران در این معاهده چنین توضیح داد:

"با این که آیین­ نامه اجرایی قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون لغو ضرورت تصدیق رسمی اسناد دولتی بیگانه مصوب 1340 هجری شمسی در تاریخ 29/1/1391 به تصویب مجلس شورای اسلامی  رسیده و پیش ­نویس آن جهت بررسی و تصویب  به هیأت وزیران تقدیم شده؛ به دلیل این که سند الحاق نزد امین این معاهده تودیع نشده؛ ایران عضو این کنوانسیون نیست و تأیید اسناد رسمی همچنان به روش سنتی اجرا می ­شود."

در بخش دیگری از برنامه، "یوسف نوری کیا" (رایزن حقوقی جمهوری اسلامی ایران در لاهه) در تماس تلفنی خود پیوستن ایران به این کنوانسیون را منوط به تودیع سند الحاق  و پذیرش همه ­ی اعضا دانست. نوری کیا گفت: "از زمانی که سند الحاق به امین کنوانسیون، یعنی وزارت امور خارجه هلند تودیع می­ شود؛ دولت­های عضو کنوانسیون 6 ماه فرصت اظهار نظر دارند. هر کشوری که عضویت ایران را نپذیرد؛ از شمول برقراری رابطه خارج می ­شود و اگر هیچ مخالفتی نباشد؛ 60 روز پس از اتمام فرصت 6 ماهه، ایران عضو این کنوانسیون می­شود و اسناد رسمی ممهور به مهر آپوستیل در همه­ ی کشورهای عضو دارای اعتبار است."

در بخش پایانی برنامه، ناصر محبتی پیوستن به این کنوانسیون را زودهنگام خواند و اعلام کرد؛ زیرساخت­ها و برنامه­ ی نرم­ افزاری برای آپوستیل آماده شده و طی چند هفته­ ی آینده بخش اول آن به بهره ­برداری  می ­رسد. این سامانه در گام اول برای تأیید اسناد به روش فعلی از طریق سامانه­ ی میخک در بخشی به نام "تأیید اسناد و آپوستیل" آغاز به کار می­ کند و در ماه­های آینده، بعد از پیوستن ایران به معاهده، روند سنتی به آپوستیل تغییر خواهد کرد. تا آن زمان تأیید اسناد با ثبت درخواست متقاضی در این برنامه و بارگذاری اسناد در سامانه، بدون نیاز به مراجعه­ ی حضوری انجام خواهد شد.       

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها