شیما عمیدی، معلم و مدرس خلاقیت و دانشجوی دکترای دانشگاه تهران گفت: ما برای درک جایگاه خلاقیت در نظام آموزشی باید به هدف اصلی نظام آموزشی و علت مدرسه رفتن کودکان برگردیم؛ اگر فرزندان قرار است تا آموزشهایی برای ورود به جامعه را بیاموزند باید ابتدا به نیازهای اصلی جامعه فکر بکنیم. در حال حاضر ما در عصر تغییرات قرار داریم که سرعت رشد بسیار بالا است و طی پنج سال اخیر بیش از هزار درصدر رشد در دنیای دیجیتال صورت گرفته است. به دنبال این مسئله فرزندان ما در آینده شغلهایی را خواهند داشت که هنوز شکل پیدا نکردهاند در نتیجه ما باید آنها را با دنیایی آماده کنیم که همواره رو به رشد است و تغییر پیدا میکند.
عمیدی ادامه داد: دوره رشد و تربیت به دو دسته قبل از شروع نظام آموزشی و پس از آغاز آن است؛ پیش از شروع نظام آموزشی عهده تربیت فرزندان با خانواده است اما پس از شروع آموزشهای نظام آموزشی بخش عمده آموزش و تربیت فرزندان توسط مدارس و نظام آموزشی صورت میگیرد.
وی افزود: تعاریف مختلفی در خصوص خلاقیت وجود دارد که آن را توانایی ذهنی برای ایجاد مفاهیم جدید میشناسند اما تعریف عامیانه آن تعریف ایدههای جدید و بکر است. خوشبختانه تحقیقات اخیر نشان میدهد که خلاقیت آموزش پذیر و قابل پرورش است در نتیجه ما میتوانیم در نظام آموزشی چنین چیزی را قرار دهیم.
او اظهار داشت: با این وجود باید بدانیم اجبار با خلاقیت در تضاد است در نتیجه نمیتوانیم افراد را مجبور به تفکر خلاقانه کنیم. معلمان در نظام آموزشی جایگاه بسیار ویژهای دارند چرا که هم میتوانند باعث شکوفایی خلاقیت در فرزندان شوند و هم میتوانند باعث نابودی آن شوند.
عمیدی ادامه داد: همانطور که یک کشاورز نمیتواند یک جوانه را به اجبار رشد دهد معلمان و والدین نمیتوانند خلاقیت را با اجبار پرورش دهند بلکه باید زمینههای آن را فراهم کنند؛ تامین امنیت روانی و آزادی بیان برای انسانها مهمترین بحث برای فراهمسازی زمینه خلاقیت است. همه انسانها خلاقیت را در خود دارند و برخی از آنها در مواردی بیشتر خلاقیت دارند اما به طور کلی برای رشد آن نیاز به زمینه مناسبی برای پرورش خلاقیت است. فرزندان برای خلاق شدن نیاز دارند مسخره یا تحقیر نشوند.
او گفت: ما باید تجدید نظر در نظام آموزشی متمرکز حال حاضر کشور داشته باشیم اما جدا از آن معلمان به تنهایی نیز میتوانند فعالیتهایی داشته باشند که خلاقیت فرزند را افزایش میدهد. معلمان در عمل باید بگذارند که دانشآموز ایدههای خود را ارائه دهند تا بتوانند تفکر خلاقانهتری داشته باشند. معلمان نباید کاملا بر محتوای درسی متمرکز باشند و باید آنها را جوری مطرح کنند که زمینه خلاقیت فرزندان فراهم شود.
برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع روز معلولان بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتمها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمدامین نبیاللهی و آلاء خامهیار با شیما عمیدی، معلم و مدرس خلاقیت و دانشجوی دکترای دانشگاه تهران به گفت و گو نشستند.