صنعت نمایشگاهی، صنعتی پدیدآمده در سده های اخیر است؛ اما برگزاری نمایشگاه پیشینه ای 6000 ساله دارد و به زمانی باز می گردد که "فنیقی"ها نخستین بار با راه اندازی "بازارهای مکاره" توجه همگان را به نقش و اهمیت این پدیده جلب کردند. در ایران، نمایشگاه بین المللی به شکل امروزی اولین بار در سال 1347 شکل گرفت و برگزاری آن به صورت دوره ای بیش از سه دهه ادامه یافت. سال 1379 با توجه به موفقیتهای "صنعت نمایشگاهی" در کشورهای جهان، مسیر حرکت به سمت "نمایشگاههای تخصصی" اصلاح شد و در حال حاضر برگزاری نمایشگاههای تخصصصی در 90 عنوان در دستور کار قرار دارد.
این تاریخچه ی فشرده، خلاصه ی مطالبی است که "مهدی احمدی اصل" رئیس هیأت مدیره ی "شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران" سخنان خود در برنامه ی "مشاور" شبکه جام جم را با آن آغاز کرد. وی از نمایشگاههای بین المللی با عنوان "ویترین توسعه ی کشور" یاد کرد و شکل گیری "صنعت نمایشگاهی" را چشم انداز آینده ای دانست که می تواند با توسعه ی تجارت خارجی، سهم صادرات غیرنفتی، در توسعه ی پایدار کشور را تا حد چشمگیری افزایش دهد.
وی همچنین گفت: واردشدن به عرصه ی جهانی نیازمند حضور افرادی است که با فرهنگ، زبان و ذائقه ی کشورهای هدف آشنایی داشته باشند؛ کسانی مانند ایرانیان مقیم خارج کشور که در ارتباط با "رایزنان بازرگانی" ایران در سفارتخانه ها و "سازمان توسعه ی تجارت" در داخل کشور می توانند به تحقق این اهداف یاری برسانند. این پروسه با نیازسنجی در خصوص طیفی از محصولات ایرانی و درخواست برگزاری نمایشگاه شروع می شود و با صدور مجوز توسط سازمان توسعه تجارت به مرحله ی اجرا میرسد.
این مطالب با توضیح "محسن رحیمی" (وابسته ی بازرگانی سفارت ایران در روسیه) تکمیل شد. وی که از طریق تلفن با برنامه تماس داشت؛ حضور پاویونهای ایرانی در نمایشگاه های تخصصی روسیه را تجربه ی موفقی در توسعه ی تجارت با این کشور دانست و حضور ایران در پاویونهای صنعت خودرو، تجهیزات پزشکی و مصالح ساختمانی را سودمند؛ اما نیازمند توسعه و افزایش سهم اعلام کرد.
وی گفت: "سهم ایران در واردات 200 تا 300 میلیارد دلاری روسیه بسیار ناچیز و چیزی در حدود نیم میلیارد (بین 500 تا 600 میلیون دلار) است. روسها شناخت درستی از توان تولیدی و ظرفیتهای کشور ما ندارند و ما با شناخت بازار روسیه، اعزام هیأت های ایرانی و جدیت بیشتر در بازاریابی و مشاوره ی حقوقی میتوانیم حداکثر استفاده را از این بازار ببریم و این تجربه ی موفق را در کشورهای دیگر تکرار کنیم."
"دعوت از هیأتهای خارجی برای جلب توجه دنیا نسبت به توانمندی های ایران"، پیشنهاد دیگری بود که مهمان برنامه پس از پاسخگویی به پرسش مخاطبان بر آن تأکید کرد.
"مهدی احمدی اصل" گفت: شاهد بوده ایم که هیأت های دعوت شده از کشورهای دیگر با مشاهده ی صنایع بزرگ ما اظهار تعجب کرده اند. از جمله هیأت روسی را داشتیم که با مشاهده ی توربینهای عظیم تولیدی "مپنا" شگفت زده شدند و توان صنعتی ما را ستودند. واقعیت این است که ما در حوزه های بازاریابی، برندینگ و بسته بندی ضعف داریم و لازم است که علاوه بر رفع این کمبودها، همه ی ارکان کشور لزوم شکل گیری "صنعت نمایشگاهی" را به رسمیت بشناسند و در مسیر شکل گیری آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنند.