اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

بررسی سختی‌های مستندسازی و اهمیت علاقه به این حوزه برای پیشرفت

حمیدی‌مقدم: «سینما و ثبت تصویر با تلاش بر ثبت حقیقت زندگی آغاز شد»

محمد حمیدی‌مقدم تهیه‌کننده، کارگردان و دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: من فارغ‌التحصیل دانشکده سینما دانشگاه هنر هستم و زمانی که دوره تحصیل تمام شد به صورت اتفاقی به کمک محمدرضا شریفی با یک برنامه تلویزیونی ارتباط برقرار کردم و در سال ۷۵ تا ۷۶ ورود من به حوزه تلویزیون آغاز شد.  در آن زمان برنامه "سینما دو" در شبکه دو را اجرا کردم و سپس به شبکه چهار رفتم و برنامه "سینما چهار" را پیش بردم.

حمیدی‌مقدم افزود: برنامه سینما یک دوره نوزایی و تحول در برنامه‌های سینمایی بود و اکنون بسیاری از مستندسازان در این حوزه، با خاطرات برنامه سینما یک و الهام‌گیری از آن فعالیت می‌کنند. گرایش من در سینما فیلم‌برداری بود اما بیشتر کارگردانی انجام می‌دادم؛ در دوره حرفه‌ای، من حتی گزارش‌های جشنواره‌های مهم سینمایی و مستند را وارد کردم. در آن زمان با گروه‌های دو نفره به جشنواره می‌رفتیم و برنامه‌ها را پوشش می‌دادیم.

وی اظهار داشت: ما گروهی پژوهشی بودیم که به سینما بسیار علاقه‌مند بودیم و به همین دلیل خواستیم فعالیتی انجام دهیم که به ذات سینما برمی‌گشت در نتیجه فرم جدیدی را شکل دادیم و برنامه‌هایی ساختیم که نوع جدیدی از ویدئوگرافیک را به تلویزیون آوردند. ما در دهه ۷۰ توانستیم کامل‌ترین گروه برنامه‌ساز را تشکیل دهیم که در خود افرادی از حوزه گرافیک داشت، در حالی که در آن دوره منابع بسیار محدود بودند و حتی فیلم‌های بسیاری وجود نداشت.

او ادامه داد: ما در آن دوران برای اولین بار سه‌گانه الیور استون و سپس مجموعه فرانک دارابونت را اجرا کردیم . همچنین فیلم رستگاری در شاوشنگ در سینما یک دوبله شد. این اتفاق‌ها بسیار نادر بودند و به دانشجویان سینما نیز بسیار کمک کرد و افراد متعددی را به رشته سینما علاقه‌مند کرد.

حمیدی‌مقدم گفت: امسال شانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت است؛ این جشنواره معتبرترین جشنواره ایران و خاورمیانه است. خوشبختانه رشد سینما مستند ایران از اواسط دهه ۸۰ تا کنون بسیار خوب بوده و به دلیل نیاز به توسعه تولید مستند، این جشنواره شکل گرفت به طوری که اکنون توانسته‌ایم برای شانزدهمین بار جشنواره حقیقت را برگزار کنیم. خوشبختانه مستند‌سازها و علاقه‌مندان این حوزه بسیار به این جشنواره علاقه دارند و این روزها تمام چهار سالن ۳۰۰ نفره در جشنواره تکمیل ظرفیت می‌شوند و استقبال از محتوای جشنواره بسیار بالا است.

وی افزود: در گذشته افراد تصور می‌کردند مستند تنها در حوزه حیاط وحش است. اما اکنون ما در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و پژوهشی مستند داریم و بسیاری از افراد مستند را مانند کتابی می‌دانند که دانش آن‌ها را افزایش می‌دهد.

او اظهار کرد: جشنواره حقیقت از تاریخ بیست آذر ماه آغاز شد و تا بیست‌وپنجم آذر ماه ادامه دارد؛ مستند‌های این جشنواره تا روز بیست‌وچهارم به نمایش در‌ می‌آیند و روز جمعه نیز مراسم اختتامیه است. این جشنواره اکنون در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

حمیدی‌مقدم گفت: سینما و ثبت تصویر با تلاش بر ثبت حقیقت زندگی آغاز شد؛ این حقیقت با گذر زمان وارد فانتزی شد که داستانی به همراه داشت و بازیگری و کارگردانی را در خود جای داد. در زمان حال واقعیت در فضای مجازی شکل می‌دهد به طوری که زمانی که ما محتوایی می‌بینیم که برنامه‌ریزی شده است آن را کنار می‌گذاریم چرا که در فضای مجازی به دنبال واقعیت هستیم. سینمای مستند نیز به دلیل حقیقت‌جو بودن مغز جذابیت دارد.

وی اظهار داشت: هنر مرزهای مشخصی ندارد چرا که یک مستندساز می‌تواند با گذر زمان طراح صحنه شود یا برعکس؛ علاقه داشتن به یک حوزه و ماندن در آن کمی متفاوت است در نتیجه به کسانی که در مستندسازی باقی نمی‌مانند مستندساز نمی‌گویند چرا که مستندسازی قواعد و داستان‌های خاص خود را دارد. مستندسازان شناخته شده دنیا همواره به این حوزه علاقه‌مند بوده‌اند و در مستندسازی باقی‌مانده‌اند. مستندسازی توجیه مادی ندارد چرا که افراد باید چند سال از زندگی خود را صرف یک موضوع می‌کنند اما علاقه آن‌ها باعث می‌شود مستندسازی را ادامه دهند و با کمک این علاقه افراد سختی‌ها را به جان می‌خرند. با گذراندن تمامی سختی‌ها مستند‌سازها می‌توانند در جشنواره‌ها با سرمایه‌گذاران آشنا شوند.

او ادامه داد: پس از شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفتیم تا مانند جشنواره‌های بزرگ در دنیا به سبک برخط و آنلاین روی بیاوریم و از تعطیلی جشنواره خودداری کردیم؛ با این روش مخاطبان بسیاری به جشنواره ما اضافه شدند و افراد از نقاط مختلف کشور از آثار جشنواره دیدن کردند. آنلاین بودن جشنواره به یک فرصت تبدیل شد که همچنان نیز از آن استفاده می‌کنیم. مستند‌های بخش برخط جشنواره حقیقت فقط برای آی‌پی‌های داخل کشور فعال هستند تا مستندساز‌ها بتوانند آثار خود را در جشنواره‌های خارجی نیز ثبت کنند.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز علی درویش است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها