اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی روح کلی برنامه ها و هویت محوری و عدالت گستری اصلی ترین محور کار شبکه جهانی جام جم است.

نشست خبری مدیر شبکه جهانی جام جم به مناسبت بیست و ششمین سالگرد تاسیس این شبکه برگزار شد.

نشست خبری مدیر شبکه به مناسبت بیست و ششمین سالگرد تاسیس شبکه جهانی جام جم روز شنبه 26 آذر ماه با حضور اهالی رسانه برگزار شد. در این نشست خبری، حسن ملکی ضمن تبریک بیست و ششمین سالروز راه اندازی شبکه جهانی جام جم گفت: انقلاب اسلامی ایران از جمله انقلاب هایی است که از همان ابتدا قدرت شعارهای فرهنگی و ارزش های دینی آن بسیار بلندتر و رساتر از ابعاد دیگر آن بود به طوری که از همان سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی، نهادسازی ها و حرکت های جمعی، بیشتر رنگ و بوی فرهنگی داشت. در واقع بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همواره بر این مسئله که فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی باید به صورت جدی صیانت و گسترش یابد تاکید داشته و بر اصلاح فرهنگ، هم در حوزه بینش و نگرش و هم در حوزه رفتار توصیه می فرمودند.

علت اهمیت فرهنگ نیز علاوه بر ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، این بود که فرهنگ اصلی ترین حوزه معارضه دشمنان با نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و از سوی دیگر آسیب پذیرترین بخش نیز بوده است که آسیب به آن می توانست آسیب به سایر بخش ها را نیز به دنبال داشته باشد.

به گفته مدیر شبکه جهانی جام جم آسیب پذیری حوزه فرهنگ بویژه در جامعه ایرانیان خارج کشور بیشتر متحمل است چرا که فاصله محل سکونت آنها از موطن خود از سویی و تبلیغ گسترده فرهنگ بیگانه از سوی دیگر، آنها را در میان دو فرهنگ متفاوت قرار داده که حفظ فرهنگ خودی را حداقل برای نسل های دوم و سوم ایرانیان خارج کشور دشوار می سازد. در چنین شرایطی در 15 سال اول پیروزی انقلاب اسلامی تعداد ایرانیان خارج کشور به تدریج افزایش یافت به گونه ای که حمایت از آنها نه تنها به شکل ایجاد یک حوزه مشخص در وزارت خارجه مورد توجه قرار گرفت بلکه مقام معظم رهبری نیز در سال 1376 بر ضرورت رسیدگی به امور ایرانیان خارج کشور فارغ از انقلابی بودن یا انقلابی نبودن آنها تاکید کردند.

شبکه جهانی جام جم بر همین اساس در 26 آذر ماه 1376 اولین کانال خود را راه اندازی کرد و با حمایت سازمان، بهترین ظرفیت های فنی، هنری و نیروی انسانی صدا و سیما را در استخدام خود گرفت. با راه اندازی کانال 2 در سال 1378 و کانال 3 در سال 1381 تقریباً همه ایرانیان در سرتاسر دنیا تحت پوشش این شبکه قرار گرفتند و در کنار آن فارسی زبانان غیر ایرانی نیز به جامعه هدف شبکه تبدیل شدند.

مدیر شبکه جهانی جام جم برقراری تعامل با ایرانیان و فارسی زبانان دنیا، حفظ و تقویت اندیشه دینی، فرهنگ و هویت ملی و زبان فارسی، ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی، اطلاع رسانی از پیشرفت ها و واقعیت های کشور، پیگیری مشکلات حقوقی و کنسولی ایرانیان خارج کشور و ایجاد بستری برای نشاط و سرگرمی حلال را از جمله اهداف اولیه شبکه جهانی جام جم برشمرد.

ملکی افزود: علاقه ایرانیان به میهنشان و فقدان شبکه های رقیب و ماهواره ای در کنار مخاطب قرار گرفتن مستقیم ایرانیان و فارسی زبانان در برنامه ها موجب شد تا در دهه 70 و 80 به تدریج این شبکه جایگاه خوبی در میان ایرانیان و فارسی زبانان خارج کشور پیدا کند. هر چند در دهه 90 بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در سازمان، شبکه جهانی جام جم به یک کانال تقلیل یافت و تا حدی مخاطبان خود را از دست داد اما در چند سال اخیر این شبکه علاوه بر احیای مجدد 3 کانال و نیز اچ دی شدن راهبردهای جدیدتری را برای جذب مخاطب و تولید و ارائه پیام موثرتر در پیش گرفت که از جمله مهمترین آنها تزریق نشاط و شادابی به برنامه ها و میان برنامه ها، تغییر کارکرد از یک شبکه یکسویه به شبکه ای تعاملی، توجه بیشتر به مخاطب کودک و نوجوان، تاکید بر خلاقیت، نوآوری، تقویت نقش شورای طرح و برنامه و سردبیری برنامه ها، افزایش تولیدات خارج کشور، استفاده از ظرفیت های استانها به منظور بازنمایی رنگین کمان اقوام و فرهنگ و خرده فرهنگ ها، ملزم ساختن برنامه ها به داشتن پیوست پررنگ فضای مجازی و سپردن بخشی از تولید برنامه ها به ایرانیان خارج کشور بوده است به طوری که در حال حاضر دهها تن از هم وطنانمان در اقصی نقاط دنیا پس از دریافت آموزش های اولیه راه دور، به خبرنگار افتخاری شبکه جهانی جام جم تبدیل شده اند.

مدیر شبکه جهانی جام جم در ادامه به معرفی برخی برنامه های شبکه پرداخت و گفت: در زمینه حفظ هویت، فرهنگ و زبان فارسی و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی برنامه های زیادی در شبکه طراحی و تولید شده است که از جمله آنها می توان به «میراث مشترک»، «آنچه خود داشت»، «صبح پارسی»، « خانه مهر» و «مشاهیر ایران» و در زمینه مسائل دینی هم به برنامه «رواق» اشاره کرد. از جمله برنامه می پردازد، برنامه «جورچین» است. «ژرفا» نیز برنامه ای معرفتی است که در آن علاوه بر نظریه پردازی در ساحت علوم مختلف و بویژه مباحث مرتبط با فرهنگ و هویت و تمدن ایرانی اسلامی، به شبهات مردم در این عرصه ها نیز پاسخ داده می شود. در موضوع حجاب و عفاف هم در قالب کلیشه ای برنامه سازی نشده؛ بلکه در قالب نمایش کوتاه و موشن گرافیک به این مسأله توجه شده است. در زمینه شعار سال که تولید، اشتغال آفرینی و دانش بنیان هست نیز در برنامه های «فناوران»، «مسیر» و «مجله اقتصادی» طراحی های محتوایی صورت گرفته است.

ملکی همچنین عنوان کرد: مستند «مه زاد» که به زودی روی آنتن خواهد رفت به معرفی بانوان موفق و نخبه کشور می پردازد. همچنین برای تشریح پیشرفت ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی و جذب مشارکت ایرانیان خارج از کشور برنامه های بسیاری تولید شده است که از جمله می توان به «کنکاش»، «صبح پارسی» و «شناخت» اشاره کرد. در میان برنامه «مشاهیر ایران» هم معرفی دانشمندان و نخبگان تاریخ ایران در دستور کار قرار گرفته است. برنامه «مسیر» عنوان دیگر برنامه شبکه است که درباره ایرانیان موفق خارج از کشور بوده که به فعالیت در ایران مشغول هستند. میان برنامه «نخبگان جوان» نیز با هدف معرفی کوتاه نخبگان جوان ایرانی در دست تولید است.

وی همچنین ابتنای همه برنامه های شبکه به مفاد بیانیه گام دوم را یکی دیگر از ویژگی های حرکت شبکه جهانی جام جم در حال حاضر خواند که بر مبنای آن امید آفرینی نسبت به آینده رو به پیشرفت و رسیدن به قله های تمدن نوین اسلامی را به مخاطبان نوید می دهد. بر همین اساس علاوه بر برنامه هایی چون ژرفا، کنکاش و شناخت که در این عرصه به تولید محتوا می پردازند، برنامه «نیمکت» نیز در دست تولید است که در قالب آن تعدادی از جوانان، محورهای اصلی بیانیه گام دوم را در یک گفتگوی دوستانه و بدون تکلّف مورد بررسی قرار می دهند.

مدیر شبکه جهانی جام جم در ادامه ضمن تشکر از حمایت ها و همراهی های آقای دکتر جبلی رئیس رسانه ملی با سیاست های جدید شبکه گفت: تمام برنامه ریزی های شبکه طی یکسال اخیر براساس خط مشی، نقشه راه و توصیه های دهگانه ای است که ایشان در آبان ماه 1400 به مدیران شبکه جهانی جام جم ارائه دادند که عبارت بودند از: استفاده درست از ظرفیت های ایرانیان خارج کشور تلاش بیشتر برای عدالت گستری و هویت محوری در برنامه ها برجسته کردن جذابیت های جغرافیایی، اقلیمی، تنوع فرهنگ و خرده فرهنگ های ایرانی و رنگین کمان اقوام توجه خاص و فراگیر به شعر و ادبیات فارسی به عنوان ماموریت ویژه شبکه و پاسداشت این گنجینه هویت ملی نزد مخاطبان برقراری ارتباط بیشتر و موثرتر با مخاطبان شبکه و افزایش تماس با آنان پیشرو شدن شبکه جام جم در استفاده بیشتر از امکانات تعاملی و مجازی با مخاطبان در مقایسه با دیگر شبکه ها ایجاد شرایطی برای دیده شدن تصویر ایرانیان خارج کشور در قاب شبکه تقویت حسّ ایرانی بودن و مسلمان بودن و تعلق داشتن به فرهنگ و هویت ایرانی در مخاطبان خارج کشور لزوم دسترسی ایرانیان خارج کشور به تنوع موضوعی و ساختاری و تبدیل جام جم به شبکه ای قابل بهره برداری عموم هم وطنان خارج کشور انتخاب بهترین و موثرترین شیوه تبدیل راهبردها به قالب ها و محتوای مناسب اعم از سرگرمی، گفتگو، مسابقه، نمایش و ...

وی در پایان با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد تقابل میان ایرانیان خارج و داخل کشور افزود: رسانه های بیگانه طی سالهای اخیر تلاش کرده اند تا ضمن انتشار اخبار کذب و دروغین از شرایط داخل کشور و نیز خشن، تروریست پرور و ناقض حقوق بشر معرفی کردن ایران و دین اسلام بویژه در درون فیلم ها، سریال ها و مستند های مغرضانه خود، فرهنگ و هویت ایرانیان داخل و خارج را مورد هجمه قرار دهند همچنانکه به دنبال قبح شکنی از رفتارهای ضد ارزشی چون کشف حجاب و توهین به مقدسات مسلمانان و مردم با فرهنگ ایران در جریان آشوب های اخیر هستند. در چنین شرایطی که غربی ها از نهادهای بین المللی استفاده های ابزاری فراوانی می برند که آخرین مورد آن اخراج ایران از کمیسیون مقام زن می باشد، دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر دستگاههای مسئول باید حمایت های حداکثری خود را از ایرانیان خارج کشور صورت داده و بسترهای ورود و خروج آنها به داخل و سرمایه گذاری علمی، فناوری و مالی در درون کشور را فراهم آورند. شبکه جهانی جام جم به عنوان تنها پنجره ای که به سوی این ظرفیت عظیم دیپلماسی عمومی و فرهنگی باز است باید تقویت شود، بودجه ریالی و ارزی آن به گونه ای افزایش یابد که بتواند برنامه های فاخر و تاثیر گذاری را تولید کند و حتی از عرصه بکر سریال سازی در موضوع مهاجرین ایرانی خارج کشور در جهت تولید آثار نمایش گرانقدر بهره ببرد.

آخرین اخبار

فاطمیه جام جم برای پرستاران یوم الله 13 آبان از قاب شبکه جام جم "شهربابک" از قاب "دیار ماندگار" برمودا به جام جم آمد زخم کاری در جام جم راه و مکتب نصرالله بزرگ، ادامه دارد. شب های پاییزی در کوچه پس کوچه های جام جم یادی از مردان بی ادعا در جام جم فراخوان نور همزمان با حلول ماه ربیع، برنامه های شاد روانه آنتن جام جم شد. ویژه برنامه‌های شبکه جام جم در روزهای پایانی ماه صفر برنامه های شبکه جام جم به مناسبت اربعین حسینی در رثای مبارز مقاوم و ثابت قدم جام جم در سوگ شهید مقاومت قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها