اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

کدام رفتارهای کودکان پرخاشگری تلقی می‌شوند؟

از اهمیت درک رفتار کودکان توسط والدین نباید غافل شد

مهناز عسکریان، دکترای روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: بسیاری از اوقات ما از اصطلاحاتی برای توصیف رفتار فرزندانمان استفاده می‌کنیم که از بار معنایی درستی برخوردار نیستند؛ برای مثال جرأت داشتن یک کودک ارتباطی با پرخاشگری ندارد و اگر کودکی به دلیل گرفته شدن اسباب‌بازی‌اش ناراحت می‌شود و این ناراحتی را بروز می‌دهد به خاطر آن است که جسارت و جرأت دفاع کردن از حق خودش را دارد اما متاسفانه عموم والدین آن را به پرخاشگری ارتباط می‌دهند.

 پرخاشگری رفتاری است که ریشه در خشم دارد که می‌تواند به دلیل تعارض دیدگاه کودک با والدین به وجود بیاید. پرخاشگری تنها به مواردی گفته می‌شود که هدف کودک از ابراز آن آسیب رساندن به دیگران باشد. رفتارهایی مانند ضربه زدن، گاز گرفتن، توهین کردن و استفاده از الفاظ رکیک از نشانه‌های پرخاشگری هستند چرا که به فرد مقابل آسیب می‌رسانند. زمانی که نیت کودکان برای انجام رفتارش نادرست باشد و بخواهد به دیگران آسیب برساند آن عمل پرخاشگری است اما اگر کودکی در اتاق خود را محکم ببندد و دست یک مادر لای در گیر کند این به معنای پرخاشگری نیست چرا که آسیب وارد شده ناخواسته بوده است.

وی افزود: مشکل آن است که بسیاری از افراد تمامی رفتارهای کودک را به یک چشم می‌بینند و واکنشی یکسان به آن‌ها دارند؛ چنین رفتاری باعث می‌شود چالش‌هایی برای شخصیت فرزندان شکل بگیرد. اولین گام برای والدین آن است که ماهیت رفتار فرزند خود را درک کنند تا بتوانند واکنش صحیحی به آن داشته باشند. پرخاشگری انواع مختلفی دارد. برای مثال برخی از کودکان برای رسیدن به اهداف خود پرخاشگری می‌کنند که به آن پرخاشگری وسیله‌ای می‌گویند. در کنار آن پرخاشگری آسیب‌زننده، مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد.

او اظهار داشت: اگر یک کودک رفتارهای پرخاشگرانه دارد باید ابتدا ریشه‌های آن را بشناسیم؛ در بسیاری از موارد پرخاشگری‌ها به دلیل رفتار ارثی، شرایط هورمونی و یا ضعف جسمانی است. در کنار آن مواردی وجود دارند که علت پرخاشگری به عدم مدیریت خشم است. برخی از پرخاشگری‌ها نیز منطقی هستند و والدین باید آن‌ها را در نظر بگیرند؛ برای مثال اگر کودکی احساس دریافت محبت کمتر از خانواده را پس از تولد فرزندی دیگر حس کند، می‌تواند پرخاشگر شود و خانواده‌اش باید این موضوع را درک کنند.

او در پایان گفت: اگر ریشه پرخاشگری فرزند به نحوه فرزندپروری ما مربوط باشد ما مقصر هستیم؛ ما باید بدانیم که چه قوانینی را برای فرزندان اعمال بکنیم به گونه‌ای که این مسئله غیرمنطقی نباشد و به رفتارهای فرزند آسیب نزند.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع پرخاشگری کودکان بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمدامین نبی‌اللهی و آلاء خامه‌یار با مهناز عسکریان، دکترای روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه به گفت و گو نشستند.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها