شبکه جهانی جام جم فعاليت هاي خود را به زبان فارسي و با هدف اشاعه فرهنگ اسلامي ايراني، حفظ و گسترش ارتباط با ايرانيان مقيم خارج از كشور، اطلاع رساني و پاسخگويي به خواسته ها و نياز بينندگان خود در 26 آذر 1376 آغاز کرد و در حالی بيست و پنج سال از افتتاح جام جم سپري مي شود كه تولید و پخش برنامه های جذاب و حفظ مخاطب از جمله افتخارات اين شبكه محسوب مي شود. برنامههای هویت محور به ویژه توجه به حفظ و گسترش زبان فارسی از جمله برنامههای این شبکه جهانی است.
حسن ملکی مدیر شبکه جام جم در ارتباط با رویکردهای شبکه جهانی جام جم گفت : اگرچه ما خط سیری که از گذشته برای رسالت شبکه جهانی «جام جم» طراحی شده را همچنان دنبال می کنیم و تعامل و ارتباط بین ایرانیان داخل کشور با ایرانیان خارج کشور که مبتنی بر فرهنگ و هویت ایرانی است در دستور کار ما قرار دارد ولی تلاش ما بر این است تا در کنار ارایه خدمات رسانه ای متفاوت و جذاب، بخش قابل توجهی از تولید را به خود ایرانیان و فارسی زبانان خارج کشور بسپاریم. وی با اشاره به این که در این 26 سال ، ایرانیان خارج از کشور همواره به شبکه جام جم وفادار بوده و با پیام های خود ما را دلگرم کرده اند ، تصریح کرد: ایرانیان خارج از کشور بین دو فرهنگ قرار دارند. یکی فرهنگ، باورها و هویتی که متعلق به کشور خودشان است و دوست دارند آن را حفظ کنند و دیگر فرهنگ بیگانه موجود در کشور میزبان که معمولا اغلب کشورها تلاش می کنند ضمن از بین بردن هویت مهاجران، هویت جدیدی را برای آنها ایجاد کنند. وی خاطرنشان کرد: در دنیای کنونی که تکثر و تنوع رسانه ها موجب سرعت انتقال اخبار و تبادل فرهنگها شده اند، هویت و فرهنگ به عنوان یک موضوع مهم و آسیب پذیر در کشورها مورد توجه ویژه قرار گرفته است . دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی هم نوک پیکان خود را بیش تر به حوزه فرهنگ و هنر نشانه گرفته اند و در این سال ها، در عرصه تولید فیلم و سریال، ایجاد هدفمند شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی فارسی زبان، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و .. سرمایه گذاری کرده اند تا از این طریق زمینه های نفوذ را فراهم آورند. ملکی ادامه داد: شبکه جهانی جام جم از طریق برنامه های مختلف، در تلاش است هویت ایرانیان خارج از کشور را حفظ ، تقویت و سبک زندگی ایرانی- اسلامی را ترویج کند و در این مسیر از مولفه های مختلف هویتی مثل زبان فارسی و باورهای دینی مخاطبان پاسداری نماید. وی به اهداف، محورها و اولویتهای برنامه سازی در شبکه جهانی جامجم اشاره کرد و گفت : تمام برنامهسازیها و فعالیتهای شبکه بر اهدافی همچون حفظ هویت و فرهنگ ملی، حرکت در مسیرِ هویتمحوری و عدالتگستری و توجه به سبک زندگی؛ نمایش زیباییهای ایران و برجسته کردن پیشرفتهای علمی فرهنگی؛ شعر و زبان فارسی و پاسداشت زبان فارسی به عنوان هویتملی؛ پیگیری مشکلات حقوقی و کنسولی ایرانیان خارج از کشور؛ تأکید بر استفاده درست از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در تولید برنامهها؛ برقراری ارتباط و تعامل با مخاطب، پیشرو بودن نسبت به سایر شبکهها و مرجعیت در این زمینه؛ استفاده حداکثری از ظرفیت شبکههای اجتماعی؛ دیده شدن تصویر ایرانیان خارج از کشور در برنامهها؛ تقویت حسّ ایرانی بودن، مسلمان بودن ،میهندوستی و گرایش به فرهنگ ایرانی اسلامی؛ تنوع موضوع و ساختار؛ ایجاد بستری برای نشاط و سرگرمی حلال و امثال آن متمرکز است. مدیر شبکه جام جم با اشاره به این که یکی از شعارهای شبکه، «ایرانی، ایران بمان» است خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم در حوزه هویت، مبانی و مولفه های هویت ایرانی اسلامی را به طور دقیق و مشخص ارائه دهیم به همین دلیل یکی از برنامه های شبکه به نام «ژرفا» که یک برنامه معرفتی در حوزه هویت و فرهنگ است طی سالهای گذشته طراحی و از سال گذشته پخش آن آغاز شده است. در زمینه زبان فارسی هم برنامه هایی همچون «قندپارسی» و «آنچه خود داشت» روی آنتن داریم که در حوزه زبان، شعر و ادبیات فارسی است. ملکی اظهار داشت: بینندگان این شبکه جهانی علاوه بر ایرانیان، فارسی زبانان و فارسی دوستان علاقمند به فرهنگ و تمدن ایرانی هستند. ما به دنبال این هستیم که کشورهای حوزه تمدنی زبان فارسی را به ایجاد یک کار مشترک در جهت حفظ زبان و ادبیات فارسی مشتاق کنیم . هم اکنون برنامه «میراث مشترک» با حضور سه کارشناس مجری از ایران، افغانستان و تاجیکستان در حال پخش است که بر وجوه مختلف این اشتراکات تاکید دارند. ما معتقدیم این مشترکات به قوام یافتن فرهنگ و تمدن ایرانی کمک می کند تا زمینه رسیدن به تمدن نوین و بزرگی که مدنظر مقام معظم رهبری است، ایجاد کند. ملکی ادامه داد: از حدود 10 سال قبل با حذف گروه فیلم و سریال شبکه، در حوزه فیلم و سریال در شبکه کاری صورت نگرفته است اما اعتقاد داریم این حوزه باید احیاء شود. از آنجایی که یکی از علاقهمندیهای ایرانیان خارج از کشور فیلم و سریال است ، امیدوارم بتوانیم فیلم ها و سریال هایی با مضامین بکر و جذاب از مهاجرین ایرانی و فارسی زبانان خارج کشور تولید و پخش نماییم.
ملکی درباره تعامل مخاطبان با شبکه جام جم گفت : مهمترین دغدغه ما این است که از طریق شبکه جام جم تعامل بیشتری با ایرانیان خارج از کشور داشته باشیم. طی سال های گذشته، ما فضا را باز گذاشتیم تا ایرانیان خارج از کشور بتوانند در برنامه های ما مشارکت داشته باشند. مدیر شبکه جام جم افزود: از اقدامات جدی شبکه می توان به جذب و بکارگیری خبرنگاران افتخاری اشاره کرد که از بین ایرانیان خارج از کشور، افراد علاقه مند به این حوزه را جذب کردیم و آموزش اولیه ای دادیم تا از هر موضوع خبر، گزارش و ویدئو ارسال تهیه و کنند. وی خاطرنشان کرد: برخی برنامه ها را به کشورهای فارسی زبان غیرایرانی معطوف کردیم مثل برنامه «شب نشینی» که چند قسمت در هفته را به فارسی زبانان تاجیک و افغان اختصاص داده ایم تا نخبگان، هنرمندان، ورزشکاران، شخصیت های علمی، چهره های شاخص را معرفی می کنیم و متوجه شدیم چه نقاط اشتراک فراوانی برای تعامل و همگرایی فرهنگی و هویتی بین ما وجود دارد. رویکرد اصلی ما در آینده این است که تولید شبکه جام جم را به ایرانیان خارج از کشور واگذار کنیم و در این چارچوب تلاش کردیم تا یک سال آینده ، بخش قابل توجهی از تولیدات خود را از خارج کشور به مخاطبان خود ارائه کنیم . ملکی ادامه داد: شبکه جهانی جام جم همواره درتلاش است فضای پرنشاطی را برای مخاطبان خود فراهم کند و برای این منظور، مسابقات جذابی را برای شامگاه طراحی کرده است. همچنین برنامه های مختلفی هم در حوزه های معرفتی در حال تولید است.
شبکه جهانی جام جم ۲۶ آذر ۱۳۷۶ با هدف گسترش هویت ملی و فرهنگ ایرانی تاسیس شد.برنامههای شبکه جهانی جام جم در محورهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی، بین الملل، فرهنگ و ادب، تاریخ و معارف و کودک در سه کانال اروپا، آمریکا و آسیا به صورت ۲۴ ساعته قابل مشاهده است.