اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

رشد شصت برابری تولید محصولات پتروشیمی از ابتدای انقلاب تا به امروز

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران: «ذخیره گاز اثبات شده ایران ۵۵ تیریلیون متر مکعب است»

مرتضی شاهمیرزایی، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: برای بالندگی یک صنعت مولفه‌های مختلفی وجود دارد که در کنار سرمایه انسانی متخصص، مهم‌ترین مولفه خوراک آن صنعت است؛ خوشبختانه به لطف خداوند، ملت ایران بالاترین میزان ذخایر نفت و گاز در ایران وجود دارد. در حال حاضر ذخایر اثبات شده کشور ما ۷۱۱ میلیارد بشکه نفت خام به ضریب ۲۵ درصد دریافت است. همچنین ما در کشور ۵۵ تریلیون متر مکعب گاز اثبات شده در عمق زمین وجود دارد. ذخایر گاز کشور ما معادل با ۱۱۰۰ میلیارد بشکه نفت خام است. از این رو ذخایر نفت و گاز ما مقام اول در جهان را دارد و صنعت پتروشیمی می‌تواند سالیان سال از این ذخایر استفاده کند. 

شاهمیرزایی ادامه داد: بسیاری از صنایع پتروشیمی در دنیا به حالت نیمه تعطیل قرار دارند چرا که خوراکی ندارند؛ ما شاهد تعطیلی بسیاری از مراکز پتروشیمی در اوکراین و کشورهای اروپایی هستیم چرا که مشکلات بسیاری را در این حوزه پشت سر می‌گذارند و ذخایری ندارند. من از تمامی ایرانیان و سرمایه‌گذاران ایرانی در سراسر دنیا دعوت می‌کنم تا به سرمایه‌گذاری در ایران و صنعت پتروشیمی‌ کشورمان فکر کنند چرا که این یک پتانسیل فوق‌العاده در دنیا است. اولویت اول برای سرمایه‌گذاری، ایرانیان در سراسر دنیا هستند و ما همیشه با آغوشی باز سرمایه‌گذاران ایرانی را می‌پذیریم. 

وی افزود: صنعت پتروشیمی شکوفایی عظیمی طی چهل و دو سال اخیر داشته است؛ در ۸ دی ماه سال ۱۳۴۲ اولین مجتمع پتروشیمی ایران افتتاح شد و این بسیار روز مهمی برای تمدن ایرانی است. از روز شروع فعالیت اولین شرکت پتروشیمی تا آغاز انقلاب اسلامی ما یک و نیم میلیون تن تولید صنعت پتروشیمی داشتیم اما محصولاتمان محدود بود. امروز در پنجاه و نهمین سالروز تاسیس اولین مجتمع پتروشیمی، ما از مرز نود میلیون تن تولید گذشته‌ایم. این یعنی از اولین روز انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۶۰ برابر رشد در این صنعت داشته‌ایم.

او اظهار داشت: مدیریت سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی پذیرای سرمایه‌گذاران ایرانی است و شرایط را در اختیار آن‌ها می‌گذارد. در حال حاضر حدود ۸۰ میلیارد دلار بسته‌های سرمایه‌گذاری در بخش بالا دست صنعت پتروشیمی در حال اجرا است. در بخش پالایشگاه میان دست پتروشیمی‌ نیز چیزی حدود ۹۰ میلیارد دلار بسته‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد. این سرمایه‌گذاری‌ها دربخش بالادست و ملی عموما دولتی است، در بخش میان‌دست و پتروپالایشگاه‌ها دولتی و خصوصی است اما در قسمت پتروشیمی ۱۰۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها خصوصی است.

شاهمیرزایی گفت: در حال حاضر ۷۰ مجتمع پتروشیمی کار تولید محصولات را بر عهده دارند که سرجمع توانسته‌اند ۹۰ میلیون تن تولید طی ۴۳ سال گذشته داشته باشند. این شرکت‌ها بیش از ۱۰۰ طرح اجرایی دارند که در برنامه هفتم و هشتم توسعه اجرا می‌شوند. اجرای طرح‌ها و تولیدات صنعت پتروشیمی ما را از واردات در این حوزه بی‌نیاز می‌کند. شعار صنعت پتروشیمی در حال حاضر تکمیل زنجیره ارزش است.

او ادامه داد: خوشبختانه ما توانسته‌ایم تولید‌های خود را طی ۴۳ سال از ۵ محصول به ۵۵۰ مورد برسانیم؛ این در شرایطی است که تحریم‌های بسیاری برای ایران وجود داشت. ما آماده‌ایم تمامی فعالان، متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان را بپذیریم تا با آن‌ها در صنعت پتروشیمی همکاری داشته باشیم.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها