اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چطور افراد سمی را شناسایی کنیم؟

مهدی اخوان: «تنها راه درمان افراد سمی مراجعه به متخصص است»

 مهدی اخوان، دکترای روانشناسی و عضو هیت علمی دانشگاه تهران دوشنبه دوازدهم دی ماه در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد تا با مجریان برنامه صبح پارسی به گفت‌وگو بنشیند؛ وی در این برنامه درباره ویژگی‌ها و نشانه‌های افراد سمی در زندگی صحبت کرد.

مهدی اخوان، دکترای روانشناسی و عضو هیت علمی دانشگاه تهران در رابطه با نشانه افراد سمی گفت: افراد سمی نشانه‌های بسیاری دارند، این افراد به صورت خودخواسته یا ناخواسته به دیگران آسیب می‌رسانند و آن‌ها را اذیت می‌کنند. افراد سمی معمولا سادیسم دارند و از نشانه‌های آن‌ها می‌توان به تلاششان در تخریب اعتماد به نفس دیگران اشاره کرد. افراد سمی با استفاده از جملاتی مانند «تو نمی‌توانی» یا «ارزشی نداری» سعی می‌کنند تا دیگران را در مقابل خود کوچک و ضعیف جلوه دهند.

وی در ادامه به طرز نگاه افراد سمی‌ اشاره کرد و گفت: افراد سمی تنها نکات منفی ما را می‌بینند و همواره آن‌ها را مسخره می‌کنند. هر موقع فردی تنها نکات منفی زندگی دیگران را مطرح کند می‌توان آن را یک انسان سمی در نظر گرفت؛ در روانشناسی مطرح کردن نکات منفی زندگی دیگران اشتباه است و به جای آن باید راه حلی برای انجام کار‌های کارآمد را ارائه داد. افراد سمی سعی در کوچک نشان دادن تلاش‌های دیگران دارند و اهمیت آن را کاهش می‌دهند. انسان‌هایی که سمی نیستند کوچک‌ترین تلاش‌های دیگران را می‌بینند و آن‌ها را بزرگ می‌شمارند.

او در ادامه اظهار داشت: مفهوم فرد سمی می‌تواند به یک انسان محدود نشود و یک فرهنگ، اجتماع یا اقتصاد باشد. فرهنگ سمی می‌تواند وارد زندگی انسان شود و تاثیرات منفی بسیاری به همراه داشته باشد. افراد نباید بر اساس مدارک تحصیلی یا موقعیت‌های اجتماعی از سمی نبودن یک نفر اطمینان حاصل کنند چرا که شناسایی افراد سمی نیاز به بررسی دارد.

وی افزود: انسان سمی مشخصه‌هایی دارد که بر افکار دیگران تاثیر منفی می‌گذارد. اگر ما از تاثیر منفی انسان‌های سمی بر روی زندگی خود آگاه شویم بسیار از خود مراقبت خواهیم کرد. تشخیص این افراد نیاز به دقت دارد اما کار دشواری نیست.

اخوان درباره مسری بودن خلق و خوی سمی گفت: انسان‌های سمی می‌توانند بر شخصیت دیگران و حال روحی آن‌ها تاثیر بگذارند. به طور کلی نشست و برخواست با دیگران بر افراد تاثیر می‌گذارد چرا که خلق و خوی سمی مسری است و به افراد انتقال پیدا می‌کند.

وی دربارها راه‌های مقابله با افراد سمی اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین کاری که در مقابله با انسان‌های سمی باید انجام داد، فاصله گرفتن از آن‌ها است. افراد نباید دنبال متقاعد کردن انسان‌های سمی باشند چرا که این افراد به هیچ وجه تغییری نمی‌کنند. به جای متقاعد سازی انسان سمی، افراد باید بر مقاوم‌سازی و عزت نفس خود متمرکز باشند؛ کسانی که عزت نفس کمی دارند و با آدم‌های سمی مواجه می‌شوند به سرعت رفتارهای سمی فرد مقابل را جذب می‌کنند.

او همچنین درباره درمان افراد سمی گفت: برای درمان افراد سمی، ما باید بدانیم چرا این رفتارها به وجود آمده‌اند. تغییر انسان‌ها سمی کار کسی به غیر از درمان‌گرها نیست. درمان‌گرها می‌توانند با بررسی‌های عمیق ریشه رفتار افراد سمی را پیدا کنند و راه‌های درمان آن را ارائه دهند.

وی در پایان افزود: افراد باید برای جایگاه روانشناسان و عالمان این زمینه ارزش قائل شوند و از خوددرمانی و اقدامات خودسرانه در این زمینه بگذرند چرا که تنها متخصصان در این حوزه می‌توانند به درمان افراد سمی بپردازند.

 

 

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها