اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

راه‌های شکل‌گیری رفاقت با همسر

مشکلات اصلی زوجین در ابتدای ازدواج چه مسائلی هستند؟

علی صدرا، دکترای تربیت و تعلم چهارشنبه چهاردهم دی ماه در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد تا با مجریان برنامه صبح پارسی به گفت‌وگو بنشیند؛ وی در این برنامه به ادامه مبحث با خانواده تا بهشت پرداخت.

او گفت: در قرآن آمده که انسان‌ها در کنار همسران خود زیر سایه‌های بهشت تکیه داده‌اند؛ همچنین در سوره زخرف آمده همراه با همسرتان با شادی و هیجان وارد بهشت شوید. کسانی که با همسر خود رفاقت دارند همواره در بهشت زندگی می‌کنند و در واقع خانه آن‌ها همانند بهشت است. متاسفانه برخی از زوجین به جای آن که رفیق یکدیگر باشند رقیب هستند و این اصلا مناسب نیست. 

دکتر صدرا درباره دلبستگی خانواده به فرزندان اظهار گفت: انسان وابسته به فرزند مانع پیشرفت، رشد و فعالیت‌های فرزند خود می‌شود و تاثیرات منفی بسیاری دارد اما والدینی که به فرزندان خود دلبستگی دارند به او استقلال لازم را می‌دهند اما در وقت، جا و مقدار مناسب به فرزند خود تکیه می‌کنند. 

وی درباره تکیه زوجین به یکدیگر گفت: افرادی که می‌خواهند با همسر خود رفاقت داشته باشند باید بتوانند با دلبستگی مناسب در زمان و موقعیت درست تکیه‌گاه باشند و حتی به همسر خود تکیه کنند تا این تعادل رعایت شود.  همچنین افراد باید در تکیه‌گاه بودن هم برای خانواده همسر خود به اندازه کافی وقت بگذارند و تعادل داشته باشند. 

او در رابطه با ازدواج گفت: ازدواج چهار بال دارد که شامل، مرد، زن، خانواده آقا و خانواده خانم است؛ زوجین باید بتوانند ارتباط خوبی با خانواده یکدیگر داشته باشند تا بتوانند رفاقت بین‌شان را عمیق‌تر کنند. در این قسمت نیز زوجین باید تعادل را رعایت کنند؛ به طور کلی تعادل مهارتی است که می‌تواند رفاقت زوجین را پررنگ کند و از رقابت زوجین جلوگیری کند. 

دکتر صدرا درباره اختلافات زوجین در ابتدای ازدواج گفت: با وجود آن که عموم افراد تصور می‌کنند مشکلات ابتدای ازدواج به دلیل مسائل مادی است اما معمولا زوجین به دلیل عدم رعایت تعادل در توجه کردن به همسر و خانواده خود دچار مشکل می‌شوند. در نتیجه در رفاقت با همسر حفظ تعادل موثرترین مهارت است. 

وی افزود: در کنار حفظ تعادل، مهارت شنیدن با نیت فهمیدن نیز بسیار موثر است. پس از آن مهارت آگاهی از نقاط قوت خود و همسر وجود دارد؛ بسیاری از زوجین به دلیل عدم آگاهی از نقاط قوت یکدیگر به مشکل برمی‌خورند. 

او درباره مدل‌های ازدواجی گفت: به طور کلی نه مدل ازدواج وجود دارد که از ترکیب سه مدل پسر و سه مدل دختر به صورت زوج تشکیل می‌شود. در مدل اول پسران، افرادی وجود دارند که هنوز به بلوغ فکری نرسیده‌اند و با دوستان خود بیشتر ارتباط دارند تا اینکه بخواهند با همسر خود وقت بگذرانند. در قسمت بعدی پسرانی وجود دارند که عادت‌های دخترانه‌ای دارند و پس از آن نیز افرادی وجود دارند که در فرهنگ ما به آن‌ها آقا می‌گویند. 

دکتر صدرا ادامه داد: در مقابل در دسته اول دخترانی وجود دارند که همچنان رفتار کودکانه‌ای دارند و درگیر رفتارهای بچگانه هستند، پس از آن‌ها دسته دخترانی وجود دارد که رفتار مردانه دارند. در نهایت نیز دخترانی وجود دارند که ما به آن‌ها خانم می‌گوییم. ترکیب این افراد به صورت زوجین مدل‌های مختلف ازدواج را شکل می‌دهد اما بهترین مدل ازدواج برای یک پسر آقا با یک دختر خانم است. بدترین مدل آن است که یک پسر بچه با یک دختر بچه وصلت کند.

وی در پایان افزود: اگر افراد ویژگی‌ها و نقاط قوت همسر خود را بدانند می‌توانند مدل شخصیتی او را تشخیص دهند و به دنبال همین مسئله با او رفتار درست‌تری داشته باشند. این مسئله باعث شکل‌گیری رفاقتی عمیق‌تر می‌شود.

 

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها