اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

پیشرفت‌های ایران در حوزه درمان ناباروی

بین ۱۰ الی ۱۵ درصد زوج‌ها با ناباروری دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند

عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان چهارشنبه چهاردهم دی ماه در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد تا با مجریان برنامه شب‌نشینی به گفت‌وگو بنشیند؛ وی در این برنامه از روش  آی وی اف و پیشرفت‌های پژوهشگاه رویان صحبت کرد. 

ایشان درباره اهداف و دستاوردهای پژوهشگاه گفت: در دهه شصت دومین گروه بیمارانی که به خارج از کشور برای درمان می‌رفتند افراد نابارور بودند؛ شاید ناباروری را یک بیماری ندانیم اما این مسئله خانواده‌ها را به شدت آزار می‌دهد. جهاد دانشگاهی در این حوزه ورود پیدا کرد و مرکز خدمات تخصصی در قالب موسسه کار خود را شروع کرد و اکنون پس از سه دهه از شروع فعالیت رویان توانسته‌ایم پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشیم. ما امروز دیگر بیمارانی را نمی‌بینیم که برای درمان به کشورهای دیگر بروند. اکنون در اکثر استان‌های کشور یک الی دو مرکز درمان ناباروری وجود دارد. 

وی درباره پیشرفت و رقابت پژوهشگاه رویان با کشورهای دیگر گفت: پیشرفت پژوهشگاه رویان طی سه دهه اخیر به اندازه‌ای بوده که اکنون به طور سالانه ۵۰۰ زوج خارجی را درمان می‌کنیم و همچنین پذیرای ایرانیان خارج از کشور هستیم. 

او درباره میزان ناباروری در ایران گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته بین ۱۰ الی ۱۵ درصد از جمعیت زوج‌ها نابارور هستند که علل آن نیز مسائلی مانند سبک زندگی، محل زندگی و دیر ازدواج کردن هستند. خوشبختانه با شکل‌گیری مراکز فوق‌العاده‌ای در کشور ما توانسته‌ایم اتفاقات بسیار خوبی را رقم بزنیم و مقالات علمی مهمی را به دنیا ارائه دهیم. تعدادی از محققان خارج برای چاپ مقالات خود به مجلات و مقالات علمی ما ایرانیان مراجعه می‌کنند. 

شاهوردی‌ اضافه کرد: تجربه ناباروری اگر در مجموعه رویان نبود، ورود به بحث سلول‌های بنیادی ممکن نمی‌شد؛ پژوهش در حوزه جنین‌شناسی و ژنتیک باعث شد ما بتوانیم در بحث سلول‌های بنیادی ورود پیدا کنیم. ما در زمانی برای درمان قلب یا ناباروری بیماران را به کشورهای خارجی می‌فرستادیم آما خوشبختانه اکنون پیشرفت بسیاری داشته‌ایم و خودکفا شده‌ایم. خوشبختانه اکنون در بخش سلولی نیز پیشرفت داشته‌ایم و بانک‌های خونی مانند بانک‌ خون بند ناف داریم که در نقش بهبود کودکان بیمار تاثیر مستقیم گذاشته‌اند. 

وی درباره ماموریت اصلی رویان گفت: تمام تلاش ما آن است که سطح سلامتی جامعه، که بخشی از آن ناباروری است را افزایش دهیم؛ در گذشته بیمارانی مانند افرادی که سرطان دارند دیگر چاره‌ای نداشتند و این امر بسیار سنگین بود، یا آن که درمان‌ها بیشتر باعث کاهش سلامتی می‌شد. امروزه در سطح دنیا انقلابی در حوزه درمان شکل گرفته که باعث بهبود سلامتی بدن انسان می‌شود. ما امروزه انواع واکسن‌ها و داروهایی را به صورت نو درمان و سلولی داریم که تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند. امروزه همچنین پیشرفت‌هایی مانند تولید پوست مصنوعی انجام می‌شود که دستاورد بزرگی به حساب می‌آید. ما به نقطه‌ای رسیدیم که می‌توانیم داروهای ناباروری و حتی وسایل درمانی را تولید کنیم. 

رئیس پژوهشگاه رویان در رابطه با کارکرد سلول‌های بنیادی اظهار کرد: سلول‌های بنیادی وظیفه درمان مناطق مختلف بدن را دارند اما گاهی این مشکلات در بدن به اندازه‌ای افزایش پیدا می‌کند که سلول‌ها توانایی مقابله با آن‌ها را ندارند؛ جمع‌آوری و توسعه سلول‌های بنیادی در بانک‌های خون در درمان بیماران مختلف تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. ما با این فناوری توانسته‌ایم به نقطه‌ای برسیم که می‌توانیم با کشت دادن قرنیه چشم، افراد نابینا را درمان کنیم. همچنین درمان بیماری‌هایی مانند آلزایمر و ام اس از مواردی هستند که تحقیقات بر روی درمان آن‌ها با این روش آغاز شده و انتظار می‌رود به زودی نتیجه دهند.

وی درباره کنگره انجمن ناباروری گفت: کنگره ناباروری ایرانیان خارج از کشور باعث می‌شود ایرانیان در سراسر کشور بتوانند با مجموعه‌ها ارتباط برقرار کنند و حتی در تحقیقات همکاری داشته باشند. ما همچنین بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در سطح بین‌المللی داریم که بخشی از آن‌ها توسط ایرانیان خارج از کشور نوشته شده است.

برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها