شیما عمیدی، روانشناس کودک و خانواده، سهشنبه بیستم دی ماه در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد و درباره پرورش خلاقیت صحبت کرد.
عمیدی گفت: متاسفانه نظام آموزشی امروزی موانعی بر سر راه پرورش خلاقیت ایجاد کرده است. مدارس ما از ۱۵۰ سال قبل تا به کنون تغییر چندانی نداشتهاند. یعنی مدارس فعلی همان مدارسی هستند که ۱۵۰ سال پیش و در عصر صنعتی، بر پایه نیاز به تربیت کارگران تعلیمدیده راهاندازی شدند. اما با گذشت زمان این مدارس با توجه به نیازهای امروزی جامعه، مانند خلاقیت یا همدلی، بهروز رسانی نشدهاند و این مسالهای است که باید به آن رسیدگی شود.
وی افزود: از جمله دیگر مشکلات سیستم آموزشی فعلی، اعمال کنترل به شیوه افراطی و عدم استقلال دانشآموزان است. به این شکل که برای لحظه به لحظه زمانی که دانشآموز در مدرسه سپری میکند، برنامهای از پیش تعیینشده در نظر گرفته شده که قابل تغییر نیست. چنین رویهای باعث میشود دانشآموز حس کند هیچ کنترل و آزادی عملی در زندگی خود ندارد و در نتیجه خود را در برابر تصمیمهای زندگی بیاختیار میبیند.
عمیدی اظهار داشت: در سیستم فعلی آموزش و پرورش، دانشآموزی ارزشمند تلقی میشود که آرام و ساکت، بر حفظیاتش مسلط باشد و از خود ایده یا نظری را ارائه ندهد و چیزی را نقد نکند. در صورتی که در جامعه امروزی که خلاقیت از جایگاه مهمی برقرار است، ایدهپردازی و توانایی تجزیه و تحلیل کردن از ویژگیهای مهم یک انسان خلاق است. متاسفانه این خلاقیت در مسیر آموزشی نه تنها تقویت نمیشود، بلکه از بین میرود.
او اضافه کرد: یادگیری غیر قابل اعتبار و غیر قابل اعتماد از موانع دیگر در سیستم آموزشی هستند. سیستم آموزشی بر پایه حفظیات بنا شده است. به طوری که دانشآموز را به سمتی هدایت میکند که کل مطالب را یکشبه برای امتحان بخواند و یک ساعت بعد امتحان بخش زیادی از آن را فراموش کند.
عمیدی در آخر گفت: در دنیای امروز بسیاری از مطالبی که در کتابهای درسی به دانشآموزان ارائه میشود، با یک جستوجوی ساده در اینترنت قابل دسترسی هستند و با توجه به فرار بودن آنها نیازی به حفظ کردن آنها نیست. بهتر است که این مطالب غیرضروری را با آموزش راه روشهای درست و موثر اندیشیدن جایگزین کنیم.