اسدالله دیانتی، تهیهکننده انیمیشن "سلام بر ابراهیم" و اسماعیل یوسفی کلامکی کارگردان این پویانمایی سهشنبه بیستم دیماه در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کردند
دیانتی درباره جشنواره عمار گفت: به طور کلی جشنواره عمار همچنان ویژگی مردمی بودن خود را حفظ کرده است و شرایط را به گونهای فراهم کرده که افراد بسیاری بتوانند در این جشنواره شرکت کنند. جشنواره عمار همچنین در پیشرفت کشور در حوزه انیمیشن و پویانمایی تاثیرگذار بوده است. جشنواره عمار سعی دارد بحث ورود مخاطب به فضای هنری را جبران کند.
او درباره پویانمایی در ایران اظهار داشت: تمامی افرادی که اکنون در حوزه پویانمایی ایران فعالیت دارند حداقل یک بار در جشنواره عمار شرکت کردهاند و انیمیشن از بخشهای ثابت جشنواره عمار است. بحث پویانمایی در ایران به سمت استانداردهای بینالمللی در حال حرکت است. اکنون در حوزه تولید انیمیشن در ایران مبحث نیروی انسانی و امکانات سختافزاری برطرف شده و ما نیاز به اعتماد سرمایهگذاران داریم تا بتوانند با دانش بیشتر در این زمینه ورود داشته باشند.
وی در ادامه گفت: اکنون افرادی که پویانماییهای بزرگ اخیر را ساختهاند بسیار سختی کشیدهاند و چالشهای بسیاری را پشتسر گذاشتهاند. در حال حاضر برای ساخت انیمیشن سینمایی حدود دو سال طول میکشد و هزینههای بسیاری دارد اما در دنیا این مسئله جا افتاده و سرمایهگذارها با سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیون دلار به فروش ۱ میلیارد دلاری میرسند. رقم فروش انیمیشنها در سراسر دنیا بسیار بالا است و این مسئله برای فیلمهای سینمایی وجود ندارد.
دیانتی همچنین درباره انیمشین "سلام بر ابراهیم" گفت: طرح این پروژه کاملا در مرکز صبا طراحی شد؛ طرح ابتدایی توسط یکی فعالان حوزه دفاع مقدس به مجموعه صبا معرفی شده بود و این مجموعه نیز به ما اعتماد کرد. این انیمیشن درباره شهید ابراهیم هادی است؛ شهیدی که سردار و فرمانده نبوده اما به یک قهرمان جنگی تبدیل شده است. این پویانمایی قرار بود در ابتدا تنها برای گروه سنی نوجوانان ساخته شود.
پویانمایی سلام بر ابراهیم قالب سریالی دارد که ۱۳ قسمت آن ساخته شده اما در کل ۱۱۴ قسمت دارد. این سریال ۸ فصل از زندگی پربار و پهلوانانه ابراهیم هادی را به نمایش میگذارد. خوشبختانه در بحث فنی، متخصصان ما توانستهاند بسیار خوب عمل کنند؛ در کنار آن ما به محتوا بسیار اهمیت میدهیم و تلاش داریم از بازخورد مخاطبان استفاده کنیم تا فصلهای آینده را بهتر بسازیم.
اسماعیل یوسفی کلامکی کارگردان پویانمایی "سلام بر ابراهیم" گفت: جشنواره عمار این ویژگی را دارد که افرادی که با گوشی تلفن همراه نیز فیلمبرداری کردهاند بتوانند در جشنواره شرکت کنند. ویژگی مردمی بودن جشنواره عمار تنها به شرکتکنندگان محدود نمیشود بلکه طیف مخاطبان نیز بسیار گسترده و مردمی است.
یوسفی درباره مسائل مالی پویانماییهای ایرانی اظهار داشت: بسیاری از فعالان ایرانی در حوزه پویانمایی اکنون در سطحی قرار دارند که پروژههای غیر ایرانی دریافت میکنند و به دلار دستمزد میگیرند؛ این مسئله باعث شده تا گرفتن نیروهای حرفهای متخصص در داخل کشور دشوار شود و پرداخت دستمزد آنها سختی داشته باشد. به دلیل زمان و بودجه محدودی که وجود دارد امکان به کار گیری متخصصان وجود ندارد چرا که اختلاف هزینه بسیاری بین دستمزد در ایران و کشورهای دیگر وجود دارد.
وی افزود: نیروی متخصص در پروژههای پویانمایی بسیار محدود هستند در حالی که در سینما چنین چیزی وجود ندارد و عوامل در ردهبندیهای مختلف وجود دارند. همچنین بودجهبندی یک پروژه پویانمایی در ابتدای پروژه تا انتهای آن تفاوت پیدا میکند که کارها را سختتر میکند.
یوسفی درباره ویژگیهای پویانمایی اظهار کرد: اکنون بیشترین مخاطبان انیمیشنها بزرگسالان هستند؛ پویانماییها این امکان را در اختیار ما قرار میدهند که بزرگنماییها و جلوههای ویژه موجود را به بهترین نحو به نمایش در بیاوریم و محدودیتی نداشته باشیم. در انیمیشن سلام بر ابراهیم شخصیتها فانتزیتری طراحی شدهاند اما محیط آن به صورت رئال طراحی شده است.
وی افزود: من برای اولین کاری که در حوزه انیمیشن کار کردم در جشنواره عمار برنده جایزه فانوس شد. این انیمیشن بختک نام داشت که به صورت طنز مشکلات یک خانواده را مطرح میکرد.
برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود . اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمانهای برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری میشود.