اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

اهمیت حفاظت از زیستگاه یوزهای ایرانی در جلوگیری از انقراض آن‌ها

ایران تنها کشور دارنده یوز آسیایی است!

علیرضا شهرداری پناه، نماینده محیط زیست و سرپرست و نگه‌دارنده پیروز، چهار‌شنبه بیست‌ویکم دی ماه در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد و درباره پیروز و پروژه تکثیر در اسارت صحبت کرد.

شهرداری‌پناه گفت: اکنون وارد نهمین ماهی شده‌ایم که پیروز با من است. و از آن‌جایی که فصل سرماست و به سبب تغییر دما لازم است که حیوانات پوشش بدن خود را متناسب با فصل تغییر دهند، تقریبا ۱۴۰ روز است که من همراه با پیروز در یک جا می‌خوابم. نوعی وابستگی بین فرزند و مادر در میان ما وجود دارد. 

وی افزود: پس از دوران شیرخوارگی، یعنی ۴۵ روز اول، پیروز گوشت خوردن را با روزی یک گرم گوشت شروع کرد و الان روزانه یک کیلوگرم گوشت عموما مرغ، گوسفند و گوساله، یا خرگوش می‌خورد. 

او اظهار کرد: از آن‌جایی که من جایگزین خانواده پیروز هستم، باید به نوعی آن تحرک طبیعی را برایش ایجاد کنم. به همین دلیل ما با هم زیاد بازی می‌کنیم. اکنون پیروز بیشتر از ۱۴ کیلو وزن دارد. 

وی در ادامه افزود: پیروز از گونه‌ یوزپلنگ آسیایی است که تنها در ایران وجود دارد و به شدت در خطر انقراض است. یوزپلنگ‌ها به سختی تکثیر می‌شوند.  دو پروژه، یکی حفاظت از طبیعت و دیگری تکثیر در اسارت، در این باره انجام شد. در طی پروژه دوم، سه توله به دنیا آمد و متاسفانه به دلیل بروز چالش‌ها و اشتباهات فاحشی دوتا از توله‌ها از بین رفتند و همین شد که توجه مردم بیشتر جلب شد. پیروز هم از همان ابتدا شرایط خیلی سختی داشت و کسی نمی‌دانست که زنده می‌ماند یا نه. 

 شهردارپناهی اظهار داشت: یک بخشی در نگه‌داری از حیوانات، بخش احساسی آن است  و باید مراقب بود که از لحاظ احساسی آسیبی نبینند. به همین دلیل من پیروز را تنها نگذاشتم تا چنین چیزی را تجربه نکند. یوزپلنگ‌ها تا دوسالگی به مادر وابسته‌اند و پیروز تازه نه‌ماهه است. اما به هر حال من سعی بر این دارم که به آرامی و تدریجی از این وابستگی‌ها کم کنم. 

وی افزود: اکنون دو توله‌ دیگری که پیدا شده‌اند، به دلیل تغذیه از شیر مادر، توله‌های بسیار قوی و سالمی هستند. آن‌ها نیازی به فراهم کردن شرایطی استریل و تا این حد حفاظت‌شده ندارند. اما برای پیروز چنین چیزی صادق بود. 

وی در ادامه اظهار کرد: من و همکارانم، ۲۴ ساعته پیروز را تحت نظر داریم. اما وابستگی روزانه‌اش را به صورتی که مستقیما در کنارش باشیم کم‌تر کرده‌ایم و بیشتر از طریق دوربین‌ها و از دور مراقبش هستیم. حقیقتا من این کار را نه برای نفع مالی بلکه صرفا به خاطر علاقه زیادی که به حیوانات دارم، انجام می‌دهم. 

شهرداری‌پناه گفت: اگر به جای سزارین، به صورت زایمان طبیعی انجام می‌شد، این مشکلات نیز به وجود نمی‌آمد و نیازی به حضور من به عنوان جایگزین مادر پیروز نبود. به علاوه این توله‌ها در زیستگاه توران متولد شدند که در آنجا امکانات بسیار کم بود. در دنیا هنوز شیر خشک مناسبی برای گونه یوزپلنگ وجود ندارد و این مورد نیز مشکل‌ساز شده بود. 

او افزود: پیروز بخشی از پروژه تکثیر در اسارت است. هدف این پروژه، برگرداندن یک گونه به طبیعت در نسل سوم و چهارم، طی تدابیری بسیار خاص است. به این صورت که گونه از نسل اول، به صورت تدریجی آموزش داده می‌شود که طی شبیه‌سازی‌هایی به طبیعت بازگردد. پیروز حتی اگر از شیر مادر تغذیه می‌کرد و در شرایط اولیه خوبی به دنیا می‌آمد نیز قرار نبود که به طبیعت بازگردد. بلکه تنها قرار بود که بخشی از پروژه تکثیر در اسارت باشد. 

در صورت مساعد بودن شرایط، قرار است که پیروز فروردین‌ماه به جایگاه پدر و مادرش بازگردد و در کنار آن‌ها باشد. ما امیدواریم که شرایط زایمان طبیعی برای مادر پیروز فراهم شود تا پروژه تکثیر در اسارت همچنان به خوبی پیش برود. 

وی در آخر افزود: پیروز تبدیل به یک نماد شد که مردم یوزپلنگ و ارزش آن را بیشتر بشناسند. اما چیزی که یوزپلنگ‌ را از انقراض نجات می‌دهد حفاظت صد درصد از زیستگاه طبیعی در قدم اول و اجرای پروژه‌های مرتبط در ادامه آن است.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها