اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

نقش نگارگری در ماهیت مجسمه‌های ایرانی

حسین عصمتی: توانستم مجسمه‌سازی به سبک ایرانی را زنده کنم.

  حسین عصمتی، نگارگر، نقاش و مجسمه ساز روز دوشنبه بیست‌وهفتم دی ماه به استودیوی شب نشینی آمد و درباره فعالیت‌های حرفه‌ای خود و آثار هنری‌اش صحبت کرد.
او گفت: حدودا ۸ سالم بود که مستند داوینچی را دیدم، پس از دیدن آن پیش خودم گفتم می‌خواهم همانند داوینچی در حوزه‌های مختلف هنری فعالیت داشته باشم. در سال‌های ۵۷ الی ۵۸ درسن ۱۳ سالگی با خوشنویسی کار هنری را شروع کردم و به صورت خودآموز آن را یادگرفتم.

 من به پدرم در کارهای مغازه کمک می‌کردم و آنجا از کاغذ جعبه محصولات برای خوشنویسی استفاده می‌کردم. در آن زمان مساجد انجمن اسلامی داشتند و در یکی از مساجد نزدیک به محل زندگی‌مان متوجه شده بودند که من خوشنویسی می‌کنم؛ به دنبال این مسئله از من می‌خواستند تا بر روی پارچه یا دیوار خوشنویسی کنم.

 به این صورت کار حرفه‌ای خود را آغاز کردم و در کنار آن نیز به نقاشی و طراحی می‌پرداختم؛ با گذر زمان درگیر مسائل انقلاب شدم و تصویر شهدا را می‌کشیدم. نقاش شدنم را مدیون شهدای جنگ می‌دانم؛ من طراحی چهره آن‌ها را وظیفه خود می‌دانستم.

او اظهار داشت: من از سال ۶۹ تا سال ۷۴ در رشته هنرهای زیبا و نقاشی تحصیل کردم؛ در آن دوران رشته مجسمه‌سازی وجود نداشت و پس از دو سال از ورود من به دانشگاه مجسمه‌سازی به دانشگاه برگشته بود. من برای ارشد نیز نقاشی خواندم و پس از آن تصمیم گرفتم راجع به هنرهای ایرانی تحقیق کنم و همچنین آثار ایرانی خلق کنم.

 عصمتی درباره یادگیری هنر ایرانی گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقات در حوزه هنر برای من آشنایی با استاد محمدعلی رجبی بود که بر هنر غربی و ایرانی مسلط بود. آشنایی با این فرد کمک بزرگی به رشد من کرد. از سال ۷۴ آثار بسیاری در این حوزه خلق کردم و به این نتیجه رسیدم که نیاز داریم مجسمه‌های ایرانی بسازیم تا بتوانیم در دنیا شناخته شوند. به دنبال این مسئله پژوهش‌هایی را به همراه همسرم شروع کردیم و مقالاتی را چاپ کردیم.

وی افزود: یکی از مقالات ما درباره مقایسه آثار تخت جمشید با نگارگری است؛ آثار تخت جمشید با آثار نگارگری همخوانی دارند چرا که با خط فرم‌ها و شکل‌ها معنا پیدا می‌کنند. به دنبال شناخت دقیق آثار تخت جمشید به این نتیجه رسیدیم که برای ساخت مجسمه‌های ایرانی باید کاری کنیم که خط‌ها بیشتر از هرچیز دیده شوند. مجسمه‌های کلاسیک با اشکال بی‌مرز ساخته می‌شوند اما در آثار نگارگری چنین چیزی وجود ندارد.

او درباره ساخت مجسمه‌های ایرانی گفت: من و همسرم توانستیم ۱۴ مجسمه را طی پنج سال بسازیم و در کنار آن نیز همچنان بر روی آثار ایرانی تحقیقات را انجام می‌دادیم. این آثار کاملا با ساختار نگارگری ایرانی همخوانی دارند و باعث می‌شوند سبک ایرانی به نمایش در بیاید.

آقای عصمتی در پایان درباره مسیر کلی ساخت مجسمه گفت: تمام آثار هنری روند مشخصی دارند که پس از کسب آموزش و مهارت‌های لازم پیش می‌روند. پس از یادگیری مهارت‌ها، با توجه به مطالعات نظری افراد می‌توانند ایده‌های مختلف داشته باشند. سپس می توان نمونه‌های اولیه‌ای از ایده را شکل داد و در نهایت به ساخت نهایی مجسمه رسید.
 برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها