اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

حلقه‌های ارتباطی هر فرد و نقش آن در خودشناسی

معنای سلامت چیست و چگونه می‌توانیم یک انسان سالم باشیم؟

میرعون موسوی، دکترای روان شناسی سلامت و عضو هیت علمی دانشگاه چهارشنبه بیست‌وهشتم دی ماه به استودیوی صبح پارسی آمد و درباره سبک زندگی صحبت کرد.

ایشان گفت: سازمان بهداشت جهانی، سلامت را برخورداری از آسایش کامل در ابعاد جسمی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی می‌داند؛ بعد جسمی سلامت به معنای کارکرد ایده‌آل تمامی سلول‌ها باشد. ما باید در ابتدا از سلامت سلولی خود مطلع باشیم و سپس در جهت ارتقای آن تلاش کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه روانشناختی نیز باید به روابط، ساختارها، باورها و هر آنچه در ذهن ما است توجه کنیم. در بعد اجتماعی نیز باید به ارتباطات اجتماعی خود در جمع توجه کنیم. ما باید بدانیم که تکامل انسان در جمع اتفاق میفتد. این در حوزه سلامت معنوی نیز وجود دارد؛ ما اگر بتوانیم سلامت را در تمامی ابعاد به جز بعد معنوی داشته باشیم نمی‌توانیم به آسایش کامل برسیم.

او افزود: به دنبال تحقیقات صورت گرفته بر روی خودکشی و افسردگی انسان‌ها و مشکلات جوامع غربی، محققان به اهمیت بعد معنوی زندگی پی برده‌اند. انسانیت و حسن نیت افراد در روابط از معنویت می‌آید و به همین دلیل افراد باید این بعد را در زندگی داشته باشند.

دکتر موسوی درباره امکان کسب سلامت کامل گفت: بر اساس تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، هیچ انسانی وجود ندارد که به طور کامل از سلامت برخوردار باشد چرا که رسیدن به ۱۰۰ درصد سلامتی در تمامی ابعاد غیرممکن است. با این حال تمامی ما تلاش داریم سلامت بیشتری کسب کنیم.

وی درباره شناخت ابعاد مختلف اظهار داشت: هر انسانی که تمامی ابعاد مورد نظر خود را بشناسد می‌تواند هویت خود را درک کند و در جهت بهبودش تلاش کند. اولین چیزی که باید به آن توجه کنیم خودشناسی است؛ وقتی خود را خوب بشناسیم، شخصیتی کسب می‌کنیم که می‌توانیم در ارتباطات اجتماعی از ان به نحو احسن استفاده کنیم. افراد باید شخصیت خود را پیدا کنند و برای این کار می‌توانند از تمامی نکات زندگی خود استفاده کنند.

او در پایان افزود: ما برای معرفی کردن خود از ویژگی‌های متفاوتی را مطرح می‌کنیم که در زیرشاخه ابعاد فردی وجود دارند؛‌ برای مثال شغل ما در زیرشاخه اجتماعی قرار دارد. پس از بررسی ویژگی‌ها و شناخت فردی، نیاز است که به بررسی حلقه ارتباطی با همسر پرداخت. پس از آن نیز حلقه فرزندان قرار دارد که به طور کلی خانواده را شکل می‌دهد. حلقه بعدی آن خانواده خود و همسر می‌شود. در آخر نیز حلقه دوستان و بستگان و سپس حلقه جامعه وجود دارد.

حلقه‌ها به ما کمک می‌کند تا خود را بیشتر بشناسیم چرا که ما و هر کدام از حلقه‌ها منحصر به فرد هستیم؛ گرفتن ویژگی‌ها از خود و حلقه‌ها باعث می‌شود تا ما نیز منحصر به فرد باشیم. همانطور که یک فرد منحصر به فرد است، خانواده آن فرد نیز منحصر به فرد است چرا که از افرادی خاص تشکیل می‌شود.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها