اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

ایران به قدرت منطقه در پرتاب ماهواره‌ای به لایه لئو تبدیل می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: « تعامل با دنیا برای ما یک اصل است»

دکتر عیسی‌ زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفدهم بهمن ماه در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد تا با مجریان برنامه شب‌نشینی به گفت‌وگو بنشیند؛‌ وی در این برنامه از دستاوردهای وزارتخانه تحت مدیریتش گفت.
وی درباره ارائه خدمات به مردم اینطور گفت: ما دوست داریم تا خدمات را به صورت یک‌سان در سراسر کشور فراهم کنیم به طوری که دسترسی افراد به اینترنت در روستا‌ها همانند پایتخت باشد. اکنون بیش از ۸۷ درصد مردم از اینترنت نسل چهار استفاده می‌کنند و اکنون در حال پیشرفت و توسعه در جهت نسل پنجم هستیم  و به دنبال این مسئله در پنجشنبه‌ای که گذشت ۴۰۰ سایت نسل پنج را افتتاح کردیم. ما در نظر داریم اینترنت 5G و فیبر نوری را در روستا‌ها نیز داشته باشیم و خدمات یکسانی به مردم ارائه دهیم.

وزیر ارتباطات درباره کیفیت خدمات گفت: من و همکارانم تمامی تلاش خود را در جهت ارائه بهترین خدمات به مردم به کار می‌گیریم و اگر مشکلاتی وجود دارد ناشی از کم‌کاری افراد نیست. تیمی که با آن‌ها در وزارتخانه در ارتباط هستم همه از نخبگان کشور و دانشجویان برتر هستند.

ایشان همچنین درباره پیشرفت زیرساخت‌ها اظهار داشت: حوزه ماموریتی ما بسیار گسترده است که از اینترنت تا حوزه فضایی را پوشش می‌دهد. طی ۱۷ ماه گذشته، همکاران ما اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم زدند. در حوزه ارتباطات تمام تلاش این ما بود تا زیرساخت‌های ارتباطی را در تمامی بخش‌ها ارتقا دهیم؛ ما فرکانس‌های جدیدی به اپراتورها ارائه دادیم و به طور کلی ۸۰ درصد سرعت شبکه را افزایش داده‌ایم. پیشرفت سرعت زیرساخت شبکه‌ای کشور از محدودیت‌های اخیر جدا است.

وی در ادامه اظهار داشت: میانه سرعت ما در گذشته ۲۱ مگابیت در ثانیه بود که اکنون به ۳۹ مگابیت در ثانیه رسیده است. یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در حال توسعه آن هستیم توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبر است؛ اکنون بسیاری از کشورها اتصال منازل به وسیله فیبر نوری را اولویت خود قرار داده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در این حوزه انجام می‌دهند. ما این پروژه را از سال گذشته آماده کرده‌ایم و در ده استان بیش از ۲.۵ میلیون پوشش را در کشور رسانده‌ایم که تا پایان سال به ۳ میلیون پوشش خواهد رسید. این رقم همچنین تا پایان دولت سیزدهم به ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری خواهد رسید.

او ادامه داد: فیبرکشی کار بسیار سخت و دقیقی است اما فیبرها سرعت را به مرحله‌ای نامحدود می‌رسانند و ما می‌خواهیم تا افراد بتوانند در خانه یا شرکت‌های خود از این قابلیت فوق‌العاده استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نرم‌افزارها و سکوهای ارتباط تصویری گفت: نرم‌افزارهای غیر ایرانی بسیاری برای برقراری تماس تصویری وجود دارند اما خوشبختانه به دنبال حمایت وزارت ارتباطات و همت جوانان ایرانی اکنون حدود پنج سکو و پلتفرم ایرانی نیز امکان برقراری تماس تصویری با کیفیت را دارند. افراد می‌توانند از پلتفرم روبیکا، بله و موارد مشابه برای برقراری تماس تصویری استفاده کنند.

دکتر زارع‌پور درباره رشد استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی اظهار داشت: خوشبختانه ما شاهد افزایش قابل توجه استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که پیام‌رسانی مانند "بله" بیش از ۱۴.۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. سکوی ایتا نیز دیروز به بالای ۲۰ میلیون کاربر فعال روزانه رسید. روبیکا و روبینو نیز به صورت ماهانه ۳۷ میلیون کاربر فعال دارد. تمامی این مسائل نشان‌دهنده ظرفیت نرم‌افزارهای ایرانی است.
وی درباره تولید تلفن‌های همراه ایرانی اظهار داشت:‌ یکی از برنامه‌های مهم دیگر ما تولید گوشی‌های هوشمند با کیفیت ایرانی است و در این رابطه برنامه مفصلی داریم.
او درباره وضعیت روستا‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران طی دهه اخیر بحث توسعه ارتباطات و اینترنت در روستا‌ها بوده و اکنون ۸۹ درصد از روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند که بخش قابل توجه‌ آن اینترنت نسل چهار است. ما در نظر داریم تا هفته دولت سال آینده تمامی روستا‌های مذکور را مجهز به اینترنت پرسرعت کنیم و سپس بر افزایش سرعت و کیفیت اینترنت تمرکز کنیم. باید بدانیم که چنین رقمی بسیار بالا است و در بیشتر کشورها تنها ۶۰ درصد از روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به اینترنت دسترسی دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: از ابتدای دولت تا کنون بیش از ۲ هزار روستای جدید به شبکه ملی متصل شده‌اند. از آنجایی که اکنون ارتباطات بخش مهمی از زندگی مردم به حساب می‌آید ما تلاش می‌کنیم تا این نیاز جدی را برطرف کنیم. فرآیند نصب دکل‌های اینترنت در بخش‌های مختلف بسیار دشوار است و گاهی برای نصب دکل‌ها نیاز به ساخت جاده در آن منطقه است.

دکتر زارع‌پور درباره دولت هوشمند اظهار داشت: یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات حرکت به سمت دولت هوشمند است؛ در گام اول  همکاری خوبی با صدا و سیما صورت گرفت و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه اندازی شد. اکنون افراد می‌توانند به پنجره ملی مراجعه کنند و با یک بار احضار هویت به تمامی درگاه‌های الکترونیکی دولت دسترسی داشته باشند. اکنون قانون مصوب شده ایجاب می‌کند دستگاه‌ها ۳۰ درصد خدمات پرکاربرد خود را تا شهریور گذشته و ۵۰ درصد از خدمات را تا پایان امسال که تنها یک ماه از آن باقی ماند است به صورت الکترونیکی و هوشمند به مردم ارائه دهند.

وی افزود: خوشبختانه اکنون بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌ها به این درگاه هوشمند متصل شده‌اند و بیش از یک سوم خدمات دولت به این صورت ارائه می‌شوند. خدمات ارگانهای مختلف مانند نیروی انتظامی و قوه مقننه نیز در این درگاه حضور دارند. درگاه ملی مجوز‌ها و پنجره ملی زمین نیز در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دارند. ما اکنون بیش از ۲ هزار خدمت دولتی را از این قسمت به مردم ارائه می‌دهیم.

او ادامه داد: در قدم بعدی در نظر داریم تا ۱۰۰ درصد خدمات را در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دهیم و هوشمندسازی آن‌ها را نهایی کنیم. این یعنی ما حداکثر استفاده را از هوش‌مصنوعی و پردازش‌های رایانه‌ای داشته باشیم تا مردم دیگر نیازی به ارائه مدارک نداشته باشند. با این کار ما می‌توانیم بر اساس اطلاعاتی که از مردم داریم خدمات را به آن‌ها ارائه دهیم. هدف ما آن است که مردم بدون مراجعه حضوری، بدون ارائه مدرک و بدون مداخله انسانی بتوانند خدمات خود را دریافت کنند. به دنبال این مسئله در سال آینده ۲۰ درصد از خدمات به صورت هوشمند ارائه داده خواهند شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تجهیزات ارتباطی گفت: ما در حوزه تجهیزات ارتباطی پیشرفت بسیاری داشته‌ایم و به دنبال آن بحث بومی‌سازی تجهیزات را در دستور کار خود قرار داده‌ایم؛ ما در حال حاضر ۷۰ درصد به ظرفیت کشور با تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی اضافه می‌کنیم. در لایه‌های دیگر تجهیزات خوبی داریم که به کشورهای اروپایی صادر می‌شوند. بسیاری از برنامه‌نویس‌های کشور به صورت آزاد‌کاری در توسعه محصولات بین‌المللی فعالیت دارند و ما معتقدیم جوانان کشور ما با فراهم شدن ظرفیت مناسب می‌توانند پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

دکتر زارع‌پور درباره حوزه صنعت فضایی اظهار کرد: بیش از یک دهه است که در صنایع فضایی فعالیت قدرتمند داریم؛ ما برای اولین بار در سال پیش جلسه شورای عالی فضایی تشکیل دادیم و امسال نیز جلسه دوم آن با حضور ریاست جمهوری برگزار شد. در این جلسه همه بازیگران صنعت فضایی کشور با مدیریت ریاست جمهوری دور میز جمع می‌شوند. ریاست محترم جمهور نیز به ما تکلیف کرده‌اند که تا پایان دولت سیزدهم به تثبیت فناوری تزریق ماهواره به لایه لئو برسیم.

وی افزود: خوشحالم که اعلام کنم جمهوری اسلامی ایران از ده کشور برتر در حوزه پرتاب ماهواره به لایه لئو است؛ ما اکنون می‌توانیم ماهواره‌های ۲۰۰ کیلویی را در مدار قرار دهیم. اکنون در مسیر تثبیت قرار داریم و در نظر داریم تا پایان دولت سیزدهم به قطب پرتاب ماهواره‌ای در منطقه تبدیل شویم. این صنعت اکنون به صنعتی اقتصادی تبدیل شده و از داده‌های فضایی می‌توان استفاده‌های بسیاری کرد. ما با این فناوری می‌توانیم در حوزه‌های کشاورزی، زمین‌خواری و شرایط اضطراری استفاده کنیم. این صنعت همچنین در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قابل استفاده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره محدودیت‌های اینترنتی گفت: ما به دنبال آن هستیم تا بهترین‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم؛  تعامل با دنیا برای ما یک اصل است. ما دنبال آن هستیم که نیاز مردم را به نوعی در داخل کشور تامین کنیم که حتی در صورت وجود نمونه‌های خارجی در کشور مردم از نرم‌افزارهای داخلی استفاده کنند.

دکتر زارع‌پور در پایان اظهار کرد: ما تمامی ظرفیت‌های خود را به کار می‌گیریم تا کیفیت بی‌نظیری را در اختیار مردم قرار دهیم و بتوانیم پلتفرم‌های خوبی را ارائه دهیم. ما در نظر داریم تا پلتفرم‌های خود را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم تا افراد بتوانند از آن‌ها در سراسر دنیا استفاده کنند.
گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود . اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها