اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

نقش اخلاق نیک پیامبر اکرم (ص) در ترویج اسلام

دادیار دیوان عالی کشور:«اسلام دینی فرهنگی است»

حسن مظفری دکترای معارف اسلامی، دادیار دیوان عالی  و بازرس دادستان کل کشور روز شنبه بیست‌ونهم بهمن ماه به استودیوی شبکه جام جم دعوت شد.

وی گفت: مبعث بزرگ‌ترین عید تمامی بشریت است چرا که حضرت محمد مصطفی (ص) به پیامبری مبعوث شدند. تا قبل از سال چهلم عام الفیل پیامبر همیشه به سمت کوه نور می‌رفتند و در آن‌جا به عبادت و راز و نیاز می‌پرداختند. آن زمان ظلم و بی‌عدالتی دنیا را فرا گرفته بود و زمان بعثت یک پیامبر فرا رسیده بود. پیامبر اکرم (ص) در چنین روزی توسط پروردگار به پیامبری مبعوث شدند.

 دادیار دیوان عالی کشور و بازرس دادستان کل کشور درباره مبعث پیامبر ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) سواد خواندن و نوشتن نداشتند و ندا نازل شد تا بخوان؛ ایشان پس از سه بار شنیدن ندای جبرئیل شروع به خواندن کردند. به طور کلی دین اسلام کاملا فرهنگی است چرا که اولین پیام الهی خواندن است. 

وی افزود: در ابتدای اسلام توصیه شده تا انسان درباره خداوندی بخواند که آدم را خلق کرده است. در ادامه بار دیگر به اهمیت قلم و علم اشاره شده تا جایی که به قلم قسم خورده شده است. تمامی این مسائل نشان می‌دهد پیامبر (ص) یک انسان فرهنگی است و در نظر دارد با این دین علم و فرهنگ را در جوامع جای بیاندازد.

او در ادامه اظهار داشت: در سال چهلم عام‌الفیل پیامبر اکرم (ص) به پیامبری مبعوث شدند و پیام این مبعث نیز رواج خصوصیات نیک در جامعه بود. در آیات آمده که پیامبر (ص) برای شما انسان‌ها الگو هستند. جامعه قریش بسیار در پذیرش اسلام سخت‌گیر بودند به همین دلیل پیامبر اسلام (ص) به مدت سه سال تبلیغ اسلام را به صورت غیر علنی انجام داد. 

مظفری ادامه داد: زمانی که پیامبر اکرم (ص) پس از سه سال تبلیغ دین را علنی کرد مردم قریش اعتراض کردند اما حضرت رسول اکرم (ص) به دلیل آنکه هدف هدایت مردم را داشتند از تبلیغ اسلام دست نکشیدند.

: اگر اخلاق نیکوی پیامبر اسلام (ص) وجود نداشت ایشان نمی‌توانستند در مسیر خود موفق شوند. ایشان پیش از پیامبری نیز در نزد مردم به عنوان امین و امانت‌دار شناخته می‌شدند. اگر ایشان دریای اخلاق نبودند نمی‌توانستند اسلام را به این اندازه ترویج دهند.

او درایان گفت: هدف اصلی در اسلام اجرای عدل و اخلاق است. اگر جامعه‌ای عدالت را ببیند می‌فهمد همه انسان‌ها در یک سطح هستند. انسان پس از اجرای عدالت در جامعه و یکتاپرستی به تکامل می‌رسد. پیامبر اکرم (ص) مردم را ابتدا با حکمت به اسلام دعوت می‌کرد، پس از آن ایشان موعظه حسنه می‌کردند، اگر فرد دعوت شونده پذیرا نبود ایشان مناظره با آن شخص می‌کردند. در آیات قرانی آمده که با کفاری که با شما کاری ندارند کاری نداشته باشید؛ این نشان می‌دهد که دین اسلام به هیچ وجه خشونت‌آمیز نیست.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها