اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

جهت‌یابی بازیگران نابینا بر روی صحنه تئاتر، با اتکا بر اصوات و حس لامسه پا

کارگردان تئاتر: وقتی جبر روزگار سبب می‌شود که برای پیش بردن زندگی خود چیزی را یاد بگیریم، طبیعت با ما همراه می‌شود

غلامرضا عربی، کارگردان تئاتر «همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» به همراه تیم بازیگران خود، روز نهم اسفند در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کردند و از نمایش جالب تاریخی سیاسی خود سخن گفتند.

عربی،  گفت: نمایش ما هرشب در سالن سایه تئاتر شهر  اجرا می‌ شود. این نمایش در اصل تک پرسوناژ است اما ما آن را با ۱۱ بازیگر اجرا می‌کنیم. تم نمایشنامه، تنهایی است. قهرمان داستان از دل تاریخ گذر می‌کند. در این راه عاشق می‌شود و برای رسیدن به معشوقش، اسبش را قربانی می‌کند. جلوتر می‌رود و معشوقش را هم از دست می‌دهد و در تاریکی پیش می‌رود و در نهایت، در اوج ناامیدی، مسیری را به سمت راهی روشن پیدا می‌کند.

وی افزود: وقتی جبر روزگار سبب می‌شود که برای پیش بردن زندگی خود چیزی را یاد بگیریم، طبیعت با ما همراه می‌شود. در صحنه تئاتر، طبیعت با ما همراه است. ما ۱۱ بازیگر نابینا داریم که ۷۰ دقیقه، بدون عصا روی صحنه حرکت می‌کنند و اجرایشان را بدون کوچک‌ترین اشتباهی انجام می‌دهند.

وی در ادامه گفت: ما نه سال است که بر روش جهت‌یابی روی صحنه با استفاده از اصوات و حس لامسه پا کار می‌کنیم. طراحی کف صحنه را به گونه‌ای انجام دادیم که بتوانیم با کنار گذاشتن عصاها، روی صحنه حرکت کنیم. طی سه اجرای اخیرمان از مساک استفاده نکردیم و این نکته همواره باعث جا خوردن مخاطب از سطح تسلط بازیگران می‌شود.

مریم دیهیم بخت، بازیگر تئاتر گفت: من یک  نابینا هستم. سال ۹۲ بینایی خود را از دست داده و  و وارد کانون نابینایان فرهنگسرای بهمن شدم. یک روز به فراخوانی برای بازیگری تئاتر برخوردم و از روی علاقه زیاد پیگیر آن شدم. با آقای عربی مصاحبه‌ای داشتم و بعد از آن توانستم مشغول به کار شوم. آقای عربی راه رفتن را به من آموختند و به پاس زحمات ایشان  و معجزه  تئاتر توانستم ترس از مستقل بودن را کنار بگذارم و پیشرفت کنم.

زهره میرشفیعیان، دیگر بازیگر تئاتر گفت: من شخصا فکر نمی‌کردم که بتوانم از پس چنین چیزی بربیایم. از بچگی به بازیگری علاقه‌مند بودم و هرگز فکر نمی‌کردم که روزی بتوانم روی صحنه تئاتر بروم. همه این موفقیت‌ها را مدیون آقای عربی  هستم و بسیار از ایشان سپاسگزارم.

حمیدرضا کیانی، بازیگر تئاتر گفت: من تا کنون تجربه چهار کار تئاتر را با آقای عربی داشته‌ام. اوایل این کار برای من بسیار سخت بود و هیچگاه فکر نمی‌کردم که بتوانم جلوی جمعیت دیالوگ بگویم و راه بروم. به مرور این روند آسان‌تر شد و اکنون دیگر من به آن شکل قدیم دچار استرس نمی‌شوم. آقای عربی به من آموختند که برای ارتباط برقرار کردن با مخاطب، باید دیالوگ‌ها را از اعماق قلب خود بیان کنم.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود . اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در فضای مجازی به نشانی @jjtvnir بارگذاری می‌شود.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها