اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

اورانوس سیاره پر رمز و راز

نام اورانوس بر چه اساس انتخاب شد؟

امیرمحمد پوررجبی، کارشناس نجوم درباره سیاره اورانوس گفت: قطر سیاره اورانوس چهار برابر زمین است اما از نظر حجم ۶۴ برابر زمین است. رنگ آبی این سیاره به دلیل وجود گاز متان است که باعث پراکندگی نور آبی می‌شود. این سیاره کاملا گازی است و هلیوم و هیدروژن نیز در خود دارد. انسان‌ها نمی‌توانند بر روی اورانوس فرود بیایند یا سکونت داشته باشند چرا که تماما با گاز پوشیده شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: علت یک‌ شکل ماندن گاز‌ها در کنار یکدیگر گرانش است؛ گرانش باعث  شده گازها به صورت متراکم کنار هم قرار بگیرند و باقی بمانند. در کنار زحل اورانوس نیز از یک حلقه به دور خود برخوردار است. اورانوس پس از زحل رتبه دوم در حلقه را دارد. حلقه‌های دور زحل از جنس یخ و سنگ هستند اما حلقه‌های اورانوس به دلیل اختلال‌های مداری در نابودی سیارک‌های نزدیک به اورانوس در میلیون‌ها سال پیش شکل گرفته‌اند. اورانوس ۲۷ قمر دارد و مکانیزم شکل‌گیری حلقه‌های متفاوتی نسبت به زحل دارد.

او در ادامه اظهار کرد: اوررانوس ۱۳ حلقه دارد که شامل ۹ حلقه باریک اصلی، ۲ حلقه باریک و ۲ حلقه خارجی می‌شود. اورانوس حدود ۲۰۰ سال پیش توسط ویلیام هرشل کشف شد. نام آن به معنای خدای آسمان‌ها به زبان یونان است.

پوررجبی درباره تاثیر سیارات بر انسان‌ها گفت: بر اساس توضیحات علمی و بررسی‌های انجام داده شده سیارات هیچ‌ تاثیر مستقیمی بر زندگی ما ندارند و امواج آن‌ها نیز چیزی را در زندگی انسان‌ها تغییر نمی‌دهند. اگر امواجی قرار بود زندگی انسان را تغییر دهند ماهواره‌ها و دکل‌های مخابراتی بیشترین تاثیر را بر شخصیت و زندگی ما می‌گذاشتند.

کارشناس نجوم درباره حلقه‌های اورانوس گفت: هر ۱۳ حلقه اورانوس ویژگی‌های خاص خود را دارند و تنها ۹ مورد از آن‌ها در ۱۰ مارس چهل سال پیش کشف شدند و مابقی حلقه‌ها توسط ماهواره‌ها بعدا کشف شدند. اکثر حلقه‌های اورانوس بسیار تیره هستند و توانایی تابش و بازتاب نور را ندارند. حلقه اورانوس به صورت عمودی قرار دارد و افقی نیست.

وی افزود: از آنجایی که سوالات بسیاری درباره اورانوس وجود دارد اطلاعات درباره حلقه‌های اورانوس کمرنگ هستند و کمتر راجع به آن‌ها صحبت می‌شود.

آخرین اخبار