اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چگونه برای سال جدید خود هدف‌گذاری کنیم؟

۵ نیاز اصلی وجود دارد که حال خوب انسان به آن‌ها وابسته است

مهدی اخوان، دکترای روانشناسی، روز بیست‌ودوم اسفند به استودیوی شبکه جام جم آمد و درباره راه‌های حفظ حس و حال خوب گفت.

دکتر اخوان گفت: ویلیام گلسر، مبدع تئوری انتخاب، ۵ نیاز اصلی انسان را بیان کرده است. اولین نیاز بقا است. دومین نیاز عشق است. انسان نیاز دارد دوست بدارد و دوست داشته شود. سومین نیاز قدرت است. انسان برای اعتماد به نفس بیشتر به قدرت نیازمند است. نیاز بعدی آزادی و آخرین نیاز تفریح است. 

 اگر این ۵ نیاز برای ما براورده شوند، حال خوبی خواهیم داشت. در مقابل به هر میزانی که در رفع این نیازها ضعف داشته باشیم، حال خوشی نخواهیم داشت. در کنار این موارد از مهم‌ترین چیرهایی که می‌تواند حال ما را خوب کند، داشتن هدف است. 

این روانشناس اظهار داشت: هدف روشن و واضح بوده و با آرزو متفاوت است. آرزو در ذهن ما دست نیافتنی است، اما هدف به گونه‌ای است که با یک برنامه‌ریزی درست می‌توان به آن دست یافت. اکنون که به سال جدید نزدیک می‌شویم، زمانی طلایی برای تعریف اهداف مشخص برای سال بعدی‌مان است. در واقع برای این کار لازم است که در چهار حوزه روابط، ثروت، معنویت و سلامت اهداف خود را به روشنی تعیین کنیم. 

وی افزود: در زمینه روابط باید سطح روابطی که با هر کسی می‌خواهیم داشته باشیم را مشخص کنیم. باید بدانیم که جایگاهمان در هرکدام از روابط، از رابطه با پدر و مادر گرفته تا شریک زندگی و همکارانمان، دقیقا کجاست. به نوعی باید بدانیم که کجا هستیم و می‌خواهیم به کجا برسیم. بعد از آن می‌توانیم ضعف‌های خود را مطابق با هدفمان شناسایی کرده و روی آن‌ها کار کنیم. 

وی در ادامه گفت: ما باید برای مسائل مالی خود هدف‌گذاری کنیم و بدانیم که می‌خواهیم به چه درآمدی دست یابیم. بعضا این باور وجود دارد که این موضوع برای یک کارآفرین به مراتب راحت‌تر از یک کارمند است. اما رزق و روزی کارمند نیز از با هدف‌گذاری درست، در نهایت به او خواهد رسید.

دکتراخوان اظهار کرد: حوزه بعدی معنویت است. ما باید بدانیم که از لحاظ معنوی در چه جایگاهی قرار داریم. باید یاد بگیریم که تفکر را به معنویت خود در هر زمینه‌ای وارد کنیم. این کار می‌تواند در هر شرایطی و با هر امکاناتی انجام شود. مثلا می‌توانیم درمورد گلی که رو به رویمان است تفکر کنیم، یا به ناخن خود بنگریم و به آن بیاندیشیم. 

وی افزود: در آخر باید بعد سلامت را مد نظر قرار دهیم. باید از خود بپرسیم که چقدر به خود و سلامتمان اهمیت می‌دهیم و از لحاظ جسمانی و روانی در چه سطحی از سلامت قرار داریم؟ همانقدری که ورزش کردن، تغذیه سالم برای بدن و حفظ سلامت جسمانی مفید است، روان انسان نیز باید از لحاظ سلامتی مورد سنجش قرار بگیرد.  لذا فکر بدی نیست که یک چکاپ داشته باشیم تا سلامت خود را در هر دو زمینه جسمانی و روانی بسنجیم. 

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها