اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

کارشناس مشاور گفت:

حمایت قضایی و کنسولی از اتباع ایران و بازگشت ایرانیان گرفتار در بحران سودان

مهمان این هفته ی برنامه ی مشاور شبکه جام جم، "مجید رضاپناه"، (رئیس اداره ی حمایت های قضایی و کنسولی وزارت امورخارجه) بود.

وی که یکشنبه 17 اردیبهشت به عنوان کارشناس و مقام مسئول در این برنامه حضور داشت؛ سخنان خود را با یک عبارت کلی در مورد صیانت از حقوق اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور آغاز کرد و به دنبال آن مهم ترین وظایف اداره ی متبوع خود را به تفکیک بر شمرد.

آقای رضا پناه گفت: ایرانیان در هر جای جهان که باشند به عنوان تبعه ی ایران، مورد حمایت دولت و نهادهای قانونی کشورند و مسئولیت مستقیم این امور با وزارت امور خارجه و به طور مشخص اداره ی حمایت های قضایی و کنسولی است که بار سنگین رسیدگی به امور اتباع را بر عهده دارد. مجموعه ی "حمایت های قضایی و کنسولی"، "کسب خبر از وضعیت ایرانیان خارج از کشور"، "پیگیری موضوع توقیف اموال آن ها"، "پیگیری امور اتباع ایرانی زندانی در کشورهای دیگر"، "تبادل و انتقال زندانی "، همچنین "تأیید گواهینامه ی رانندگی"، "اعزام بیماران صعب العلاج به خارج" و هدایت کمک ها"، بخش عمده ای از مجموعه  وظایف  تعریف شده برای این اداره است.
میهمان برنامه، پس از پخش گزارشی در زمینه ی "انتقال 240 نفر از زندانیان ایرانی، در چارچوب قراردادهای انتقال محکومان" و "فعالیت های انجام شده برای برگرداندن ایرانیان گرفتار در بحران کشورهای اوکراین و سودان"، در خصوص جزئیات این عملیات توضیح داد و از نقش "قوه  قضائیه" و "پلیس اینترپل" در روند پرونده های مربوط به استرداد مجرمان به عنوان دو ضلع از سه ضلع این سرفصل یاد کرد که وزارت امور خارجه ضلع دیگر آن است.

وی گفت:  "تبادل زندانی" سبقه ی سیاسی دارد؛ اما "انتقال زندانی" بحث حقوقی است و عمومیت بیشتری دارد. ما با 22 کشور موافقت نامه ی انتقال داریم که برابر مفاد آن ها اقدام  می کنیم. کار با رضایت فرد زندانی و ارجاع پرونده به وزارت دادگستری انجام می شود و پس از آن ما با انتقال اسناد به خارج و مذاکره با طرف خارجی کار را پی می گیریم. انتقال زندانی در بعضی موارد بعد از طی شدن دو سوم مدت زندانی و در بعضی دیگر بعد از یک سوم مدت، صورت می-گیرد و پس از انتقال هم هر دو کشور با تهیه و بررسی گزارش، ادامه¬ی تحمل مدت زندان در داخل را پیگیری می کنند. 
رئیس اداره ی حمایت های قضایی و کنسولی وزارت امورخارجه در مورد انتقال اتباع ایرانی در زمان بحران گفت، در این موارد، حساسیت مهم ما خارج کردن اتباع ایرانی از دل بحران ها و انتقال آن ها به داخل کشور است. به طور مشخص در مورد سودان، مشکل اول این بود که ما با سودان رابطه ی سیاسی نداریم و باید بدون این امکان برای نجات 65 نفر کارمند و کارگزار ایرانی تحت مدیریت شرکت های صادرکننده ی خدمات فنی و مهندسی مستقر در سودان اقدام می کردیم. با کمک بخش سیاسی با مقامات سودان ارتباط گرفتیم و قرار شد؛ تا زمان انتقال در ساختمان امنی در خارطوم اسکان داده شوند. بعد به بندر سودان(پورت سودان) منتقل شدند و برای تعدادی که پاسپورت همراه نداشتند؛ توسط کنسولگری جده و امارات برگه ی عبور صادر شد و توسط یک کشتی عربستانی به جده منتقل شدند. سپس با اعزام هواپیمای ایرانی و با مساعدت عربستان سعودی آنها با نهایت احترام به کشور برگردانده شدند.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها