اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

اهمیت سفر رییس جمهور ایران به آفریقا

ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی سفر رئیس جمهور به قاره آفریقا در برنامه «کنکاش» بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه جهانی جام جم، برنامه «کنکاش» در روز چهارشنبه، 22 تیرماه که به موضوع سفر رئیس دولت سیزدهم به آفریقا اختصاص داشت؛ با اجرای «امیر علی عسگری» روانه آنتن شد و مهمانان برنامه «فرخنده پور» و «چناری»، دو کارشناس مسائل اقتصادی و بین الملل ابعاد مختلف این سفر را تشریح کردند.

در ابتدای برنامه دکتر «ایرج فرخنده پور»، کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به سوال مجری که در خصوص ظرفیتهای قاره آفریقا بود؛ اظهار داشت:  قاره آفریقا در واقع  قاره فرصتهاست! اما متاسفانه دولتمردان ما در بهره برداری از این قاره، 11 سال تاخیر داشته اند. بنظر می رسد دولت آقای رئیسی با سیاست متوازن سازی و سعی در برقراری ارتباط با کشورهای آفریقایی، نگاه ویژه ای به توسعه پایه های اقتصادی کشور دارد؛ چرا که  نگاه دولت سیزدهم علاوه بر آفریقا، آمریکای لاتین، حضور در پیمان های منطقه ای را نشانه رفته است و به زودی تحولات بسیاری را در این زمینه نظاره گر خواهیم بود. 
وی افزود: اتفاق خجسته ای که در این دولت افتاده از سر گیری فعالیتهای دبیرخانه پیمان اکو با 11 عضو است که قبلا تعطیل شده بود! این پیمان بزرگ سیاسی، امنیتی و اقتصادی منجر به رخدادهای ویژه ای در کشور خواهد شد. علاوه بر این، در پیمان شانگ های نیز نگاه جهان شمول دولت به مسائل اقتصادی بسیار واضح و مشهود است. اعزام رایزنهای اقتصادی به کشورهای عضو این پیمان، گواه این موضوع بوده و اثر بسیار بزرگی در اقتصاد ما خواهد داشت. 
دکتر فرخنده پور با اظهار تاسف از غفلت دولت های قبل در خصوص بهره برداری از ظرفیتهای اقتصادی آفریقا گفت: شاید برای اندیشمندان اقتصادی درک این آمار سخت باشد که سهم ایران از تجارت جهانی 1200 میلیارد دلاری در آفریقا صرفا یک درصد بوده و بسیار ناچیز است؛ این در حالیست که پتانسیل اقتصادی این قاره بسیار بالاست.

دکتر «علیرضا چناری»، کارشناس مسائل بین الملل، دیگر مهمان برنامه با اشاره به تحولات شگرف در عرصه سیاست و دیپلماسی بیان کرد: هزاره جدید هزاره تحولات در عالم است و پیدایش قدرت های نوظهور در عرصه بین المللی و تغییر نگاه سنتی به بلوک غرب و شرق می تواند منجر به بهره برداری و کنشگری فعال دولت ها به خصوص دولت ایران در این عرصه باشد.
وی افزود: یکی از نقاط قوت و مثبت دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی صرفا نگاه به آسیای سنتی نیست بلکه تعامل با آسیای جنوب شرقی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، قفقاز، غرب و شرق ... به صورت متوازن و هدفمند درجریان است. همچنین حضور در اجلاس های مختلفی همچون شانگ های که 40 درصد جمعیت دنیا را در حوزه دفاعی و اقتصادی در بر دارد، از دستاوردهای بزرگ دولت آقای رئیسی به شمار می آید.  
این کارشناس بین الملل در ادامه اظهار داشت: ایران در عرصه اقتصادی نیازمند به رویکرد متفاوتی از گذشته است و  یکی از نکات مهم و قابل اشاره در این زمینه، نقش کمرنگ اتاق بازرگانی و بازرگانان در دیپلماسی اقتصادی است که می بایست رفع شده و امکان حضور سرمایه های انسانی در عرصه تجارت و بین الملل فراهم شود.
در ادامه برنامه، دکتر فرخنده پور در پاسخ به سوال مجری در خصوص استقبال و ذهنیت کشورهای آفریقا در برخورد با ایرانیان، گفت: سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوره که رئیس جمهور به آنها سفر کرده است، از مناطق تحت سلطه دولت بریتانیا بوده اند و از نظر سطح اقتصادی و پیشرفت دچار مشکل شده اند؛ از این رو  به دنبال ارتباط با کشورهای مستقل دنیا هستند. کشوری مانند ایران که سیاست مستقل داشته و علاقمند به توسعه تجارت است؛ همچنین تکنولوژی برتر خود را در تجهیز و ساخت اقتصاد در اختیار این کشورها قرار می دهد، قطعا گزینه مناسبی برای تعاملات کشورهای آفریقایی به شمار می رود.
در پایان برنامه دکتر چناری با اشاره به کارشکنی و دخالت آمریکا در امور کشورها گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که دنیای سیاست خارجی و دیپلماسی دنیای خوش بینانه ای نیست بلکه بسیار واقع گرایانه است. در زمینه تعامل با کشورهای آفریقایی بی شک آمریکا به دنبال ایجاد فشار به این کشورها خواهد بود و در این راه با امپراطوری رسانه ای و جنگ ترکیبی برای بسیار از کشورها هزینه تراشی خواهد کرد تا تعاملات را بر هم زند؛ اما  پرواضح است که ایران به عنوان یک قدرت نوظهور در دنیا شناخته شده است؛ از این جهت که علیرغم 40 سال تحریم به راحتی توانسته است موشک هایپرسونیک را به دنیا معرفی کند و در عرصه های فضا، پهبادها، نانو و بایو تکنولوژی ها،  علوم پزشکی و  خدمات کشاورزی یک کشور پیشرو شده و در حال تولید علم باشد. امروز در سراسر دنیا با بهره گیری از فناوری های نوین، شبکه های اجتماعی ، اینترنت و ماهواره ایران رصد می شود و مشخص شده است که دشمنی با ایران برای هر کشوری بسیار هزینه بر است.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها