اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

تبیین «جایگاه نهاد بیمه در جبران خسارت» از زبان کارشناس مشاور

«دکتر فتاح ملکی" درباره مجموعه ی قواعدی که وارد کننده زیان را به جبران خسارت ملزم می کند توضیح داد.

برنامه «مشاور» شبکه جام جم، یکشنبه اول مرداد همزمان با پنجم ماه محرم، با موضوع مسئولیت مدنی و مطالبه ی خسارت های مشروع، میزبان «دکتر فتاح ملکی» (قاضی و حقوق دان با سابقه) بود.

مهمان برنامه  در آغاز ضمن گرامی داشت تاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت امام حسین (ع) و یاران شهیدش را به همه ی هم وطنان و آزادیخواهان جهان تسلیت گفت؛ سپس در پاسخ به اولین پرسش مجری برنامه چنین پاسخ داد: «بحث حقوق مدنی مربوط به جامعه است. هر کسی که در جامعه حضور دارد، در کنار اختیارات خود، تکالیفی در برابر حقوق دیگران دارد ؛ به این معنی که هر شخص ملزم به جبران خسارتی است که از فعل زیان بار وی به دیگری وارد می شود. مسئولیت مدنی در واقع، مجموعه قواعدی است که وارد کننده زیان را به جبران خسارت ملزم می کند.»
دکتر ملکی در تقسیم بندی انواع خسارت، به قانون مسئولیت مدنی مصوب 1339 استناد کرد و با اشاره به این که در نظام عمومی جبران خسارت، نظر به جبران کامل است؛ در خصوص خسارت های مادی و معنوی چنین توضیح داد:  طبق ماده 1 قانون مسئولیت مدنی، هرکس بدون مجوز قانونی عمدا یا در نتیجه ی بی احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجاری یا به هر حق دیگری که به موجب قانون برای افراد ایجاد شده، لطمه ای وارد کند که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری بشود؛ مسئول جبران خسارتی است که از عمل او ناشی می شود.  «ضرر مادی» ضرری است که قابل تقویم به پول باشد شامل از بین رفتن «عین، منفعت و حق» که به دو گونه ی «ضرر مالی» و «ضرر به جان و سلامتی» تقسیم می شود. «ضرر معنوی»، صدمه به منافع عاطفی، صدمات روانی و روحی، ضرر به حیثیت، شهرت و اعتبار اشخاص، حقوق مربوط به مالکیت معنوی است؛ مواردی مثل توهین و نشر اکاذیب که غیر از مجازات، بحث مطالبه ی خسارت  معنوی برای شخص زیان دیده نیز پیش بینی شده است.
«جایگاه نهاد بیمه در جبران خسارت»، موضوع دیگری بود که در بخش دوم برنامه و در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مهمان برنامه در این خصوص گفت: همزمان با گسترش صنعت و تجارت و افزایش احتمال خسارت، نهاد بیمه از دل صنعت متولد شد و حقوق دان ها به آن شکل دادند. این صنعت رفتارهای عمومی را بیمه نمی کند. آنچه زیر پوشش بیمه قرار می گیرد؛ رفتارهای ناشی از بی احتیاطی و بی مبالاتی بر اساس عقد احتمالی است. به این معنا که نهاد بیمه، پرداخت خسارت ناشی از  رفتار احتمالی غیرعمدی آینده را به ازای دریافت حق بیمه بر عهده می گیرد. مثلأ در رابطه با دیه، آنچه در قرارداد توافق شده؛ توسط بیمه پرداخت می شود و خسارت مازاد بر دیه ذیل قواعد حوزه ی مسئولیت مدنی است و بر اساس قانون مجازات 1392 قابل وصول است.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها