اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

کارشناس مشاور خبر داد:

صدور دستور تخلیه مورد اجاره در مدت یک هفته، با رعایت دو شرط در برگه ی قرارداد اجاره

در راستای آشنایی ایرانیان مقیم خارج از کشور با قوانین مالکیت و اجاره، برنامه­ ی مشاور شبکه جام جم،  یکشنبه 15مرداد میزبان «حمیدرضا محمد باقری» (مستشار و قاضی دیوان عالی کشور) بود.

 برنامه با توضیح درباره موادی از قانون مالک و مستأجر آغاز شد و با پاسخ به پرسش­های پرتعداد مخاطبان برنامه ادامه یافت. میهمان برنامه با اشاره به قانون سال 1356 و اصلاحات بعدی در قانون سال­های 1365 و 1376 توضیح داد که در خصوص اجاره، قانون حاکم در زمان اجرای قرارداد ملاک است . وی همچنین گفت: «قرارداد اجاره، قراردادی است که موجر و مستأجر در خصوص شرایط اجاره با هم توافق می­ کنند. به این ترتیب موجر، شخص مالک یا وکیل قانونی و رسمی اوست و مستأجر باید در این خصوص دقت لازم را داشته باشد. ثبت مشخصات موجر و مستأجر، مشخصات کامل ملک، میزان اجاره بها و تعداد نفرات ساکن در محل ضروری است. علاوه بر این، بهتر است؛ تمام موارد توافق به وضوح در قرارداد ذکر شود؛ تا زمینه­ ای برای بروز اختلاف در آینده باقی نماند.»

قاضی دیوان عالی در بخش دیگری از برنامه در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان، مطالبی را در خصوص اجاره­ی محل کسب و کار و قوانین حاکم بر آن بیان کرد  و ادامه داد:

در مورد محل کسب و کار، شامل مغازه، انبار، دفتر، زیرزمین، آپارتمان و مکان­های دیگری که طی قرارداد تجاری، اجاره داده می­ شوند؛ شرایط با محل­ های مسکونی تفاوت دارد. در مواردی مثل «حق کسب و پیشه» و «درخواست تخلیه­ ی ملک» مکان­ هایی که قبل از دوم مهر ماه 1376 اجاره شده؛ تابع قانون 56 و بعد از آن تابع قانون 76 هستند. در قانون 76 «حق کسب و پیشه» حذف شده و با «انقضای مدت اجاره» حکم تخلیه صادر می ­شود. علاوه بر این با دلایلی مانند «تغییر شغل از مورد قید شده در قرارداد»، «تعدی و تفریط» و «نیاز شخصی» نیز موجر می ­تواند دادخواست تخلیه ملک بدهد.

حمیدرضا محمدباقری در پایان ضمن توصیه به دقت در تنظیم قرارداد اجاره توسط طرفین قرارداد، به دو مورد ضروری اشاره کرد: قرارداد باید حداقل در 2 نسخه به صورت کتبی تنظیم شود و علاوه بر موجر و مستأجر دو شاهد نیز باید هر دو برگه را امضا کنند. در این صورت هنگام مراجعه به مراجع قانونی، بدون درخواست تجدید نظر و اتلاف وقت، ظرف یک هفته دستور لازم صادر می ­شود.           

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها