اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

توضیحات مدیر کل املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره قوانین جدید املاک

برای اثبات مالکیت و صدورا سناد رسمی اموال غیر منقول، مهلت قانونی تعیین شده است.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به ­عنوان متولی قانون ثبت و قانون حدنگاری، تلاش برای تهیه و ارائه ­ی لایحه و به تصویب رساندن «قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول»  را از سال 1395 آغاز کرده ­است. این لایحه پس از کش و قوس در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در نهایت به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شده و در این مجمع در دست بررسی است. بسیاری از مواد این قانون طی جلساتی با حضور کارشناسان در این مجمع مصوب شده و به زودی پس از تصویب نهایی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

برنامه­ ی این هفته­ ی «مشاور» شبکه جام جم، یکشنبه 29 مرداد با این خبر آغاز شد. «عبدالحمید مرادی» (مدیر کل املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) که به عنوان کارشناس مهمان در این برنامه حضور داشت؛ در تکمیل این خبر به وظایفی اشاره کرد که این قانون برای «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور»، «مشاوران املاک» و «مردم» تعیین کرده است. وی گفت: پس ازابلاغ این قانون، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تکلیف دارد که سامانه­ هایی را برای اجرای کامل و آسان این قانون ایجاد کند؛ از جمله سامانه ­هایی­ برای «ادعای مالکیت»، «ثبت اسناد عادی» و «امضای الکترونیکی»، همچنین سامانه ­ای برای ایجاد ارتباط بین مشاوران املاک که همه­ ی این موارد حد اکثر ظرف مدت 6 ماه باید در دسترس مردم قرار بگیرد. به این ترتیب مردم 2 سال فرصت خواهند داشت که با ادعا و ثبت مالکیت در این سامانه ­ها جهت دریافت سند رسمی برای املاک فاقد سند اقدام کنند. در صورت اثبات مالکیت، سازمان ثبت اسناد و املاک  سند رسمی را صادر می­ کند و در غیر این صورت مالک باید به مرجع قضایی مراجعه کند. به این ترتیب، سازمان موظف است که بر اساس احکام صادره نسبت صدور و تجویل سند اقدام کند. دارندگان اسناد عادی اگر در مهلت تعیین شده، تشریفات لازم برای اثبات مالکیت و دریافت سند رسمی را انجام ندهند؛ پس از 2 سال اسناد عادی آن­ها بی ­اعتبار خواهد شد.

مدیر کل املاک سازمان ثبت، همچنین در خصوص تبدیل اسناد مالکیت دفترچه­ ای به تک ­برگ توضیح داد که از تاریخ راه ­اندازی سامانه و تصویب قانون، دارندگان اسناد مالکیت دفترچه­ ای تنها یک سال فرصت خواهند داشت که نسبت به تبدیل اسناد به سند تک­ برگ اقدام کنند. وی در ادامه در پاسخ به پرسش  تعدادی از مخاطبان برنامه، در خصوص موارد قانونی مربوط به مالکیت زمین­های کشاورزی، کاربری املاک، دعاوی مربوط به املاک مشاع، حدنگاری بر اساس عکس­های هوایی و موادی از قانون زمین شهری توضیحات مفصلی ارائه داد و در پایان توصیه کرد که برای پرهیز از سوءاستفاده ­های احتمالی، ضروری است که معاملات اموال غیر منقول بر اساس سند رسمی و با استعلام وضعیت از سامانه­ ی «ثبت من» انجام شود.

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها