اپلیکیشن شبکه جام جم
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

تبیین تفاوت اصطلاحات «بیع نامه» با «توافق نامه» و «قولنامه» در برنامه مشاور

مستشار و قاضی دیوان عالی کشور: قولنامه ها حتی با کد رهگیری سند عادی است و انتقال مالکیت به تنظیم سند رسمی نیاز دارد.

نکات کلیدی در قراردادهای خرید و فروش ملک، شرایط مبایعه نامه، شیوه های مرسوم در انتقال مالکیت و به طور کلی اعتبار اسناد مالکیت و رسمیت آن ها از جمله مواردی است که رعایت آن ها هنگام تنظیم قرارداد خرید و فروش امری ضروری به حساب می آید. نظر به اهمیت آنچه در اصطلاح «بیع» نامیده می شود و با توجه به «شروط چهارگانه ی صحت معامله در قانون مدنی»، برنامه ی «مشاور» موضوع این هفته ی خود را به این مهم اختصاص داده بود.

در این برنامه که یکشنبه 12 شهریور به طور زنده از شبکه ی جام جم پخش شد؛ «حمیدرضا محمد باقری» (مستشار و قاضی دیوان عالی کشور) علاوه بر توضیح کافی در خصوص شروط صحت معامله و ارکان قرارداد خرید و فروش به پرسش های متعدد مخاطبان مقیم خارج از کشور به طور مشروح پاسخ داد. وی سخنانش را با بیان تفاوت «بیع نامه» با «توافق نامه» و «قولنامه» آغاز کرد و در این خصوص چنین توضیح داد: «قراردادهایی که با عناوین توافق نامه، قولنامه، صورتجلسه و نمونه های مشابه تنظیم می شود؛ در واقع نوعی تعهد به انجام معامله است؛ در حالی که انجام معامله نیاز به تنظیم سند رسمی دارد. رسم بر این است که خریدار و فروشنده ابتدا توافق می کنند؛ سپس برای تنظیم بیع نامه به عنوان سند رسمی به دفترخانه مراجعه می کنند. از نظر قانون فقط سند رسمی ثبت شده در دفتر اسناد رسمی معتبر است و بقیه ی موارد صرف نظر از این که در دفتر مشاور املاک یا در خانه، در قرارداهای چاپی یا دست نویس یا هر شکل دیگری، حتی اگر همراه با کد رهگیری باشد؛ فقط سند عادی محسوب می شود و در صورت بروز اختلاف، اصالت ادعا و صحت معامله منوط به حکم قاضی است.»محمدباقری در بخش های بعدی برنامه در فاصله ی پاسخ دادن به پرسش های مخاطبان، به تفاوت سند دفترچه ای و سند تک برگ اشاره کرد و با برشمردن ارکان قرارداد، توصیه کرد که هنگام تنظیم قولنامه یا سند رسمی به مواردی چون هویت مالک، مشخصات ملک، شروط ضمن عقد و توافق های جانبی با دقت و وسواس بیشتری مورد توجه قرار گیرد و همه ی موارد به وضوح در سند قید شود.

وی گفت: «فروشنده باید مالک رسمی یا وکیل محضری فروشنده با اجازه ی رسمی برای فروش باشد. رؤیت سند ملک و بررسی دقیق مشخصات درج شده در آن و رؤیت اسناد هویتی مالک یا وکیل او امری ضروری است. موضوع یا مورد معامله و توضیح در خصوص شش دانگ با اشاره ی دقیق به نوع ملک و مشخصات آن برابر آنچه در سند تک برگ نوشته می شود؛ بسیار مهم است.

استعلام در خصوص وضعیت فعلی ملک از طریق سامانه ی ثبت من یا استعلام در دفترخانه نباید فراموش شود. علاوه بر این توجه داشته باشیم که توضیح در خصوص مواردی مانند حق فسخ و تعیین وجه التزام و شروط مورد توافق دیگر از اختلاف های احتمالی بعدی جلوگیری کرده و طرفین را از مراجعه به مراجع قضایی بی نیاز می کند.»

آخرین اخبار

قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم محرم 1403 برنامه های شبکه جام جم به مناسبت ایام محرم «پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد نشاط در صفهای رای گیری در آلمان جایگاه ویژه مشارکت در جمهوری اسلامی انتخابات در پاکستان رصد جدی فضای مجازی در هفته منتهی به انتخابات گفتگوی تلفنی استودیوی انتخاب ایرانی با سخنگوی ستاد انتخابات کشور مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم کنیا در انتخابات ایرانیان مقیم مالزی و حضور پرشورشان در انتخابات حضور دکتر امین صبحی در استودیوی انتخاب ایرانی شور و حال ایرانیان مقیم کویت در انتخابات حضوری ایرانی های مقیم چین در انتخابات ریاست جمهوری سعید صادق لو کارشناس مسائل سیاسی در استودیوی شبکه جام جم علی محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در برنامه انتخاب ایرانی افزایش 90 صندوق اخذ رأی در انتخابات دور دوم برای ایرانیان خارج از کشور "حماسه جمهور" انتخاب هر ایرانی مناظره دوم پزشکیان و جلیلی، امشب ساعت21:30 به وقت تهران اعلام زمان پخش مناظره های دور دوم انتخابات زیاست جمهوری 1403 فعالیت شعب اخذ رای در استرالیا برگزاری انتخابات در آتن انتخابات در کویت مجیدرضا پناه درباره صیانت از آرا، تاکید کرد. هموطنان ایرانی مقیم ترکیه، پای صندوق رای رفتند. تمام اقوام در داخل و خارج از كشور در انتخابات سهيم هستند. مشارکت ایرانیان مقیم تایلند در انتخابات ریاست جمهوری روند کار رای گیری در خارج از کشور انتخابات نقطه اصلي كانون قدرت مردم است. حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی اعلام آخرین برنامه های تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه جام جم پنجمین و آخرین مناظره ظهر امروز به روی آنتن جام جم می رود. رقابت کاندیداها در مناظره چهارم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها، شنبه 2 تیرماه شامگاه جمعه، زمان پخش سومین مناظره نامزدهای انتخابات در راه مناظره دوم برنامه تبلیغات نامزدها در شبکه جام جم، چهارشنبه 30 خرداد "چرا رای می دهیم" برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ سه شنبه 29خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ دوشنبه28خرداد، از شبکه جهانی جام جم برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ یکشنبه27خرداد، از شبکه جهانی جام جم طنین جان بخش عرفات برنامه تبلیغات انتخاباتی نامزدها؛ شنبه۲۶خرداد، از شبکه جهانی جام جم فراخوان مسابقه فرهنگی هنری دهه ولایت میزگردهای نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه جهانی جام جم زمان پخش برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم از شبکه جهانی جام جم ویژه برنامه های شبکه جام جم در ایام 14 و 15 خرداد شبکه جام جم در سوگ مردی که خستگی را خسته کرد! بدرقه میلیونی شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان در تهران نماز وداع بر پیکر شهدای خدمت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها