پنج اداره ی «گذرنامه و روادید»، «سجلات و احوال شخصیه»، «تابعیت ، مهاجرین و امور پناهندگان»، «امور اجتماعی» و «امور دانشجویی، بورس ها و مدارس خارج از کشور» به علاوه «اداره حمایتهای کنسولی و قضایی» و «کمیسونهای مشترک» به عنوان زیرمجموعه ی «اداره کل خدمات کنسولی وزارت امورخارجه»، متولی خدمت رسانی به ایرانیان خارج از کشور هستند؛ خدماتی که در داخل از طریق «میز خدمت کنسولی» مستقر در وزارت امور خارجه و در سایر کشورها از طریق کنسولگری ها و نمایندگی های ایران در خارج کشور به هم میهنان مقیم برون مرز ارائه می شود.
این اطلاعات، فشرده ی مطالبی است که «علیرضا محمودی» (مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه) یکشنبه دوم مهرماه با حضور در برنامه «مشاور» شبکه جام جم بیان داشت. وی در پاسخ به نخستین پرسش برنامه، علاوه بر معرفی ادارات زیرمجموعه ی اداره کل متبوع خود، به خدمت جدیدی اشاره کرد که از چندی پیش به صورت پایلوت برای ایرانیان مقیم کانادا در حال اجراست و به زودی به صورت فراگیر در کشورهای دیگر نیز اجرایی خواهد شد. محمودی گفت:
در بیش از 140 کشور نمایندگی مستقر داریم که کنسولها و همکاران دیگر ما خدمات مورد نیاز هم میهنان را به آنها ارائه می کنند. در تعداد معدودی از کشورها مانند کانادا که نمایندگی ایران در آنها فعال نیست؛ یا کشورهایی که به دلیل وسعت جغرافیایی، دسترسی به نمایندگان کنسولی ما به خاطر نیاز به سفر، زمان بر و هزینه بر است؛ هموطنان برای دریافت خدمات با مشکل مواجه اند. برای رفع این مشکل طرحی برای «کنسولگری دیجیتال» طراحی شده که اجرای آن به صورت محدود در کانادا شروع شده و به زودی پس از نظرسنجی و رفع اشکالات احتمالی فراگیر خواهد شد. در این روش هم میهنانی که دسترسی مستقیم به خدمات کنسولی ندارند؛ می توانند با مراجعه به سامانه «میخک» و مراجعه به درگاه «کنسولی دیجیتال» درخواست خود را ارائه کنند. این برنامه برای برخی موضوعات که بار مالی ندارند؛ مانند خدمات گذرنامه و وکالت نامه آغاز شده و در صدد آن هستیم که گرفتن اثر انگشت، تأیید هویت و امضای الکترونیک را نیز با همکاری نهادهای مربوطه به زودی اجرایی کنیم.
محمودی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر حمایتهای حقوقی و قضایی از هم میهنان، با ارائه ی آماری از زندانیان ایرانی آزاد شده در کشورهای سریلانکا و مالزی با دو توصیه برنامه را به پایان برد. وی گفت: «برخی از هم میهنان در تردد به کشورهای دیگر به دلیل عدم آشنایی با قوانین محلی با مشکل جدی مواجه میشوند. توصیه می کنم؛ پیش از سفر با مطالعه ی توصیه های مسافرتی وزارت امورخارجه و مراجعه به تارنمای نمایندگی ها با این قوانین آشنا شوند؛ تا بتوانند با رعایت آنها سفری ایمن و بدون مشکل داشته باشند. سفارش دیگر من این است که هر یک از هم میهنان در صورت مواجهه با هر مشکلی در خارج از کشور، بدون فوت وقت به نمایندگی ها وکنسولگری های ایران مراجعه کنند.»